Gå til innhold

"Lugging" på lav belastning


leading edge
 Share

Anbefalte innlegg

Det ser for meg ut til at rotårsaken er et målt betydelig fall i luftmasse. Dette kan naturligvis føre til tilsvarende reduksjon av innsp mengde, som fører til nedjustert railtrykk og ladetrykk. I områdende dere beskriver vil den nok gå mot eller nære røykbegrenser.

 

Derfor - har du et fall i luftamsse? Er dette reelt? Eller har du en signalfeil fra MAF? Har du forsøkt å kjøre adapsjon av MAF sensor? (funksjon i ista).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2024 den 17.39, TRF skrev:

Det ser for meg ut til at rotårsaken er et målt betydelig fall i luftmasse. Dette kan naturligvis føre til tilsvarende reduksjon av innsp mengde, som fører til nedjustert railtrykk og ladetrykk. I områdende dere beskriver vil den nok gå mot eller nære røykbegrenser.

 

Derfor - har du et fall i luftamsse? Er dette reelt? Eller har du en signalfeil fra MAF? Har du forsøkt å kjøre adapsjon av MAF sensor? (funksjon i ista).

Takk for veldig godt innspill @TRF!

Feilsignal fra MAF er absolutt et hett spor (evt fra MAP). Har ikke ISTA men bare den Autel maxicom 908 pro som du ser på bildene så tror ikke jeg kan adaptere nye verdier men skal sjekke litt. Kan jo bytte Evt. ny MAP og MAF på mistanke men jeg liker svært dårlig å bare bytte deler uten en klar konklusjon på diagnosen. Litt lite tilfredsstillende, billigst også så lenge jeg ikke tar timesbetaling av meg selv :-)  

Du sier den vil gå mot røykbegrenser. Hva tenker du på her? Er ikke MAF´s eneste funksjoner 1. Å begrense maks dieseltilførsel ift luftmende for å hindre høyk og 2. Sammen med MAP måle differansen på luftmassen før og etter EGR ventil og dermed indikere massen av EGR tilført? 

Problemet mitt her er at i mine målinger av luftmasse som faller (i grafen på bildene) så vet jeg ikke om det er luftmassen fra MAF eller MAP som indikeres eller et snitt av disse. Hadde jeg vist det så hadde konklusjonen vært noe nærmere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fallet du ser er utelukkende fra MAF sensor, MAP brukes ikke til dette her. Da ville du også sett det samme på data fra MAP, og det gjør du ikke. Endringen er også for brå til å være "en faktisk endring i luftamsse som følge av en endring i trykk som MAP ikke plukker opp fordi det er en feil med MAP" om det er det du mistenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en liten langtur i dag og da fikk jeg testet bilen litt mer og lest av data fra O2 sensorene før og etter kat/DPF som jeg har i senere tid mistenkt for å være en mulig årsak til "nøkkeproblemet". 

Nedenfor ser man grafen for sensorspenningen til lambdasonden før kat (blå linje) og lambdasonden etter kat (grønn linje). Vi kan se at når det "nøkker" så går begge like mye opp, noe som indikerer magrere blanding eller mere O2 i eksosen. Sonden før katalysator øker først spenningen så kommer den bakre sonden rett etter. Jeg ser denne forsinkelsen som en indikasjon på tiden det tar for eksosen å strømme gjennom katalysatoren. 

20241228_152644.thumb.jpg.d8834fe70fbc90dd411bc1edb44e1c07.jpg

Siden begge sensorene reagerer likt så er det svært usannsynlig at det er en av disse som initierer feilen. Utslaget er nok heller en følge av at innnsprøytningsmengden reduseres grunnet fallet i railtrykk og dermed stiger Lambda verdien og gir dette utslaget på begge sensorene. Dermed vil jeg utelukke feil ved O2 sensorene. 

Etter det som @TRF skrev i sitt siste innlegg så sitter jeg da igjen med en konklusjon som jeg føler gir meg relativt god sikkerhet for å hevde at feilen må ligge i forstyrrelser i MAF signalet. Da tenker jeg tiden er kommet til å bestille ny MAF sensor så håper jeg at denne tråden stopper her.

Skal imidlertid love å komme tilbake med en konklusjon når jeg har byttet MAF.  Takk for alle innspill så langt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...