Gå til innhold

Ny BMW i4 M50 bestillt :)

Bjerknez
 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Saltkjelen skrev:

Her må du nesten høre med selgeren din. Drive Recorder finnes ikke omtalt noe sted på en LCI, ser jeg. Det er godt mulig at denne er fjernet av kostnadshensyn, som med alt annet BMW fjernet på LCI.

Hva annet enn laser frontlys, ventilerte seter og ambient light over hele instrumentpanelet er fjernet? 

Endret av Scuirus2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Scuirus2 skrev:

Hva annet enn laser frontlys, ventilerte seter og ambient light over hele instrumentpanelet er fjernet? 

Foruten utstyret du nevner, er det en generell kostnadsbesparelse i materialvalg.

- Fjernet skinntrukket dashbord
- Fjernet skinntrukket airbag
- Forenklet ambientbelysningen
- Enklere/billigere friskluftbetjening
- Enklere/billigere setejusteringsknapper
- Fjernet en del skinnalternativer og erstattet dette med kunstskinn
- Enklere detaljnivå som gir inntrykk av sparsommelighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Scuirus2 skrev:

Jeg får skinntrukket dashbord som en del av Super charged. 

Nei, du får det nye alternativet som heter "Luksus instrumentpanel", der øvre del av dashbordet er sensatec (fake skinn) med sømmer og plastikk på nedre del av dashbord. 4M5 skinntrukket dashbord (nappa skinn på topp og merino skinn på underdel) gikk ut av produksjon ifm. LCI. På pre-LCI kunne man også få "Sensatec dashbord" som er det samme som dagens "Luksus instrumentpanel (dashbord)".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket akkurat LCI pressemeldingen og så det var Sensatec og ikke skinn. Må ta et alvorsord med selger, jeg sa jeg ønsket skinn dashbord, han svarte da at jeg måtte gå for Super charged. Kommer til å forlange å få med 5AL gratis som kompensasjon for at han har "solgt" meg skinn dashbord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nye erfaringer:

1. DSC kan slås av 100% :) 

2. Utrolig artig bil på glatta hvis man vil leke seg litt på et lukket område!

3. Fronfangeren fungerer nærmest som en snøskuffe. Samler seg mye snø inni den fangeren som fryser til is og blir umulig og fjerne på en enkel måte. 

4. Forbruket i -5 grader og litt snø på veien ble i dag 25.6kwh ved meget rolig kjøring i Eco Pro med snitthastighet på 52km/t og en kjørelengde på 22km. 

i temperaturer mellom 0-10 grader og bar asfalt kommer jeg ned i rundt 20-21kwh ved normal kjøring. Om det er bra eller ikke aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange faktorer spiller inn på forbruk, BMW i4 M50 har absolutt et fint forbruk tatt bilen i betraktning. Så dine tall på vinterstid i denne tempen er helt grei :) Hadde du kjørt lengre ville nok også forbruket gått ned. Skal du makse rekkevidde på vinteren så ha laderen plugget i og start forvarming før du kjører. Det gjør jeg også om sommeren før ferieturer, da er batteriet varmt og klar for tur.
BMW i4 M50 har en bakkeklaring på 12,5cm. Det er ikke akkurat mye, men bilen kan ikke ha mer heller. Både estetisk og sikkert kjøremessig. 

Et kjent fenomen er at det pakker seg snø i hjulbuene, men det er det bare å leve med. Leker du brøytebil så vil det riktignok også samle seg foran. Kanskje det er placebo, men føler ikke isen får godt feste på coating. 🤷‍♂️ :) 

Nyt bilen, bedre elbil får du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Marius2002 skrev:

Mange faktorer spiller inn på forbruk, BMW i4 M50 har absolutt et fint forbruk tatt bilen i betraktning. Så dine tall på vinterstid i denne tempen er helt grei :) Hadde du kjørt lengre ville nok også forbruket gått ned. Skal du makse rekkevidde på vinteren så ha laderen plugget i og start forvarming før du kjører. Det gjør jeg også om sommeren før ferieturer, da er batteriet varmt og klar for tur.
BMW i4 M50 har en bakkeklaring på 12,5cm. Det er ikke akkurat mye, men bilen kan ikke ha mer heller. Både estetisk og sikkert kjøremessig. 

Et kjent fenomen er at det pakker seg snø i hjulbuene, men det er det bare å leve med. Leker du brøytebil så vil det riktignok også samle seg foran. Kanskje det er placebo, men føler ikke isen får godt feste på coating. 🤷‍♂️ :) 

Nyt bilen, bedre elbil får du ikke.

Jada, for all del. Den absolutt beste bilen jeg har hatt. Men ingen biler er perfekte å jeg synes også det er litt interessant og belyse de litt mindre gode sidene også :) 

En kompis har en VW id4 og han kommer lett ned i 16-17kwh i samme temperaturer som jeg klarer 21kwh. Det er faktisk ganske mye og utgjør mange mil på en lading. 

Joda, id4 har mindre motor etc. men den er nok også trolig mindre aerodynamisk....

Selv ikke i 10 plussgrader falt den særlig under 20kwh. Dog er dette korte strekninger på under 2-3 mil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes faktisk ambient belysning er kulere nå enn pre-LCI. Utrolig stilig det lyset som kommer ut fra rett over viften. Ellers har jeg aldri likt "angel-eyes" looken og det nye designet er tøffere syntes jeg. Laser baklys er jo som tatt rett ut fra red light district og syntes det er helt konge.

Jeg er storfornøyd med sensatec dashbord. Tror ikke jeg hadde valgt normalt skinn der om jeg kunne. Grunnen er at jeg tror det er lettere å rengjøre sensatec med vanlig rengjøringsmiddel enn å måtte bruke skinnrens etc. Jeg har forøvring ekte skinnseter i oyster og kjenner jeg meg selv rett så blir det ikke akkurat mye skinnrens hehe.

Mitt forbruk er vel foreløpig på 24kw/h, men i dag var jeg oppe i 28. Det betyr egentlig ikke noe særlig da jeg vet at langkjøring ligger på 19-20 etter det jeg husker fra den langtesten til TeslaBjørn på Youtube. Langkjøring er det eneste forbruket som betyr noe da jeg ellers lader hjemme. Jeg kjører stort sett i comfort, og har enda ikke prøvd eco pro. Men ser jo at det må prøves mht gassrespons..så lenge man kan velge å ikke la bilen gå på energisparemodus. 

Ellers kjører jeg i adaptiv D-drive. B-modus har jeg prøvd og jeg hater det.

Er ellers overasket over hvor god bilen er på vinterføre. Det hjelper jo helt sikkert på at bilen kom med dem nye conti viking contact 8 dekkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gamer73 skrev:

Jeg syntes faktisk ambient belysning er kulere nå enn pre-LCI. Utrolig stilig det lyset som kommer ut fra rett over viften. Ellers har jeg aldri likt "angel-eyes" looken og det nye designet er tøffere syntes jeg. Laser baklys er jo som tatt rett ut fra red light district og syntes det er helt konge.

Jeg er storfornøyd med sensatec dashbord. Tror ikke jeg hadde valgt normalt skinn der om jeg kunne. Grunnen er at jeg tror det er lettere å rengjøre sensatec med vanlig rengjøringsmiddel enn å måtte bruke skinnrens etc. Jeg har forøvring ekte skinnseter i oyster og kjenner jeg meg selv rett så blir det ikke akkurat mye skinnrens hehe.

Mitt forbruk er vel foreløpig på 24kw/h, men i dag var jeg oppe i 28. Det betyr egentlig ikke noe særlig da jeg vet at langkjøring ligger på 19-20 etter det jeg husker fra den langtesten til TeslaBjørn på Youtube. Langkjøring er det eneste forbruket som betyr noe da jeg ellers lader hjemme. Jeg kjører stort sett i comfort, og har enda ikke prøvd eco pro. Men ser jo at det må prøves mht gassrespons..så lenge man kan velge å ikke la bilen gå på energisparemodus. 

Ellers kjører jeg i adaptiv D-drive. B-modus har jeg prøvd og jeg hater det.

Er ellers overasket over hvor god bilen er på vinterføre. Det hjelper jo helt sikkert på at bilen kom med dem nye conti viking contact 8 dekkene

Faktisk HELT enig med deg... nesten... 

De gamle lysene var vel laserlys som lyste noe bedre?

Ellers er jeg helt enig med deg å det virker som om vi har noenlunde likt forbruk også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Bjerknez said:

Faktisk HELT enig med deg... nesten... 

De gamle lysene var vel laserlys som lyste noe bedre?

Ellers er jeg helt enig med deg å det virker som om vi har noenlunde likt forbruk også :) 

Etter det jeg har lest om laserlys kontra adaptiv LED så forstår jeg det slik at laserlys har litt lenger rekkevidde. Så kan jo man tenke på hvor langt det er nyttig å se da men hehe. Jeg leste også at laserlys teknologi var litt problematisk mht regler for bruk av laser etc og at dette var med på at BMW begynte å gå bort fra det. Og samtidig at LED teknologi var kommet til en punkt hvor kvaliteten var sammenlignbar med laser. Selv kjører jeg omtrent aldri med fjernlys da jeg bor i Bergen, men jeg har nå uansett adaptive LED lys og tenker at mine gamle øyne klarer seg med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gamer73 skrev:

Etter det jeg har lest om laserlys kontra adaptiv LED så forstår jeg det slik at laserlys har litt lenger rekkevidde. Så kan jo man tenke på hvor langt det er nyttig å se da men hehe. Jeg leste også at laserlys teknologi var litt problematisk mht regler for bruk av laser etc og at dette var med på at BMW begynte å gå bort fra det. Og samtidig at LED teknologi var kommet til en punkt hvor kvaliteten var sammenlignbar med laser. Selv kjører jeg omtrent aldri med fjernlys da jeg bor i Bergen, men jeg har nå uansett adaptive LED lys og tenker at mine gamle øyne klarer seg med det.

De adaptive LED lysene er så absolutt gode og lyser veldig bra. Jeg kjører alltid med "Auto" på. Har enda til gode å se at dem "bommer" og får andre bilister til å blinke på meg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett, alle punkt må med når man vurderer en bil. Det er rett og rimelig:) Selv min TMYP klarer under 2-tallet i forholdene du beskriver, men er det viktig på akkurat denne? Det er det jeg mener. Dette er en M Performance-bil og kan sammenlignes med f.eks. M440i - ingen som kjører kjøreglade og motorsterke fossilbiler diskuterer forbruk og rekkevidde. Det er et fenomen innenfor el. BMW har selv sagt at de fokuserer på kjøreegenskaper foran rekkevidde. Sålenge en bil går i området 40-50 mil på sommer så er det egentlig greit. Forøvrig fikk en kollega opp 64 mil på gjettometeret i sommer på sin i4M50. BMW bruker å være tilbakeholden i det de oppgir, så jeg tror ikke at 60 mil på en god dag er urealistisk. Men igjen - det er så mange faktorer som spiller inn at det blir umulig å sette to streker under et svar. Så får bare ID.4 være ID.4, du har iallefall et hav mer av smil pr. mil - det er vel også derfor man velger BMW og ikke VW :) Kjør en langtur i ny og ned og gjettometeret øker beregnet rekkevidde, hvis det betyr noe. I starten på en tur skal både kupe og batteri varmes opp, så ha den gjerne plugget i med forvarming som sagt for lengst mulig rekkevidde. Jeg synes Comfort er den mest allsidige innstillingen i i4, men det er smak og behag. Som sagt - dere har deb beste totalpakken av en elbil som også er blant de kvikkeste og beste å kjøre - det ofrer man vel gjerne noen mil for :) Satser på vi er enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Marius2002 skrev:

Misforstå meg rett, alle punkt må med når man vurderer en bil. Det er rett og rimelig:) Selv min TMYP klarer under 2-tallet i forholdene du beskriver, men er det viktig på akkurat denne? Det er det jeg mener. Dette er en M Performance-bil og kan sammenlignes med f.eks. M440i - ingen som kjører kjøreglade og motorsterke fossilbiler diskuterer forbruk og rekkevidde. Det er et fenomen innenfor el. BMW har selv sagt at de fokuserer på kjøreegenskaper foran rekkevidde. Sålenge en bil går i området 40-50 mil på sommer så er det egentlig greit. Forøvrig fikk en kollega opp 64 mil på gjettometeret i sommer på sin i4M50. BMW bruker å være tilbakeholden i det de oppgir, så jeg tror ikke at 60 mil på en god dag er urealistisk. Men igjen - det er så mange faktorer som spiller inn at det blir umulig å sette to streker under et svar. Så får bare ID.4 være ID.4, du har iallefall et hav mer av smil pr. mil - det er vel også derfor man velger BMW og ikke VW :) Kjør en langtur i ny og ned og gjettometeret øker beregnet rekkevidde, hvis det betyr noe. I starten på en tur skal både kupe og batteri varmes opp, så ha den gjerne plugget i med forvarming som sagt for lengst mulig rekkevidde. Jeg synes Comfort er den mest allsidige innstillingen i i4, men det er smak og behag. Som sagt - dere har deb beste totalpakken av en elbil som også er blant de kvikkeste og beste å kjøre - det ofrer man vel gjerne noen mil for :) Satser på vi er enige.

Jeg er på ingen måte missfornøyd og tallene overrasker meg ikke veldig heller. Men jeg synes nå det bør tas med uansett når den argeste konkurrenten klarer langt under 20kwh til sammenligning. For man bruker jo ikke 544 hester til enhver tid og TMYP har vel strengt tatt omtrent like mange hester?

Jada, dem veier mindre og det ser man igjen i kupeen vedrørende opplevd kvalitet som er dårligere etter min mening, så det kan hende BMW veier mer rett og slett fordi dem bruker materialer av høyere kvalitet som igjen går ut over rekkevidde etc. 

Men altså... jeg er på ingen måte missfornøyd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...