Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en bmw 318D 2007 mod med M47N2 motor.

I dag så begynte den og fuske med å starte, den bare kinnet litt også stoppet den. Men så startet den etter en del trykk på start knappen.

Tok diagnose av bilen og fikk feilkoden: 3EC1    DDE: Camshaft sensor.

Så jeg regner med at det er den som holder på og ta kvelden? Men er det ikke 2 kamaksling sensorer, eller er det bare 1? Hvordan vet jeg hvilken av de det er isåfall hvis det er 2.

Noen som vet ca hvor sensoren / sensorene står på denne motoren? Og eventuelt har bilde av deletegningen hvor du ser sensoren / sensorene?
 

Takk på forhånd 

Skrevet

Hei! Ja, det er to kamakselsensorer på M47N2-motoren, en for inntaksakselen og en for eksosakselen. Feilkoden du fikk (3EC1) refererer til en feil med en av disse sensorene. Vanligvis er det den ene sensorene som er mer utsatt for slitasje, men det kan være lurt å sjekke begge.

For å finne ut hvilken sensor som er defekt, kan du bruke diagnoseverktøyet til å se hvilken sensor som gir utslag. En annen måte er å fysisk inspisere de to sensorene, som er plassert på motoren. 

Skrevet
21 timer siden, Anders02 skrev:

Så jeg regner med at det er den som holder på og ta kvelden? Men er det ikke 2 kamaksling sensorer, eller er det bare 1? Hvordan vet jeg hvilken av de det er isåfall hvis det er 2.

Noen som vet ca hvor sensoren / sensorene står på denne motoren? Og eventuelt har bilde av deletegningen hvor du ser sensoren / sensorene?

M47 har EN kamakselsensor som sitter rett bak oljepåfyllingslokket. Sjekk og ledningene ved kontakten der da motordekselet kan gnage på de. Skal du kjøpe ny sensor så er det bare original som gjelder, som det meste på en motor fra BMW.

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=VU11-EUR-07-2007-E91-BMW-318d&diagId=11_3668

 

Skrevet

Finnes vel ikke diesel med to kamsensorer. Bensin har to stk. fordi det er dobbel vanos (på innsug og eksos), på alle motorer fra og med M52TU (sett vekk fra S-motorer), mens diesel har ikke vanos, så det er ikke noe vits med to kamsensorer. For "redundancy" har man veivsensor, men det er vel også slik at diesel ikke starter i det hele tatt uten kamsensor. Det er derfor et typisk triks å dra ut kontakt til kamsensor, også beskrevet i TIS, om man vil kinne motor på starter uten å starte.

Skrevet

Mnja, m47n2 kan kanskje ikke starte uten kamsensor.

Men m47 med pumpedyse kan starte uten kamsensor, da den kan registrere hvor mye dyse nr 1 løfter seg i en kompresjonsyklus og samkjører data med veivsensor.

Skrevet

Ok, takk for svar. 
 

Den har startet helt fint i dag, så jeg mistenker kanskje noe dårlig kontakt. For sjekke i morgen om det er noe skader på ledningene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...