GranTourer Skrevet Juli 26 Share Skrevet Juli 26 Fikk melding om feil på drivverk. Kjørte bilen til Sulland BMW. De mener årsaken til feilmelding kommer fra defekt vibrasjonsdemper. Har toppdekning hos Fremtind og har fått avslag på dekning av dette, med den begrunnelsen at det ikke er en tilfeldig og plutselig skade samt at det ikke er en del av drivverk. At en vibrasjondemper ryker er vel ikke uvanlig på litt eldre biler enn 2016? Overfor forsikringa har jeg argumentert for at dette er en tilfeldig og plutselig skade på en del av drivverket. Dere som har kunnskap om dette - holder argumentasjonen? Vibrasjonsdemperen er enda ikke byttet og verkstedet er ikke helt sikker på at feilmeldingen skyldes denne. Meninger? Feilmeldingen sier jeg kan kjøre videre, men har redusert trekk-kraft. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 26 Share Skrevet Juli 26 Sliter med å se at virbrasjonsdemperen skal utløse en slik feilmelding, men det er ikke lett å si ja eller nei med den infoen du kommer med her. Det ligger trolig en eller flere mer detaljerte feilkoder inne i motorstyringa som kunne ha hjulpet mer på vei her. Vet ikke om du fikk med noe utskrift fra Sulland? Når det gjelder forsikring så vil jeg si at vibrasjonsdemper er en form for slitedel, på linje med clutch (men uten muligheten for å bli utsatt for brukerfeil). Ergo ikke omfattet av drivverksforsikring. Mange slike deler varer ut bilens levetid, men enkelte ryker etter noen år. 8 år ville ikke jeg ha klassifisert som noe unormalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Juli 26 Share Skrevet Juli 26 (endret) Hvilken motor gjelder dette? Det ligger noen like tilfeller på akkurat UKL-platformen at vibrasjondemper (hjul) som ryker. Søk på en av disse F56 (mini cooper) / F48 (x1) / F46 (2' GT) og da Crank pulley / Harmonic Balancer. Endret Juli 26 av mr.pingu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Juli 26 Share Skrevet Juli 26 Kan bilen kjøres? Når vibrasjonsdemper/reimhjul på veivaksel røyk på pappas 218i gikk ikke multireima rundt og bilen mista lading og kjøling. Dette ble regnet som et havari av IF og de dekte alle kostnader. (25k+) Er delen i ferd med å bli utslitt regnes det bare som slitasje og ikke havari. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Juli 27 Share Skrevet Juli 27 Antar at det er snakk om ein B47 dieselmotor her. Vibrasjonsdemperen (harmonic balancer) her er altså reimhjulet på motoren som er i 2 delar stål vulka sammen. Det skal oppta litt av den harde gangen i dieselmotoren. Eg reknar det for ein slitedel, det er ein relativt enkel jobb å skifte og kosta ikkje allverdens uorginalt. Eg meina eg skifta på rundt 220-250k km og merka det på ulyd i motoren på tomgang. Feilkode på dette er usannsynleg, i så fall må det vere så dårleg at bilen burde vore parkert for lengst 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Juli 27 Share Skrevet Juli 27 Det er forsåvidt en slitedel, men blir den plutselig defekt sånn at bil ikke er forsvarlig å bruke dekker ihvertfall IF det under motor/drivverk forsikring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GranTourer Skrevet Juli 28 Forfatter Share Skrevet Juli 28 Takk for alle svar:-) Fikk ikke noe utskrift fra Sulland, men skal etterspørre. Bilen kan kjøres. Meldingen sier jeg kan kjøre videre, men vil ha redusert trekk-kraft. Verkstedet derimot frarådet meg på det sterkeste å kjøre videre. De ville heller ikke prøvekjøre mere før denne var byttet. Ifølge verkstedet er det like før vibrasjonsdemperen ryker. Forklaringen jeg fikk hos kundebehandleren var at det kunne være ubalanse i vibrasjonsdemperen som hadde forplantet seg videre og gitt utslag på noen sensorer. Jeg er overhodet ikke kyndig til å vurdere dette. Fikk pris på kr 13.900 for bytte av vibrasjonsdemper, inkl. arbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Juli 28 Share Skrevet Juli 28 Da er det en frisk timepris. Delen koster ca 5500 originalt og 2200 uoriginalt. Har ikke byttet på akkurat denne motoren, men det vil overraske meg hvis det tar mer enn 1 time. Er snakk om 4 bolter og noen klips. Men de har sikkert sine retningslinjer på ekstra deler som skal byttes og tester som skal gjøres i etterkant sånn at de kan ta bedre betalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 28 Share Skrevet Juli 28 Delen kan koste 7000 også (f.eks. GS uten rabatter), men at det skal brukes et like stort beløp for å bytte er ganske stivt. Regner med at de i det minste bytter simmeringen foran (som anbefalt av produsent)? Burde vel ha byttet resten av reimdrifta for den prisen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Juli 28 Share Skrevet Juli 28 Bavaria tok 15k når det røyk på pappas bil. Bmw pleier å være rause med å bytte deler da de må gjøre det etter boka. Alt av bolter osv. Dette er helt sikkert riktig, men blir gjerne ikke praktisert på uoriginale verksteder pga pris osv. Så da byttes hvertfall multireim og 4 bolter. Dette er ca en tusenlapp i tillegg. Skal man bytte simmering er det enda et par tusen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Juli 28 Share Skrevet Juli 28 Eg har liggande komplett reimhjul, reim, stammer og løpehjul. Sannsynlegvis simmering og. Alt detta bytta en no på eit par timar, er sinnsjukt trangt på dessa der motoren står feil veg men ikkje umulig på nokon måte. Skulle fiksa det for deg ein kveld om du var litt nærmare... Og det hadde i alle fall ikkje kosta 14tusen. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå