George Constanza Skrevet September 19 Share Skrevet September 19 Hei Skal ta ut og vaske dieselpartikkelfilteret (dpf) på en bmw e90 facelift. Hvilke type kjemikalier vil være bra å bruke for denne jobben? Har egentlig allerede bestemt meg for å bruke plumbo hard gel avløpsåpner, men den vil ikke ta all skitten inni der etter hva jeg forstår. Hvilket type kjemikal anbefales det å bruke? Og åssen type metall er denne dpf-en lagd av? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 19 Share Skrevet September 19 Skal du vaske utsiden eller innsiden? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet September 19 Share Skrevet September 19 mr.pingu og HakonLimseth reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
George Constanza Skrevet September 19 Forfatter Share Skrevet September 19 1 time siden, ///M-ini95 skrev: Hva vil være den tilsvarende norske utgaven av «Brick and Patio Cleaner»? mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
George Constanza Skrevet September 19 Forfatter Share Skrevet September 19 2 timer siden, Otis skrev: Skal du vaske utsiden eller innsiden? Hvorfor skulle jeg vasket utsiden? 🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet September 19 Share Skrevet September 19 (endret) 2 timer siden, George Constanza skrev: Hva vil være den tilsvarende norske utgaven av «Brick and Patio Cleaner»? Med mindre jeg har misforstått, så er det Hcl syre - saltsyre. Her kan du se samme syren, sammenlignet med andre kjemikalier. Dette klippet viser egentlig bedre effekten da han bruker biter fra en DPF. Husk at i ene videon brukes det en fortynnet variant, og i den andre virker det som den allerede har en lav prosentandel rett fra flasken siden han heller det rett inn i DPF'n. Endret September 19 av ///M-ini95 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 19 Share Skrevet September 19 3 timer siden, George Constanza skrev: Hvorfor skulle jeg vasket utsiden? 🙄 Det er mye rart i detailer verdenen, uten at vi trenger å diskutere det videre. Men dpf rens fra feks motip fungerer absolutt, ikke 100% men tålelig bra. Men da trenger man egentlig å ha dpf montert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
George Constanza Skrevet September 20 Forfatter Share Skrevet September 20 (endret) Ja, da blir det saltsyre med en pH på rundt 1 kjøpt fra obs bygg: Saltsyre/HCI Prosedyren blir forvask med plumbo avløpsrens for å løse opp oljete aske og syrevask etterpå med saltsyre for å løse opp vanlig rød aske. Mye spyling i hver runde med hageslange for å fjerne kjemikaliene fra filteret. Den basiske og sure løsninga fra hver vask samles i et kar slik at de nøytraliserer hverandre (tester med pH-papir). Deretter helt ut uten å skade miljøet. Vil til slutt legge filteret til tørk i ett døgn. Inspirasjonen for dette: DIY Chemical Clean Your DPF at Home Veldig viktige presiseringer mht helse kommer nå og må leses: Presisering 1: saltsyra har en konsentrasjon på 30%. Det blir for sterkt for filterets innvendige metaller. Vil derfor blande ut flaska med 1 liter saltsyre i 4 liter vann. Det gir totalt 0.3 liter saltsyre i 5 liter vann og en saltsyrekonsentrasjon på 6%. Det er samme konsentrasjonen som natriumhypokloritten har i Plumbo. Presisering 2: plumboen må IKKE blandes i sammen med saltsyra fordi natriumhypokloritten i plumboen vil reagere med saltsyra og avgi giftig klorgass. Den vil være dødelig selv i små doser. Ergo vet jeg ikke hvor lurt det er å bruke plumboen med natriumhypokloritten i første vask og deretter saltsyra i andre vask - for man helt og fullstendig avhengig av å få skylt ut alt av plumbo-kjemikaliet fra alle filterets kriker og kroker. Og viktigst av alt og det kan ikke overdrives: plumbo kjemikaliet og saltsyra må ikke kombineres i samme kar til slutt for nøytralisering av pH for dette vil gi drepende klorgass. Dette tror jeg ikke personen i YouTube filmene drøfter og er utvilsomt veldig problematisk - ja farlig for helse og liv. Jeg ønsker ikke risikere store lungeskader for å få et dieselpartikkelfilter reint! Men samtidig har jeg vernemaske med filter mot avgasser og damp i tilfelle det skulle skje en reaksjon pga dårlig spyling i første runde eller om jeg skulle være så dum at jeg blander begge sammen til slutt. Jeg er derfor i tenkeboksen med hensyn til hele opplegget. Et bedre alternativ er kanskje å bruke vasketabeletter som nevnt i den ene YouTube filmen, men hvilke kjemikalier inneholder disse og hvor mange skal brukes pr liter vann? Og jeg kan ikke kun bruke saltsyra for man er avhengig av å få løst opp den oljete aska først for å komme til den rødlige aska. Brukes kun plumbo får man ikke bort den røde aska. Må bare krype til korset og beklage - håper ingen har fulgt denne oppskrifta slik den er nå Endret September 21 av George Constanza Viktige/kritiske HMS presiseringer. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisfje Skrevet September 20 Share Skrevet September 20 Ellers har Liqui Moly en del produkter til dette formålet😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GregS Skrevet September 20 Share Skrevet September 20 Hei, Først og fremst må du vite hva som er inni filteret, og hva slags kjemikalier du bruker, og sørge for at alt dette er egnet for stedet der du skal utføre jobben. Jeg foreslår at du ikke gjør dette på et sted hvor barna dine leker. Det største problemet med denne typen rengjøring er å tømme partikkelfilteret. Hvis du monterer et vått filter med mye vann i, kan det lett bli ødelagt på grunn av temperaturen – DPF-en kan sprekke. En annen ting er at du bør sjekke om filteret allerede er skadet før du rengjør det. Dette er ikke alltid lett å oppdage, fordi jeg har sett i mange tilfeller at DPF-en sprekker på tvers, ikke på langs, og dette er vanskelig å se uten å fjerne kjernen fra dekselet. Uansett, hvis rengjøringen din er vellykket, så: La filteret tørke ordentlig. Husk å bruke en ny pakning, selv om den gamle ser bra ut. Jeg anbefaler å bytte DPF trykk/differensialtrykk-sensoren. Utfør en tilpasning i ECU-en for å sette opp den nye DPF-en og sensoren. ///M-ini95 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå