bjornali Skrevet Juli 7 Share Skrevet Juli 7 Opplever noe rart i forbindelse med giring etter tuning av ECM. Noen som har vært borti lignende? Det var xhp på girkassen før og etter tuning, problemet oppsto kun rett etter tuning av ECM. Venter på tilbakemelding fra tuner, men han selv hadde ikke opplevd lignende før. F11 2016 B47 Snapchat-1196734917.mp4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Juli 7 Share Skrevet Juli 7 Ser ut som momentreduksjon. Hadde vore enklare å forstå om du hadde låst den i eit gir og hatt full gass frå 1000rpm og oppover? bjornali reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjornali Skrevet Juli 7 Forfatter Share Skrevet Juli 7 Den oppfører seg lik, er nå en liten rettelse. Den oppfører seg slik i flere gir, det var bare vanskelig å få frem. Virker faktisk nå litt som et turbo problem, kan hende at jeg ikke har lagt merke til det uten tuning fordi det ikke var så mye effekt å legge merke til? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Juli 7 Share Skrevet Juli 7 (endret) Dårlig tuning er vel ikke å utelukke dessverre.😞 Endret Juli 7 av Øyvind L. bjornali reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjornali Skrevet Juli 8 Forfatter Share Skrevet Juli 8 8 timer siden, Øyvind L. skrev: Dårlig tuning er vel ikke å utelukke dessverre.😞 Nei, har ikke gode muligheter for det akkurat nå. Skal se om turbo regulerer riktig, og om EGR er helt lukket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Juli 8 Share Skrevet Juli 8 3 timer siden, bjornali skrev: Nei, har ikke gode muligheter for det akkurat nå. Skal se om turbo regulerer riktig, og om EGR er helt lukket. Hvis turbo ikke regulerer som den skal når bilen var original så hadde du fått motorlampe. Sett den tilbake til original. Se hvordan den oppfører seg da. sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 8 Share Skrevet Juli 8 Hva tror du selv er mest sannsynlig da? At tuningen tilfeldigvis, "just in time", avslørte at du har en dårlig turbo/egr eller at det er tuningen som er dårlig? Og selvfølgelig har ikke tuneren sett noe slikt før og har ingen forklaring eller tips. Sett bilen original du. uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjornali Skrevet Juli 8 Forfatter Share Skrevet Juli 8 (endret) 39 minutter siden, E.C. skrev: Hva tror du selv er mest sannsynlig da? At tuningen tilfeldigvis, "just in time", avslørte at du har en dårlig turbo/egr eller at det er tuningen som er dårlig? Og selvfølgelig har ikke tuneren sett noe slikt før og har ingen forklaring eller tips. Sett bilen original du. Okei Endret Juli 8 av bjornali Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 8 Share Skrevet Juli 8 Jeg bytter ingen deler basert på kommentarer på FB ettersom jeg ikke spør om tips der. Trolig det siste stedet å hente seriøse tips. Jeg er helt enig i at man skal måle ting, lese dokumentasjon fra produsent og deretter foreta egne vurderinger. Det er ingen problem å feilsøke en trimmet bil sånn sett, men det forutsetter at man har kjennskap til både bilen og kanskje også tuningen. Hvis du starter med en bil som ikke går riktig (2 sek ekstra på 0-100) så vil jeg påstå at det er en heller dårlig strategi å introdusere enda et usikkerhetsmoment ved å legge inn uoriginal programvare og først deretter begynne å feilsøke. Jeg mener at det er rimelig åpenbart at man må ha en normalt fungerende bil til å begynne med før man trimmer og ikke en bil som sliter med noe ukjent før man hiver på noe software og ser hva som skjer. På original software kan du sammenligne verdier med andre folk med samme bil, hvem skal du sammenligne trimma bil med? uglefossen, Øyvind L. og ///M-ini95 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjornali Skrevet Juli 8 Forfatter Share Skrevet Juli 8 (endret) 19 timer siden, TurboJens skrev: Ser ut som momentreduksjon. Hadde vore enklare å forstå om du hadde låst den i eit gir og hatt full gass frå 1000rpm og oppover? Ja, det var min første tanke 🤔 Veldig aggressiv og minner ikke om effekttap slik man vanligvis ser synes jeg. Men ja, har testet med 1 gir manuelt, oppleves likt. Skal prøve launch control, om jeg får til, se om det er forskjell. Vet ikke om jeg har det, litt kort lesning hos xHP tilsier at det blir lagt med i deres software. Endret Juli 8 av bjornali Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjornali Skrevet Juli 8 Forfatter Share Skrevet Juli 8 (endret) Har nå logget div parameter under prøvetur med ISTA. Kalkulert MAF verdi er betraktelig høyere enn reel verdi. Det snevrer inn en del, feilen kan da ligge i en MAF sensor som underrapporterer, begrensninger i innsug eller eksos. I og med at kalkulert MAF er avhengig av parametere som ønsket turbotrykk og armen beveger seg til min og maks, innefor tidsintervall. Det ser heller ikke ut som om armen hekter tak i noe, så jeg tipper at VNT med ring og fester alle sitter på plass. Det blir en antakelse da jeg ikke har åpnet den og sett med egne øyne, men holder for nå. Hadde nok fått feilkode om eksos var tett, med tanke på trykksensor/differanse trykksensor. Skal ta en røyktest på jobb når jeg får mulighet, er den i orden blir det en ordentlig rengjøring av innsuget. Kom gjerne med innspill om jeg har glemt noe/tenker feil 🤔 Endret Juli 8 av bjornali lagt ved printscreen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Juli 8 Share Skrevet Juli 8 Åpen EGR ventil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjornali Skrevet Juli 10 Forfatter Share Skrevet Juli 10 På 8.7.2024 den 22.09, TurboJens skrev: Åpen EGR ventil? Utelukket dette nå, brukte en provisorisk bolkkeringsløsning. Har mest sannsynlig funnet ut årsaken. Etter å ha tenkt litt, kom jeg frem til at det ikke kan være blokkering i innsug eller eksos, tror jeg... Hvis det fantes en blokkering så ville vel ikke turbotrykket nå fult trykk uansett. Den får jo fult trykk, bare på feil tidspunkt. Lekkasje er vel også utelukket pga dette. Tanken er at det måtte vært noe som gjør at trykket bygges opp for sent, kun i startfasen. Det er veldig "ingen effekt, så full effekt" Derfor testet jeg VNT aktuator litt mer, når motor er i gang, så beveger armen seg helt fint. Hvis jeg slår av motor, og tester skovlene 2-3 ganger så plutselig sitter armen fast og vil ikke bevege seg noe særlig. Dette tipper jeg er fordi det er mindre hjelp til å flytte skovlene når det ikke flyter noe eksos inne i turbo som hjelper til med trykk på skovlene. Skal demontere armen, forsøke redde den fra utsiden, men ikke hatt mye hell med det på jobb tidligere. En god del Volvoer har hatt VNT turbo, men ikke sett så mye til de i det siste hvor de er på den km som kan oppleve dette problemet de siste årene. Hvis hukommelsen er riktig så ble det somregel bytte av turbo allikevel på disse. Skal oppdatere med løsning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå