Gå til innhold

F34 Headlight Vertical aim control failure del 2 - LØST


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Feilmelding er den samme som sist: "Rear left ride height sensor: sensor signal measured voltage below 0.5 V"
Jeg byttet  sensor bak i august 2024, og da forsvant feilmeldingen.

Jeg kjørte bilen gjennom en børsteløs vask i vinter og da kom den tilbake, og har siden vært konstant tilstede.
Jeg byttet i går både sensor og stag, men som jeg hadde en mistanke om så gjorde ikke det susen denne gangen.

Står på feilmeldingen i ISTA+ under Action in service: "Check for short circuit and line sidconnection on line between ICM and ride height sensor"

Med det blotte øye ser jeg intenting gale med det jeg kan se av kabler, men siden jeg tok understellsbehandling i vinter så det jo også litt vanskelig å se.
Kan det være en sikring som jeg bør sjekke?

Så er jo spørsmålet om hvordan sjekke kabler mello, ICM og sensor, noen som har noen tips der, jeg kan jo ohme om jeg vet hvor, eller er det bare kast einn håndkle å få den på verksted?

Har prøvd å se foran forhjul og lykt i inspeksjonsluken der, men vet ikke om det er riktig sted.

L Ø S T: https://bimmers.no/forums/topic/829269-f34-headlight-vertical-aim-control-failure-del-2-løst/#findComment-3445383


IMG_20250427_163719192(1).thumb.jpg.b887e18aa6e9b97dbdb7c274f921873a.jpg

 

IMG_20250427_163747046(1).thumb.jpg.18df3ceba80c31d276e2b07fb8ff3114.jpg

IMG_20250427_163809145(1).thumb.jpg.63429144f9b80eb592ccc03bbdcceb69.jpg

Bilder fra inspeksjonsluke hjulbuer foran (et bilde kan være bak ved sensor):
IMG_20250427_135559827(1).thumb.jpg.01740b70d230b8171aa79ccb09557654.jpg

IMG_20250427_135525377(1).thumb.jpg.d79cd1f1c2552e689e59278e1d64f5fa.jpg

IMG_20250427_134034918.thumb.jpg.b715fb75362c8dcad7fb413bc796a3c1.jpg

IMG_20250427_135605474 (1).jpg

 

LØST: se innlegg lenger ned.

IMG_20250427_163402518 (1).jpg

Endret av sondre
Løst
Skrevet

I ISTA så kunne du trykke på "wiring diagram", da hadde du fått evt info om sikring(er).

Men jeg regner med at det egentlig en defekt ledning en plass, dessverre.

Skrevet

IMG_20250227_180035332.thumb.jpg.980ed29d2c99140f5f547443e485498a.jpg

Er ikke god på slike diagram, men dette du tenker på @Otis?

Jeg er redd det er kabling ja, tips til verksted i Oslo/akershus ++ som er flinke på slikt?

Skrevet

Jepp. Der ser du ingen sikring, men man ser at icm er det som styrer sensorer, så det betyr enten at utgangen på icm ELLER at ledningen er ødelagt.

Skrevet

Om du trykker på A78 ICM, så kan du se sikringer til ICM. Så det er vel mulig at det er en spesifikk sikring som er gåen, men det usannsynlig at 1 sikring driver 1 sensor. Så om du ikke ser noen andre problemer, så er ikke sikringen(e) problemet.

Skrevet

Er ikke koblet til nå, men fikk også denne feilmeldingen når jeg leste av i går (men har valgt å ignorere den i første omgang 🫣:

IMG_20250427_163329168.thumb.jpg.420b24b7ac3e343dfa214d3b6b3a5aa0.jpg

Skrevet

Mmmmm ja, enten der eller i noe kabling/kontakt som er "sårbar" for fukt/vann ved børsteløs vask av bil i maskin når det er kuldegrader (aldri blitt feil etter håndvask/høytrykk).

Skrevet

Det tror jeg er veldig tilfeldig. For om vannet kommer fra hånd eller maskin, spiller ingen rolle.

Skrevet (endret)
17 timer siden, Otis skrev:

Det tror jeg er veldig tilfeldig. For om vannet kommer fra hånd eller maskin, spiller ingen rolle.

Enig det, men trykket fra vaskemaskin er veldig kraftig vil nok trenge lenger inn og flere steder enn når jeg vasker selv i plussgrader, og det er alltid rett etter vask i maskin i kuldegrader feilen har kommet og nå til sist i vinter kommet for å bli.

Men tror ikke jeg orker å fikle med kabler selv, ny lykt er jo 20k om ikke mer...💵

EDIT: det var mer, nærmere 25k

Endret av sondre
Skrevet (endret)

Det er forresten ingen symptomer på at noe er galt med. lyktene, de justerer seg ned og opp når jeg starter, fjernlys, nærlys og alt det der fungerer, håper det er kabel, kanskje ta meg en tur til Jensen Auto i Oslo, har vært fornøyd med dem før...

Endret av sondre
  • 4 weeks later...
Skrevet (endret)

Da er det ikke mer feil.

Det var brudd i en kabel ett eller annet sted etter 3 cm. fra kontakten til og ca 25 cm til rett før der kablene forsvinner inn bak et plastdeksel.

Klippet av kabler 3 cm fra kontakten og ohmet der, ingen feil. kuttet så kablene rett før de går inn bak plastdeksel, ohmet på nytt og det var brudd. 

Så nye kabler ble loddet mellom det som ble klippet bort og 3 cm før kontakten.

Ingen feilmeling lenger i dash og ikke lenger < 0,5V

Happy Camper

Edit:
Kost:
Låne plass på bukk: 0,-
Ny kontakt  og 4x kabler til kontakt (ikke brukt da den som var på var ok) brukes neste gang det er samme feil og stoffbånd,,: 499,- inkl frakt
Brukte kabler jeg allerde hadde. 0,-
Loddebolt og tinn: 0,-
Krynpestrømpe 0,-
Tid: drøyt 3 timer, jeg tok meg god tid da det er føste gang jeg holder på bak der med strøm.
Er litt  knot å drive å lodde på slike trange steder og tynne kabler.

Angrer litt på understellebehandlingen (Mercasol) jeg spanderte i fjor høst. Det var noe skikkelig klin å tukle med kabler og kontakter bak der. Men angre nok ikke når saltingen begynner igjen...

image.thumb.jpeg.f30dd080e5237d365f8e4d35bf7863c1.jpeg
  
image.thumb.jpeg.8f75e723c7b02665e3484f804dd24db8.jpeg

Får vel også legge til en sensor også som jeg byttet for noen uker siden (uten at det hjalp) også ca 900,-

Så glad det ikke var selve lykta, som koster mellom 20 og 30 tusen....
 

Endret av sondre
Tilleggsinfo
  • sondre changed the title to F34 Headlight Vertical aim control failure del 2 - LØST

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...