Gå til innhold

E34 M5 motorolje


Nyheim
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Sikkert skrevet mange slike tråder før, men sliter med å finne dem i søkefunksjonen.

Hvilken motorolje bruker dere til S38B38, E34 M5?

Vet mange bruker 10W-60 men den blir for tykk for meg tenker jeg. Har ingen planer om å kjøre hardt eller på bane så tenker at 5W-50 holder massevis.

Noen som anbefaler ei god 5W-50 motorolje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å kjøre 5W-40. 10w-60 var vel ikke oppfunnen når S14/S38 ble laget. :)

Men null stress å kjøre 10w-60 selv om du ikke kjører på bane. Regner ikke med at du kjører på vinteren med den bilen. :)

Jeg kjører Ravenol olje på min S54. Kan anbefales.. :)

Denne kan du fint kjøre med på S38. Eurodel har ofte gode priser på Ravenol. (Mulig det var Autodoc)

 

 

Ravenol 5w-40.jpg

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.7.2024 den 12.43, Øyvind L. skrev:

Helt greit å kjøre 5W-40. 10w-60 var vel ikke oppfunnen når S14/S38 ble laget. :)

Men null stress å kjøre 10w-60 selv om du ikke kjører på bane. Regner ikke med at du kjører på vinteren med den bilen. :)

Jeg kjører Ravenol olje på min S54. Kan anbefales.. :)

Denne kan du fint kjøre med på S38. Eurodel har ofte gode priser på Ravenol. (Mulig det var Autodoc)

 

 

Ravenol 5w-40.jpg

Takk for tilbakemelding. 10W-60 blir nok bytta ut med 40 eller 50 viskositet ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nyheim skrev:

Takk for tilbakemelding. 10W-60 blir nok bytta ut med 40 eller 50 viskositet ja.

Jeg hadde ikke vært bekymret for å kjøre med 10w-60 på den motoren selv på gata. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Markus E30 skrev:

Kjører 10w60 på alle M biler jeg har. S38'n er veldig fornøyd med det😁 Så helt enig med Øyvind.

 

31 minutter siden, E.C. skrev:

Står nå 10W-60 for alle "gamle" S-motorer i TIS fra 07/2020, så det skal være greit:
 

  Skjul innhold

 

 

image.png.b1bac7000d8a8187398f70477341e046.png

 

image.png.b37acbad03f33d5d27011f3a64b7e3a4.png

 

 

 

1 time siden, Øyvind L. skrev:

Jeg hadde ikke vært bekymret for å kjøre med 10w-60 på den motoren selv på gata. :)

Takk for svar. Ser bare ikke helt poenget med 60 viskositet til mitt bruk. Blir ikke kjørt hardt, og definitivt ikke på bane hvor oljetemp når høye topper. Tror fordelen med ei 50 viskositet olje som er litt mer tyntflytende overgår fordelen med ei 60 olje som tåler mer juling under høye trykk og temperaturer. Ikke er det særlig varmt klima her i Nord-Norge heller 

Men det er jo bare ei mening jeg har da. Hva tror dere? Er såklsrt interessert i å lytte.

 

I den originale instruksjonsboka er vel 10W40 og 10W50 nevnt som foretrukket og 10W60 er vel ikke oppgitt engang.

Samme gjelder 'oljevelgere' til både Castrol, Motul, Shell, Redline, osv. Er for det meste 40 viskositet oljer som blir anbefalt, men man har jo lært tidligere at man kan gjerne ikke stole på sånne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at du i grunn kan kjøre hva som helst av 40, 50 og 60 fullsyntetisk. Vinter vil jo ikke ha noe å si på en sommerbil, så om det er 0W, 5W eller 10W spiller egentlig ikke så mye rolle, men som en tommelfingerregel så er det slik at jo større avstand mellom tallene på hver sin side av W-en, jo flere additiver og dermed dyrere olje. F.eks. 0W-40 vil trolig koste mer enn 5W-40 fra samme serie og produsent, uten at oljen er "noe bedre" ved driftstemp.

Jeg personlig hadde trolig havnet på enten 5w40 eller 5w50.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, E.C. skrev:

Tenker at du i grunn kan kjøre hva som helst av 40, 50 og 60 fullsyntetisk. Vinter vil jo ikke ha noe å si på en sommerbil, så om det er 0W, 5W eller 10W spiller egentlig ikke så mye rolle, men som en tommelfingerregel så er det slik at jo større avstand mellom tallene på hver sin side av W-en, jo flere additiver og dermed dyrere olje. F.eks. 0W-40 vil trolig koste mer enn 5W-40 fra samme serie og produsent, uten at oljen er "noe bedre" ved driftstemp.

Jeg personlig hadde trolig havnet på enten 5w40 eller 5w50.

 

Stemmer, godt poeng :)

Ser at mange anbefaler Redline sin full synt serie som hsr ekstra zink (ZDDP) tilsetning for ekstra beskyttelse.

Se bilde

Screenshot_20240713_013118_Samsung Internet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du skal kjøre med den oljen du selv er mest komfortabel og fornøyd med. :D Som E.C skriver så kan du kjøre hva som helst på den uten at du kommer til å slite den ut eller ødelegge den. Gå etter mage følelsen din du. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Øyvind L. skrev:

Jeg tenker at du skal kjøre med den oljen du selv er mest komfortabel og fornøyd med. :D Som E.C skriver så kan du kjøre hva som helst på den uten at du kommer til å slite den ut eller ødelegge den. Gå etter mage følelsen din du. :)

Supert, takk! 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...