Maverick2002 Skrevet Oktober 29 Share Skrevet Oktober 29 Hei, Har kjøpt en E60 LCI med N47 motor. Jeg oppdaget oljeflekk under bilen etter kort tid. Forrige eier har hatt motor ute og skiftet register, toppakning, bunnpakning, oljefilter hus pakning og mye annet. Tok bilen på bukk og oppdaget mye olje rundt bunnpakning og spesielt i bakkant mot girkasse. Leverte bien på verksted og de mente at lekasje kom fra bunnpakning. De skiftet denne på nytt, tok en testtur og mot bilen stå på bukk inne på verkstedet for å være sikker på at den ble tett. Jeg hentet bilen og kjører en times biltur hjem før jeg da oppdaget olje under bilen igjen. Tok bilen på bukk for å sjekke selv igjen og finner akkurat samme lekkasje igjen. Virker å komme helt i bakkant av bunnpanne. Noen som har tips til hva dette kan være? Hva slags moment skal boltene til bunnpanna trekkes til med? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 29 Share Skrevet Oktober 29 Dette er vel typisk lekkasje for simmering på veivaksel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maverick2002 Skrevet Oktober 29 Forfatter Share Skrevet Oktober 29 Akkurat nå, E.C. skrev: Dette er vel typisk lekkasje for simmering på veivaksel? Har vært inne på tanken, men skal den da fortsette å lekke lenge etter at motor har stanset? Veiva er vel over sumpen med olje? Man ser oljen komme etter at man tørker rent der det lekker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 29 Share Skrevet Oktober 29 Jeg vil si at alt som ikke drypper direkte fra et lekkasjepunkt vil kunne få en forsinkelse når det renner langs en flate eller drypper først på noe annet før du ser den siste dråpa som faktisk faller på bakken. Ser ut som 24 Nm på skruene forresten, noe her kan sikkert dobbeltsjekke. Maverick2002 og 35bro reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maverick2002 Skrevet Oktober 30 Forfatter Share Skrevet Oktober 30 Etter litt googling dukker flytende pakningsement opp som en liten sak, men dette virker å være ulikt fra modell til modell.. Noen som har erfaring med dette? Ringte BMW og de sier det ikke skal være på min modell. De kunne forøvrig ikke fortelle med moment på boltene heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 30 Share Skrevet Oktober 30 Dreibond 1209 skal brukes på overganger/skjøter. Det skal brukes på N47 også. Tiltrekningsmoment er 24nm på M8 bolter på bunnpanne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maverick2002 Skrevet Oktober 30 Forfatter Share Skrevet Oktober 30 3 timer siden, Otis skrev: Dreibond 1209 skal brukes på overganger/skjøter. Det skal brukes på N47 også. Tiltrekningsmoment er 24nm på M8 bolter på bunnpanne. Var det jeg mistenkte, men blir frytelig usikker når BMW sier nei... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 30 Share Skrevet Oktober 30 Bra du er skeptisk. Men jeg er ganske sikker på at det finnes erstatning for dreibond 1209, feks silikon pakning på tube. Men der må andre bekrefte/avkrefte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 30 Share Skrevet Oktober 30 Permatex ultra black rtv silikon. Brukte det i tillegg til gummipakning på toppdeksel på M52 og M54 der vanos-halvmånene er og der toppen møtet vanos-drev og dermed lager en skjøt. Dette var per beskrivelse i TIS, men da brukes det en gummipakning mellom delene. På min N52 var det toppdekselpakning i metall og da skulle det ikke brukes noe silikon, kan se for meg at det er samme greia på bunnpanna her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maverick2002 Skrevet Oktober 30 Forfatter Share Skrevet Oktober 30 Noen som har tilgang til TIS og kan sjekke? Chassis WBANX31050CW81561 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas_S Skrevet Oktober 30 Share Skrevet Oktober 30 Sjeldent med gåen simring og bunnpakning på N47. Sjekk heller pakningen mellom selve oljefilterhuset og blokka sammen med oringene i oljekjøleren! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maverick2002 Skrevet Oktober 30 Forfatter Share Skrevet Oktober 30 2 minutter siden, Jonas_S skrev: Sjeldent med gåen simring og bunnpakning på N47. Sjekk heller pakningen mellom selve oljefilterhuset og blokka sammen med oringene i oljekjøleren! Man ser olje piple ut fra bunnpanna mot girkassa. Det er 100% sikkert at det er lekkasje fra det område. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 30 Share Skrevet Oktober 30 Maverick2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas_S Skrevet Oktober 31 Share Skrevet Oktober 31 Okei. Husk at motor ligger skrått som gjør at oljen renner fra oljefilterhus ned på bunnpannepakningen for så å renne til eksos side på motor. Maverick2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maverick2002 Skrevet November 1 Forfatter Share Skrevet November 1 Det er definitivt en lekkasje på førersiden også, men klarer ikke lokalisere den. Mistenker at det kan være en og samme lekkasje som ender opp under bunnpanna som du sier. Pakning på oljefilterhuset er byttet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå