sistemann Posted February 20 Posted February 20 (edited) Hei! Min 2020 530e viser tegn til svekket batterikapasitet, synes jeg. Jeg kommer oftest ikke over 25 km nå i vinter, helst rundt 20 km på kjøring på flat vei, ned i 15 km på vei med stigning. Et nytt problem er også redusert trekkraft. Vedlagt screenshot viser en situasjon der bilen såvidt klarer 50 km/t til tross for 45% gjenværende batteri, den yter såvidt 40% belastning opp en slak stigning på E39 mellom Nordfjordeid og Lote-tunnelen. Selv om det var kaldt denne dagen, gjentok situasjonen seg neste dag, med plussgrader ute. Jeg har ingen feilmeldinger, alt blir synsing ift. forrige vinter som var min første med denne bilen. Jeg opplevde da en bil som gikk anslagsvis 32-35 km i kaldt vær, selv over en liten stigning som jeg forserer til og fra jobb. Jeg kjører vanligvis 28 km t/r jobb og har vært vant med ca 5 km gjenværende elektrisk rekkevidde etter dette. Nå klarer ikke bilen å fullføre elektrisk. Det er skuffende, spesielt med tanke på at jeg har 12 kWh-batteriet. Det ser ut for at bilen min yter ca det samme som en bil med 9 kWh batteri i god stand. Som nevnt har jeg ingen feilmeldinger og er rådvill for om mine observasjoner er riktige eller om jeg bare innbiller meg ting. Håper å få svar fra andre med 530e om hvordan de opplever rekkevidde og trekkraft, og hvordan eventuelle problemer har utspilt seg. Er det for eksempel normalt med en såpass redusert trekkraft? Opplever andre med 12 kWh batteri samme rekkevidde og reelle kapasitet? Håper på hjelp! Edited February 20 by sistemann
*MrB* Posted February 20 Posted February 20 Du har muligens 1 eller flere defekte celler i høyspentbatteri. Det gir kanskje ikke feilmeldinger, men systemet går i nødmodus og elektrisk drift/ytelse reduseres. Du må få tatt en diagnose på bilen.
sistemann Posted February 20 Author Posted February 20 Skal på service med bilen i mars og har bedt om gjennomgang av systemet, så vi får håpe noe kommer utav det. Tenkte å rådføre meg med folket her inne om hvordan lignende situasjoner har utspilt seg...alltid kjekt med litt kjøtt på beina før en drar på verkstedet.
*MrB* Posted February 20 Posted February 20 Defekte celler gir som regel meldinger også. Bl.a. får du ofte ikke valgt ren eldrift i iDrive, og meldinger som «systemkrav» o. l Så skal ikke svartmale helt før du har fått en diagnose.
*MrB* Posted February 24 Posted February 24 Den siste der er ganske vanlig, og ikke noe jeg ville vært bekymret for. Den første der kan tyde på at noe er i gjære. Men som sagt er det diagnose som kan si noe mer konkret.
sistemann Posted February 25 Author Posted February 25 Bare styr. Bilen ble hentet av planbil. fupsaker 1
*MrB* Posted February 25 Posted February 25 Det kan være aux-batteriet i motorrommet. Der står det et lite Li-ion 12v batteri i tillegg til det vanlige 12v batteriet i bagasjerommet, og det er vitalt for mange funksjoner. Høres ut som du får diagnosen din tidligere enn beregnet her. Hold oss gjerne oppdatert. Ron Jeremy 1
sistemann Posted March 9 Author Posted March 9 Bilen står enda på verksted, og de har bedt om hjelp fra BMW sentralt til å stille rett diagnose. Etter sigende er det feilmeldinger på batterier, styreenheter ++
sistemann Posted March 12 Author Posted March 12 Fortsatt ingen klar diagnose på dette, intet arbeid er iverksatt. Er det vanlig å måtte vente så lenge på løsning på problemer? 2 uker uten påbegynt arbeid? Kjenner at jeg begynner å bli forarget.
sistemann Posted Thursday at 12:02 PM Author Posted Thursday at 12:02 PM Siste utvikling er at en unit ved navn "Safety Box" er synderen og må skiftes. Alpejohn 1
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now