Anders02 Skrevet Februar 4 Skrevet Februar 4 Hei, jeg har en bmw 318D 2007 mod med M47N2 motor. I dag så begynte den og fuske med å starte, den bare kinnet litt også stoppet den. Men så startet den etter en del trykk på start knappen. Tok diagnose av bilen og fikk feilkoden: 3EC1 DDE: Camshaft sensor. Så jeg regner med at det er den som holder på og ta kvelden? Men er det ikke 2 kamaksling sensorer, eller er det bare 1? Hvordan vet jeg hvilken av de det er isåfall hvis det er 2. Noen som vet ca hvor sensoren / sensorene står på denne motoren? Og eventuelt har bilde av deletegningen hvor du ser sensoren / sensorene? Takk på forhånd
overhalden Skrevet Februar 5 Skrevet Februar 5 Hei! Ja, det er to kamakselsensorer på M47N2-motoren, en for inntaksakselen og en for eksosakselen. Feilkoden du fikk (3EC1) refererer til en feil med en av disse sensorene. Vanligvis er det den ene sensorene som er mer utsatt for slitasje, men det kan være lurt å sjekke begge. For å finne ut hvilken sensor som er defekt, kan du bruke diagnoseverktøyet til å se hvilken sensor som gir utslag. En annen måte er å fysisk inspisere de to sensorene, som er plassert på motoren.
Anders02 Skrevet Februar 5 Forfatter Skrevet Februar 5 Ok, kan man se de sensorene på livedata på diagnoseverktøyet da?
540is Skrevet Februar 5 Skrevet Februar 5 21 timer siden, Anders02 skrev: Så jeg regner med at det er den som holder på og ta kvelden? Men er det ikke 2 kamaksling sensorer, eller er det bare 1? Hvordan vet jeg hvilken av de det er isåfall hvis det er 2. Noen som vet ca hvor sensoren / sensorene står på denne motoren? Og eventuelt har bilde av deletegningen hvor du ser sensoren / sensorene? M47 har EN kamakselsensor som sitter rett bak oljepåfyllingslokket. Sjekk og ledningene ved kontakten der da motordekselet kan gnage på de. Skal du kjøpe ny sensor så er det bare original som gjelder, som det meste på en motor fra BMW. https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=VU11-EUR-07-2007-E91-BMW-318d&diagId=11_3668
E.C. Skrevet Februar 5 Skrevet Februar 5 Finnes vel ikke diesel med to kamsensorer. Bensin har to stk. fordi det er dobbel vanos (på innsug og eksos), på alle motorer fra og med M52TU (sett vekk fra S-motorer), mens diesel har ikke vanos, så det er ikke noe vits med to kamsensorer. For "redundancy" har man veivsensor, men det er vel også slik at diesel ikke starter i det hele tatt uten kamsensor. Det er derfor et typisk triks å dra ut kontakt til kamsensor, også beskrevet i TIS, om man vil kinne motor på starter uten å starte. overhalden reagerte på dette 1
Otis Skrevet Februar 5 Skrevet Februar 5 Mnja, m47n2 kan kanskje ikke starte uten kamsensor. Men m47 med pumpedyse kan starte uten kamsensor, da den kan registrere hvor mye dyse nr 1 løfter seg i en kompresjonsyklus og samkjører data med veivsensor.
Anders02 Skrevet Februar 5 Forfatter Skrevet Februar 5 Ok, takk for svar. Den har startet helt fint i dag, så jeg mistenker kanskje noe dårlig kontakt. For sjekke i morgen om det er noe skader på ledningene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå