Gå til innhold

E70 stoppet under kjøring


 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en E70 M57 235 hk 2008 mod. Gått 193k.
Den stoppet under en kjøretur, hørte ingen ulyder. 

Bilen kinner, men vil ikke starte.
Har lest ut feilkoder og får dette:
image.thumb.png.2e86b02a65473782aa64aeacb06ee862.png

Hvis jeg sletter feilkodene og leser av på nytt før jeg prøver å starte får jeg ikke feil på Camshaft sensor:
image.thumb.png.8ce587cae80c7af20165814ab16ad28d.png


Når jeg kinner får jeg ikke noe utslag på dieseltrykket.

Usikker hvor jeg burde starte å feilsøke.
Vil den bygge trykk hvis det er feil på kamaksel sensor?
Det ser ikke ut som jeg får feilsøket på sensor, uten ekstra utstyr?
image.thumb.png.774487da19ff6ba31d3f552c5ccbfd97.png



Det skal sies at et par dager før, hadde jeg ut throttle body og prøvde og repare den med lodding:
image.thumb.png.3630864808608798cd1ac2782566c334.png

Den funket litt før jeg fikk motorlampe igjen. Kan den ha tatt skade på DDE?


Mvh
Simen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange feil :). Mål batterispenning først, med og uten tenning på, skal vel ikke være under 12,6V

Se om du kan kjøre spesifikke tester i ISTA og mål med multimeter om enheten (Her TB) får signal. Får du ikke signal til TB, sjekk kontakten på DME (mulig kabelbrudd)

Med tenning på, mål mellom + på Throttle body og + på batteri, skal være ett lavt tall, det samme skal - på blokk og - på batteri. Vi snakker millivolt.

Du har noen noen mulige løsninger;

Feil på forsyning (+ kabel)

Feil på Jord

Feil/manglende signal til TB (feil fra DME, men er det DME eller noe før?)

Feil på Throttle body.

Diagnose program (ISTA), koblingsskjema og multimeter gjør at du kan finne rett feil, men det gjelder å være metodisk, logisk og ikke stressa.

Ps; ser ikke ut til at du har rett, eller har fått programmert FRM'n ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)
Hadde fulladet batteri før feilen inntraff, men kan uansett ha på lader og sjekke på nytt. Det er også de samme feilene som kommer tilbake. 

Ser ut som jeg trenger noe ekstra utstyr for å sjekke kamaksel sensor.
TB har jeg kjørt diagnose på og da går den fint, men får likevel feil etter en stund. Den er nå koblet av.
Skal ta å sjekke både strøm og signal til TB. Må være uheldig hvis jeg har klart å ødelegge DDE med TB, skal vel kun gå et signal i mellom.

Ellers virker det som DDE funker, gir i hvert fall verdier:
image.thumb.png.825fdd6a42008cb32bbe5db44ee212f8.png
Intake air stemmer nok ikke.


Hehe ja, FRM er ikke topp pri akkurat nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2024 den 23.11, simenfv skrev:


Skulle nok ikke ha loddet throttle body, er nok en høy sannsynlighet for at den har røket sikring. 
 

 

Var det "sikringen" eller lederen mellom to pinner du loddet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, simenfv skrev:

Lederen i mellom, en var direkte koblet til kontakten.

Var det jeg trudde, lodda denne på min, virker som det har fungert en god stund nå. Regenerering på dpf startet bare etter noen km. Fint om det bare er en sikring som ryker da, tenkt litt på om hele ecu ryker om det blir problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...