Trulsskj Skrevet Mai 10 Skrevet Mai 10 Hadde en 2x12 i bilen før å da gikk det helt greit, var 40amp sikring på den da. Kjøpte en 18” kasse som da har ødelagt 2 40amp sikringer så prøvde jeg en 60amp sikring men ble ødelagt 5min inn i spilling, basskassa høres ikke frisk ut heller, virker som den ikke får nok strøm til å spille?, er nok noen her med litt mere peiling enn meg😅 er bare brukt biltema kabler så er ikke tynne men heller ikke store.
E.C. Skrevet Mai 10 Skrevet Mai 10 Kjøper man store høyttalere/elementer så må man ha forsterker og strømforsyning deretter. Hvis du ikke har helt kontroll over kabeltverrsnitt og forsyning av strøm så bør du la være å bare bytte til større sikring, det er fort oppskriften på at noe smelter eller i verste fall brenner.
Trulsskj Skrevet Mai 10 Forfatter Skrevet Mai 10 Så det du sier er at jeg må da ordne meg større forsterker og evt større kabler?
Trulsskj Skrevet Mai 10 Forfatter Skrevet Mai 10 Må bare si det at jeg prøver å spille kassa som egt skal ha 2000w på en 1600w forsterker er det kanskje derfor sikringa ryker? Takk for svar🙂
E.C. Skrevet Mai 10 Skrevet Mai 10 Det kan høres ut som potensielt dårlig match. Må muligens til med større forsterker og kabler ja. 2000W ved 12.6V er jo over 150A, den trekker neppe så mye hele tiden, men trolig for lite med kabler beregnet for 40A sikring.
Kolstad Jr. Skrevet Mai 10 Skrevet Mai 10 Hadde engang 2x12 med samla effekt på 1500w. Kjørte de helt fint og problemfritt med 800w forsterker. Tenkte bare å dele min erfaring, har ikke peiling på dette dessverre 😅🤷
E.C. Skrevet Mai 10 Skrevet Mai 10 Det er jo ikke umulig. Litt forskjellig kvalitet på forsterkere, samt at angitt effekt både på element og forsterker kan fravike både litt og mye fra realiteten pga. måten man oppgir det på, samt enkelte ganger rene fantasitall som man kommer borti i elektronikkverdenen. Hender man kan løse tidsvis manglende futt med en kondensator, men man skal jo ikke behøve det i et skikkelig oppsatt system.
hsd Skrevet Mai 10 Skrevet Mai 10 En forsterker leverer ikke mer en den leverer. Oppgitt effekt er maks den kan levere, det betyr bare at om du hadde hatt "rett" forsterker kunne du spilt litt høyere, men det er ikke noe galt i dette. Du kan jo justere gain på forsterkeren til at den leverer maks effekt ved fullt volum på spilleren, men det betyr jo ikke at det blir feil når du drar ned volumet fra 30 til 10 på spilleren f.eks, for da går jo også effekten ut fra forsterkeren ned. Du kan også ta en forsterker på 5000w til å levere kun 500w, er det galt? nei, det eneste som skjer er at det blir mindre lyd. Det som gjør små forsterkere skummelt på grommere høytalere er at folk kobler det sammen, og tenker dette blir bra greier. Gromme høytalere er derimot ofte tungdrevne så dem vil ha mye effekt, så med en for liten forsterker blir det gjerne lite lyd. Da skrur folk opp gainen for langt for dem tror det er en volumknapp, slik at forsterkeren prøver å levere effekt over det den klarer, da begynner du å klippe toppen av signalelet og da går det galt med en gang (varmt) 1. Sjekk at du har kobla subbene i rett impedans. ( eg tipper det er her det har blitt noe rart, for om du ikke har tukla med forsterkeren så er gain innstillingen den samme, men impedansen/lasten mot forsterkeren er sikkert gått ned slik den prøver å levere mye mer effekt) 2. Sjekk at du har nok tverrsnitt på kablene til forsterkeren ( du finner mange tabeller på google ) Om den 40a sikringen følgte kablene så tror eg ikke du skal tulle mere med det mtp brann. Tipper du må øke tverrsnittet en del. 3. Eg bruker å grovjustere gain slik: Koble ut alle høytalere, sett equalizer i flat, sett gain i null, sett spiller på 2/3 av maks volum. så tar du det som er lavest av maks rms på enten subber eller forsterker, f.eks 1000w rms x impedans f.eks 2 = 2000. Så tar du kvadratrota av det = 44,7v. Kjør 80hz sinustone fra Spotify. Mål med multimeter på vekselspenning inn på terminaler, juster gain til du har ca 44v ( 44,7) (Greit å ha litt sikkerhetsfaktor her for den del) Så justere det ned til det blir bra. Da vet du ivertfall hvor grensa går. Ingvaldsen reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå