Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Kjøpte bilen i fjor høst og da sto den på dårlige sommerdekk foran og ok bak så tenkte det var årsak til feilen.
Fikk med 4 nye sommerdekk av selger, men monterte kjapt vinterhjul.

Ingen problemer med 18" vinterhjul. Det står 20" på med riktige dimensjoner etc.
Virker heller ikke som at den sliter noe skjevt på dekk, så vil tro hjul stilling er tålelig riktig.

Kan det være en dårlig abs-sensor eller krans/lager?
Dekk er av rimelig variant, men helt nye.

Ikke feilkoder på noe relatert til info

Endret av Julianv
Skrevet

Har du 4 like hjul da? Hva er riktige dimensjoner? Har du fysisk målt rulleomrekts på komplette hjul vha. en jekkestropp? Hvor mange % avvikber det?

Hvis du bytter fra vinterhjul til sommerhjul og problemet starter så blir det jo ganske innlysende at det neppe er ABS-relatert.

Skrevet

Har orginale M-sport 20" med bredere hjul bak.

275/40R20 foran og 315/35R20 bak som tilsvarer 0% avvik.

Jeg har ikke målt fysisk nei, men det var lurt å bruke en jekkestropp! Skal sjekke det ila dagen :)
Merkelig om nye dekk skal være så stort avvik på at det slår ut DTC da, vel å merke 😂

Skrevet

Ja, det er oem størrelse. Men forskjell på type dekk kan være stort avvik.

Skrevet

Du vil potensielt ikke være den første som går på en smell ved å kun regne inn teoretisk avvik. Liten gjenganger dette på tråder om xdrive og stjernemerka dekk, derfor viktig å måle fysisk.

Skrevet

Det er samme type dekk, men ja kan fort være avvik siden det er rimelige dekk (tidligere eier sparte nok noen kroner).
Jeg skal måle presis. Men det er vel litt rart at det samme problemet var med forrige dekk også? Bare lufter tanker.

Skrevet

De var vel slitt og muligens ikke superpremium de heller?

Hvis alt er ok med vinterhjul, som jeg antar er 4 like, så peker det ganske kraftig mot hjuloppsett på sommerhjul.

Skrevet (endret)

EDIT: Feile tall

Da har jeg målt med hyssing og målebånd, 225cm omkrets foran og 228 bak. 1.3% forskjell. Det bør jo ikke være nok til at DTC får fnatt?

Målte også wheel speed sensorer ved stabil fart i 70, rundt 1kmt forskjell foran og bak.

Noen tanker om vider feilsøking? Ingen feilkoder på bilen annet enn oppvarming av dieselfilter og gear oil wear grunnet kmstand.

Er mest bekymret for transferkassen, vil 1.3% utgjøre noe reell fare for skader?

EDIT: målte også vinterhjul for gøy. De er 232cm.

Endret av Julianv
Skrevet

Da får jeg kontakte dekkverkstedet. Tviler på de er samarbeidsvillig mtp at dette var noe "special deal" til sønnen av sjefen som solgte meg bilen...

Skrevet

Ja, 1,3% er for meget. Vi her inne har "konkludert" med, alt under 0,5% er OK. Men det finnes ingen offisielle tall på dette.

Om du har kjørt med dette lenge, så burde du vurdere oljeskift på fordelingskassa. Men om du ikke vet når den er skiftet sist, så burde du gjøre det uansett.

Skrevet

Oljeskift blir det uansett. Har bare kjørt knappe 14 dager med disse, og er i pappaperm så maks 200km tenker jeg :) Heldigvis..

Har BMW noen tall på dette, som kan styrke min sak mot dekkverkstedet?

Skrevet
7 minutes ago, Julianv said:

Har BMW noen tall på dette, som kan styrke min sak mot dekkverkstedet?

Det nærmeste du kommer er utklippet under. Generelt er det "4 like eller stjernemerka" som er svaret fra BMW. Med stjernemerket er det også viktig å merke seg "stjernemerket som et sett", altså at et bestemt stjernemerket framdekk er "stjernemerket mot" et bestemt stjernemerket bakdekk. Det er ikke fritt fram plukk og mix der heller.

image.png.3d2169fa1e0d2425928f45f1610fd33d.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...