Gå til innhold

Getrag til ZF. mellomakslingsspørsmål


simsalv
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann! jeg har en e36 325i med orginalt en getrag kasse, som nå er demontert og byttet ut med en ZF kasse. Kjøpte en mellomaksel for en stund sia, som jeg fikk beskjed om; var fra en e36 m3. Denne er da lengre, og lager/feste til den er på helt feil sted. den orginale akslingen er riktig lengde, og lager/feste på riktig plass naturligvis.

Problemet jeg har er å feste den gamle akslingen på girkassa, fordi de er forskjellige størrelser. Mutteren som holder festet på girkasse siden er også forskjellig størrelser, så får ikke bytta over på selve girkassa heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZF kasse fra hvilken bil/modell? E36 328i / M3 3.0?

Du har i alle fall ikke kjøpt E36 M3 mellomaksel, verken fra 3.0 eller 3.2. Normalt så blir girkassene større og lengre jo grovere modell du har, noe som fører til at mellomakselen blir kortere. Er mellomaksel fra samme karosseri så skal de nå bolte opp, åkke som. Du sier dog ikke hvor mye det bommes med. Typ 1 cm eller 15 cm?

Du bør kanskje finne ut hva du egentlig har kjøpt først? Kassa har vel noen numre på siden og på mellomaksel kan du måle lengde og boltsirkel og slå opp i delekatalogen på ulike biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet som bilopphugger så var girkasser til E36 et mareritt, automatkassene var værst og de manuelle var ikke langt bak. Det måtte være samme fabrikat og motortype ellers passet ingenting. Det var forskjeller på lengden og utgående flens. Det kunne være SF med stor flens og Getrag med liten og omvendt, på automatkassene så skilte det også på de elektriske tilkoblingene.

Finner du ikke riktig mellomaksel ville jeg hørt med de her. https://www.facebook.com/UniCardanOslo/?locale=nb_NO

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer kun utifra diff og kasse.

e36 m3 3.0 har vell cv knute bakerst, så skal du bruke den så må du bytte flens på diff.

Du trenger e36 328i/e30 m3. Dem passer mot stor hardy fremme og 188 diff bak med vanlig flens.

Eg stusser derimot at du skriver kassa ikke treffer med festa, dette skal jo være bolt on. Sikker på at det faktisk er e36 m3 3.0/e36 328i kasse?

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør selvfølgelig fordi jeg ikke vet noe særlig om dette.

Den «nye» akslingen er lengre på framre del, så festet til selve akslinga passer ikke over rens med boltpunktet i ramma. Snakk om 18cm. Og totalt er hele akslingen med begge deler 8cm lengre enn den orginale. 
 

girkassa har har stor hardt kobling, samme har den nye akslinga samt 5bolt kontra 4bolt på diff sida, som den orginale har.

den nye kassa er satt på plass, og den gamle akslinga har riktig lengde, men hardykoblinga/flensen som skal på girkassa er forskjellige. Altså girkassa er stor, og gamle akslinga er liten.

IMG_2700.jpeg

IMG_2699.jpeg

IMG_2701.jpeg

IMG_2702.jpeg

Endret av simsalv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du noe nr på den nye akslingen? det ser mer ut som en 5 serie aksling i farten. Uansett har du feil flens på diffen din siden du har en 188 325 diff, hadde det vert en 188 m3 3.0 diff hadde det passet utenom lengda så klart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...