Gå til innhold

Tuning av Motor og girkasse for US spec 2009-2011 335D E90 med SCR(Adblue)


Torgeir_Rusten
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har kjøpt en amerikansk 2009 BMW 335D E90 som jeg skal bygge til kombinasjon av "daily" og litt banebruk. Dette er min første BMW diesel og planen er å få den raskere enn min gamle E46 M3 så er ute etter tips.

Den amerikanske versjonen kommer med litt mindre hester enn den europeiske siden de var tidligere ute med strengere krav til utslipp og var derfor tidligere ute med SCR/Adblue. Altså så har bilen Adblue system og 269hk originalt og ikke 286hk og bare DPF som den europeiske, muligens også en mer restriktiv DPF men det vet jeg ikke. Den har også en nyere ECU sammenlignet med samme den Europeiske.

Jeg har funnet gode alternativer for remapping i England som jeg har erfaring med fra før som også tar amerikanske biler men ønsker å komme i kontakt med norske tunere som har bedre kjennskap til hva som er normen her med tanke på EGR, DPF, Swirl Flaps og Adblue slik at den går gjennom kontroll. Ønsker også å ha muligheten til å optimalisere tuningen til min bil, helst lokalt. Jeg holder til i Trondheim.

Noen forslag til tuningselskap? Helst ikke bare en tenåring med moped og laptopp.


Planen for fase 1, og kun basert på googling:
- Remap av motor - Evolve i England med Evolve R beste alternativ så langt.

- Remap av girkasse - xHP, eller JR Tuning i England da tuner de motor også.

- Beholde DPF og kanskje EGR

Fjerne eller "dissable" SCR/Adblue men la den stå inaktiv. Regner dette er helt ok siden like norske biler ikke har det.

    - Et annet alternativ og bytte eksos/downpipe, enten til en OEM europeisk versjon hvis det er mulig, eller en "lovlig" highflow DPF om det gir mening?


Kom gjerne med tips til "bang for buck" oppgraderinger til understell også.

Gleder meg til 700Nm :)

 
ACg8ocJ653RXhge2skOeK2GlmXT4sd6KUAlXOI7Too4bIUqLBjC-TA=s40-p-mo
SvarVideresend
 
Legg til en reaksjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå litt usannsynlig å få den raskere enn en E46 M3 med kun remap og DPF på plass. Swirlflaps kan du fjerne, men de andre tingene som går på utslipp har man egentlig ikke lov å fjerne, så det kommer litt an på hva du mener med å "få den gjennom kontroll". Den mest åpenbare mangelen er fjernet DPF, så fjernet EGR, så manglende Ad-Blue (om sistnevnte i det hele tatt blir oppdaget).  High flow DPF har ikke jeg hørt noe om, spørs om en slik ettermontering vil gå gjennom. 

Når det gjelder tunere i Norge så kan du kontakte TRF, se dieseltråden øverst på Teknisk-siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuning fra @TRF på motor og Sutphin på girkassen. Har erfaring med begge deler og anbefaler det varmt.

TRF leverer også flere produkter, blant annet egr delete. Anbefaler deg å ta kontakt med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, E.C. said:

Er nå litt usannsynlig å få den raskere enn en E46 M3 med kun remap og DPF på plass. Swirlflaps kan du fjerne, men de andre tingene som går på utslipp har man egentlig ikke lov å fjerne, så det kommer litt an på hva du mener med å "få den gjennom kontroll". Den mest åpenbare mangelen er fjernet DPF, så fjernet EGR, så manglende Ad-Blue (om sistnevnte i det hele tatt blir oppdaget).  High flow DPF har ikke jeg hørt noe om, spørs om en slik ettermontering vil gå gjennom. 

Når det gjelder tunere i Norge så kan du kontakte TRF, se dieseltråden øverst på Teknisk-siden.

Planen om å få den raskere enn M3'n er over tid. Den vil forhåpentligvis snart være like rask rett frem men blir noe annet å få den like rask på bane. Jeg tenker ikke pushe maks hestekrefter men heller ta lavthengende frukt først for så å gjøre mer med understell og kjørbarhet så får vi se. Bilen må også kunne hente i barnehagen.

FYI, Evolve automotive som er et meget annerkjent tuning selskap i England tok deres orginale 335d med deres tune og kjører 13,2 sekunder på 1/4 mile. Det er nede å snuser på det M3n klarer med launch control. Men tuning selskap hevder mye rart så vi får se.

Skal sende en melding til TRF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...