Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

ikke umulig men vist ikke bilen hadde det som mulighet fra fabrikk må du nok ordne egne løsninger på plassering og montering. men teknisk sett iforhold til det elektriske osv skal det gå fint.

Skrevet
34 minutes ago, Ingvaldsen said:

ikke umulig men vist ikke bilen hadde det som mulighet fra fabrikk må du nok ordne egne løsninger på plassering og montering. men teknisk sett iforhold til det elektriske osv skal det gå fint.

Har noen tilfeldigvis lagt en oversikt av hvilken deler innegår webasto systemet?
Eller hvilken biler fra F-serie ble levert med webasto? Hadde vært digg på F48’en og😃

Skrevet (endret)

Jeg har kjøpt en amerikansk versjon av Webasto, med SmarTemp 3.0 bluetooth kontroller, denne typen kan blåse henholdsvis kald og varmluft etter tastetrykk. Så var det å få utstyret installert da, kanskje noe trangt i motorrommet med tre liters turbo.

Endret av Maceman
Skrevet

Den russiske eller europeiske utgaven av Webasto har ikke denne funksjonen, heller ikke samme kontrolldisplay, det passer rett og slett ikke om hverandre.

Skrevet (endret)
2 timer siden, mr.pingu skrev:

Har noen tilfeldigvis lagt en oversikt av hvilken deler innegår webasto systemet?
Eller hvilken biler fra F-serie ble levert med webasto? Hadde vært digg på F48’en og😃

3 veis ventilen, webasto, dieselpumpen og tilhørende slanger og sirkulasjonspumpe.  kan nok kobles likt som på f30.  3 serie og oppover fikk det som ekstrautstyr.

1 time siden, Maceman skrev:

Jeg har kjøpt en amerikansk versjon av Webasto, med SmarTemp 3.0 bluetooth kontroller, denne typen kan blåse henholdsvis kald og varmluft etter tastetrykk. Så var det å få utstyret installert da, kanskje noe trangt i motorrommet med tre liters turbo.

det vil aldri fungere skikkelig med ettermarkedsløsning som den. du må ha webasto med bmw kretskort og tilhørende deler, da fungerer all automatikk. automatikk som kjørevarmer når motor er kald, kupevifte som starter ved parkvarme.  det er også vanlig at en bmw som har fjernkontroll til webast starter luftsirkulasjon for nedkjøling når utetemp er høy nok. du vil da aldri få lavere en utvendig temperatur.  

monterer du en slik standalone løsning vil den kun varme vannet, å ingenting mer en det vil skje.

Den russiske eller europeiske utgaven av Webasto har ikke denne funksjonen, heller ikke samme kontrolldisplay, det passer rett og slett ikke om hverandre.

bmw ventilerer ved viss utetemp, og har alltid gjort det.

Temperatur ned til 16 grader, slik at varmeren også fungerer som avkjøling av kupé om sommeren.

du får ikke kjølt ned lavere en utetemp, det er jo ingen aircondition. 

konklusjon er at du må kjøpe retrofit pakke ment til f30 å smi noe ut av den, mulig du får plass bak ene tåkelyset slik som det er montert på andre modeller.

Endret av Ingvaldsen
Skrevet
1 hour ago, Ingvaldsen said:

3 veis ventilen, webasto, dieselpumpen og tilhørende slanger og sirkulasjonspumpe.  kan nok kobles likt som på f30.  3 serie og oppover fikk det som ekstrautstyr.

Nå har du fått meg i gang. :P  Fant Webasto sin monteringsanvisning for F45, kombinere det med BMW sin for F20/30. Så må det være mulig å få det til å gå. En dag altså. 
Viser seg at F48 bruker også sammen IHKA modulen som F30 så appstyring fra Connected Drive blir mulig også 😎  Få se om vi kan samle delene for 2026, ser ikke dette skje innenfor 2025. 

Tilbake til F20; BMW sin monteringsansvisning er både for F20 og for F30, så den ettermonteringskittet fungerer både for F2x og F3x.
Og man man må forresten altid oppgradere IHKA3 modulen. 

Skrevet
3 timer siden, Ingvaldsen skrev:

det vil aldri fungere skikkelig med ettermarkedsløsning som den. du må ha webasto med bmw kretskort og tilhørende deler, da fungerer all automatikk. automatikk som kjørevarmer når motor er kald, kupevifte som starter ved parkvarme.  det er også vanlig at en bmw som har fjernkontroll til webast starter luftsirkulasjon for nedkjøling når utetemp er høy nok. du vil da aldri få lavere en utvendig temperatur.  

monterer du en slik standalone løsning vil den kun varme vannet, å ingenting mer en det vil skje.

Nå vet jeg ikke om BMW har en slags form for sperre, fysisk, elektronisk eller juridisk, for ettermontering av Webasto men man får da komplette kit til andre merker hvor man kobler seg opp mot bilens elektronikk og alt fungerer ca som originalt.

Skrevet
1 minute ago, Kvasi said:

Nå vet jeg ikke om BMW har en slags form for sperre, fysisk, elektronisk eller juridisk, for ettermontering av Webasto men man får da komplette kit til andre merker hvor man kobler seg opp mot bilens elektronikk og alt fungerer ca som originalt.

Akkurat lest meg opp det siste timer og jeg kan melde at også fint å koble opp som originalt for BMW. Inkl ConnectedDrive app styring :)  hvertfall for F2, F3x og F4x 

Har nok ikke en sammenhengende manual men det er mulig. Dumper notatene jeg har samlet på het 

Litt av delenummere og koding;
IHKA ECU: 64119874190
Ledningsnett BMW: 61122296441

Webasto enhet: …
3-veis ventilen:  Webasto nr: 1319650A/37915a

Slanger osv: …

Koding
FEM/BDC ASP_Standheizung  Aktiv
FEM/BDC AIC_Standheizung_JBBF  Aktiv
HU_NBT HVAC_INDEPENDENT_HEATING Aktiv
HU_NBT HEATING_CONTROL  Aktiv
HU_NBT VENTILATION_CONTROL  Aktiv
IHKA STANDLUEFTEN  Aktiv
IHKA STANDKUEHLEN  Aktiv
IHKA ERHALTUNGSKUEHLEN Aktiv
IHKA STANDHEIZEN_SA Aktiv
IHKA STANDHEIZUNG_SZ Aktiv

Skrevet
50 minutter siden, Kvasi skrev:

må ha webasto enhet med programvare for å komunisere med bmw via canbus, den pin som vanligvis er til w-bus. om kretskortet på termotop v evo er unikt for bmw eller ikke vet jeg ikke, men finner ingenting om å endre programvare på en standalone hjerne. som for eldre termotop C på eldre modeller, hjerne må ha være til bmw for å komunisere via k-bus. uten dette så er den ubrukelig til annet en å varme kjøleveska i 30min på komando fra 12v på pin1, null komunikasjon med bil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...