Sverre_BMW525d Skrevet Desember 27, 2024 Skrevet Desember 27, 2024 Bmw x1 e84 n47 2009 mod. 103000 km. Var hos min datter i Stjørdal i jula og fikset bak bremsene. Tok en liten diagnose med ista samtidig da plutselig tre feilmeldinger dukket opp, alle fra frm footwell module, lighting message og varsellampe i instrument. Nærlys og baklys virker. Bilen kjørbar, men langlys, blinklys og vindus heis virker ikke. Heller ikke bremselys virker, feilmelding om åpen førerdør m.m. Prøvde å resette FRM modulen og, men alle lysproblemene er der enda, ingen nytte i å slette feilkodene. Feilmeldinger er kombi A3B4 lighting state 0x21A transmitter footwell module, FRM s 0114 no communication og kombi A3C1 footwell module 0x40 receiver. Da er d vel den frm modulen i veggen bak diagnose kontakten som er defekt ? Kjøpe ny må den vel programmeres, hører flere sier den kan tas ut og repareres. Er et firma i Heimdal ved Trondheim som tar ca 3700 for reperasjon (cartech.no og mymechanic as). Bruke de ?? Noen som har gode løsninger og erfaringer ?? Setter stor pris på hjelp. Mvh Sverre
PIIIPower Skrevet Desember 27, 2024 Skrevet Desember 27, 2024 Dette begynner å bli gamle bokser der rep.kostnaden er høy og kvaliteten fortsatt lav (regner med det er en FRM II). FRM3 er bygget anderledes og har ikke samme utfordring med lav volt/strømbrudd og ny koster ca 5400 ny uten programmering (1800 brukt). Varenummer 61356827064. Sjekk diagnose tråden om det er noen i nærheten som kan programmere eller hør med bimmerfix.
Sverre_BMW525d Skrevet Desember 27, 2024 Forfatter Skrevet Desember 27, 2024 Så du ville anbefalt ny eller evnt brukt frm3 med det varenummeret og så programmere denne. Jeg bor i Bergen, bilen står i Stjørdal nord for Trondheim. Noen i forumet her som kan programmere i området der oppe. Jeg kan alltids fly opp og bytte frm, men programmere har jeg ikke peiling på. Har ista på pc og diagnose kabel. Modulen må tas ut uansett og så inn igjen. Går det greit å bytte modulen og kjøre bilen etterpå for programmering ?
PIIIPower Skrevet Desember 27, 2024 Skrevet Desember 27, 2024 Du har jo alt selv 😊. Regner med du har «hele» pakka når du har ISTA. Programmering er enkel så dette klarer du selv. Kjøper du en brukt FRM3 vil sikkert noe fungere og det kommer endel feilmeldinger, men bilen vil jo gå.. (anbefales dog ikke). Du kan jo også sende opp pc og la bimmetfix kjøre TeamViewer, tror de tar rundt en 1000lapp for jobben. Eller gjøre det selv via TeamViewer. FRMII modulene er gamle og de sliter med bootsector. Når volt dropper til rundt 10v eller ved frakobling av batteriterminaler så vises feilen. Boot sector kan derimot ha vært korrupt lenge før siden den kun kjøres når modulen har vært død. Det er chippen som er dårlig og ny innlesing av boot file løser ikke det underliggende problemet. FRM3 har annen innmat og ikke samme type chip og er ikke utsatt for dette problemet. NB! Det anbefales å ikke å gjøre bilen strømløs ved bytte av FRM. Fix det sjæl: mr.pingu reagerte på dette 1
Øyvind L. Skrevet Desember 27, 2024 Skrevet Desember 27, 2024 Du må ha ISTA-P for å programmer i E84. Eller NCS Expert.
Sverre_BMW525d Skrevet Desember 27, 2024 Forfatter Skrevet Desember 27, 2024 Tusen takk for hjelp så langt alle sammen. Vurderer å reparere modulen hos det firmaet i Heimdal ved Trondheim siden det blir mye logistikk når jeg er i Bergen og bilen i Stjørdal. Har snakket med d firmaet og de garanterer 100 % fiks. Men er jo likevel litt skeptisk. Skal sette opp ista p og ncs expert. Fortsatt god jul og snart godt nyttår 👍 Øyvind L. reagerte på dette 1
Otis Skrevet Desember 27, 2024 Skrevet Desember 27, 2024 Jeg bor jo i Trondheim og kan fint programmere frm. Om du kjøper brukt frm3 modul og jeg koder så er det rimeligere enn fiks for 3700,-. Dette var bare et forslag/tips selvsagt.
Sverre_BMW525d Skrevet Desember 27, 2024 Forfatter Skrevet Desember 27, 2024 Har jo faktisk tenkt på deg Otis. Vet du er i området Tr.heim. Fulgt deg noen år her på forumet 👍 Men å finne brukt frm3, kanskje denne på finndel ? https://finndel.no/delinfo.aspx?f=902&dnr=315914 Kjøpe den ? ee Mannen til dattera mi har sagt han kan prøve å ta ut modulen. Sette inn denne frm3 også. Så avtale med deg Otis om å kjøre bilen til deg. Men tror ikke de tør med alle feilene. Da må vel jeg opp dit 😊 Kanskje like godt....begge bakre calippere må skiftes..
PIIIPower Skrevet Desember 27, 2024 Skrevet Desember 27, 2024 Det er viktig at det står rett nummer på delen. Finndel er litt fæle på å bare bruke nyeste ertattningsnummer i delekatalogen og si at de er like. Det stemmer ikke! Be om bilde av varenummer på delen. Evnt ring koed.no eller sjekk webshoppen.
Sverre_BMW525d Skrevet Desember 28, 2024 Forfatter Skrevet Desember 28, 2024 Otis, kan du programmere modulen uten at den står montert i bilen ? Har bedt finndel om å sende bilder av nummer. Regner med kontaktene er identiske på frm2 og 3.
Otis Skrevet Desember 28, 2024 Skrevet Desember 28, 2024 Mulig jeg kan, men har aldri satt meg inn i det. Men jeg kan møte opp i Stjørdal mot litt mer penger.
Sverre_BMW525d Skrevet Desember 28, 2024 Forfatter Skrevet Desember 28, 2024 Om du kan møte henne der er du en engel 😊 Heter vel Flornes tror jeg, ca 20 min fra Stjørdal. Om du kan og vil ? Eller bare Stjørdal om du ikke vil lengre. Jeg betaler d d koster og vel så d. Bare si hva du vil ha. Blir jo på nyåret dette. Helt fantastisk om du kan gjøre dette.
Otis Skrevet Desember 28, 2024 Skrevet Desember 28, 2024 Har da kjørt utenfor Trondheim for å bistå folk før. Bare gi meg beskjed hvor jeg skal og kontaktinfo. Men det kan du kanskje ta på PM da. Til alle de andre, så gjør jeg ikke det for å tjene meg rik. Men mer for at jeg synes det er interessant samt å hjelpe folk. uglefossen, Sverre_BMW525d og Reef89 reagerte på dette 2 1
Otis Skrevet Desember 29, 2024 Skrevet Desember 29, 2024 Her er varenummer på frm og hva de passer fra. https://www.realoem.com/bmw/enUS/part?id=VN31-EUR-05-2009-E84-BMW-X1_20d&mg=61&sg=25&diagId=61_2236&q=61359364819
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå