Gå til innhold

Vibrasjonsdemper BMW 220 2016


GranTourer
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk melding om feil på drivverk. Kjørte bilen til Sulland BMW. De mener årsaken til feilmelding kommer fra defekt vibrasjonsdemper. Har toppdekning hos Fremtind og har fått avslag på dekning av dette, med den begrunnelsen at det ikke er en tilfeldig og plutselig skade samt at det ikke er en del av drivverk.

 

At en vibrasjondemper ryker er vel ikke uvanlig på litt eldre biler enn 2016? Overfor forsikringa har jeg argumentert for at dette er en tilfeldig og plutselig skade på en del av drivverket. Dere som har kunnskap om dette - holder argumentasjonen?

Vibrasjonsdemperen er enda ikke byttet og verkstedet er ikke helt sikker på at feilmeldingen skyldes denne. Meninger? Feilmeldingen sier jeg kan kjøre videre, men har redusert trekk-kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med å se at virbrasjonsdemperen skal utløse en slik feilmelding, men det er ikke lett å si ja eller nei med den infoen du kommer med her. Det ligger trolig en eller flere mer detaljerte feilkoder inne i motorstyringa som kunne ha hjulpet mer på vei her. Vet ikke om du fikk med noe utskrift fra Sulland?

Når det gjelder forsikring så vil jeg si at vibrasjonsdemper er en form for slitedel, på linje med clutch (men uten muligheten for å bli utsatt for brukerfeil). Ergo ikke omfattet av drivverksforsikring. Mange slike deler varer ut bilens levetid, men enkelte ryker etter noen år. 8 år ville ikke jeg ha klassifisert som noe unormalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken motor gjelder dette?

Det ligger noen like tilfeller på akkurat UKL-platformen at vibrasjondemper (hjul) som ryker. 
Søk på en av disse F56 (mini cooper)  / F48 (x1)  / F46 (2' GT)  og da  Crank pulley / Harmonic Balancer.



 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bilen kjøres? 

Når vibrasjonsdemper/reimhjul på veivaksel røyk på pappas 218i gikk ikke multireima rundt og bilen mista lading og kjøling.

Dette ble regnet som et havari av IF og de dekte alle kostnader. (25k+)

Er delen i ferd med å bli utslitt regnes det bare som slitasje og ikke havari. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at det er snakk om ein B47 dieselmotor her. 

Vibrasjonsdemperen (harmonic balancer) her er altså reimhjulet på motoren som er i 2 delar stål vulka sammen. Det skal oppta litt av den harde gangen i dieselmotoren. 

Eg reknar det for ein slitedel, det er ein relativt enkel jobb å skifte og kosta ikkje allverdens uorginalt. Eg meina eg skifta på rundt 220-250k km og merka det på ulyd i motoren på tomgang. 

Feilkode på dette er usannsynleg, i så fall må det vere så dårleg at bilen burde vore parkert for lengst 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...