Gå til innhold

Biltema sin obd2 diagnose leser til BMW. Funker den ikke ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 08 E70 som jeg skulle ha resettet vgt (fordelingskassa) etter oljeskift.
På biltema sin scanner for bmw, så har jeg det valget med vgt bytte olje resette, men den funker jo ikke. Får kun komunikasjonsfeil,  er obd2 koblet til obd2  leser n3. og er terminal 15 på. 
Koblet til den eneste obd2 leseren jeg vet om, bilens tenning er på, men motor går ikke. 

For det første hvor i alle dager er obd2 n3 kontakt ? Sitter vell bare en obd2 kontakt i bilen, dem under rattet på venstre side? 
N3 da tenker jeg , at det er 3 stk totalt og 2 jeg ikke vet om 🥺

Noen som vet om det går an og gjøre dette uten ista og pc. Og med blåtann obd2 leser i steden ? Samt hvilken app til ipad/iphone eller samsung som klarer sånne oppgaver ?  

Skrevet

Hadde ikke satsa på Biltema sine lesere til sånne ting. Bimmerlink/Bimmercode er vel det beste til iphone, til android kan du kjøpe protool.

Det er kun én diagnoseport til sånt, selv om en del biler har en optisk port som man kan telle inn som diagnosekontakt.

Skrevet

Protool med obd2 kontakt er det dyreste. 
bimmercode er vell mest for gøy og justeringer av bilen. 

bimmerlink er vell billigst. 415 kr android, 499 kr ios.
Vet ikke om bimmerlink klarer sånne typer service resetter. 

Skrevet

Dyreste i denne sammenheng, men mtp. hva du får igjen er ikke det så gale. Ta en diagnosetime på et merkeverksted, så har du blitt kvitt 2500 kr. Med Protool + MHD eller THOR-adapter /xHP-adapter så har du et verktøy som du alltid kan ha i lomma og adapteren liggende i hanskerommet til ca. samme pris.

Koding er jo ikke bare for gøy. Bytter du en modul så må du gjerne standardkode den til bilen. Det blir fort veldig enkelt med en sånn app, kontra å sitte i timesvis og prøve å google seg opp på NCS Expert osv. Alle får vurdere behovet sitt selv, men holder man på med BMW og tenker å gjøre det en stund så er ikke Protool den verste investeringen akkurat.

Skrevet
31 minutter siden, E.C. skrev:

Dyreste i denne sammenheng, men mtp. hva du får igjen er ikke det så gale. Ta en diagnosetime på et merkeverksted, så har du blitt kvitt 2500 kr. Med Protool + MHD eller THOR-adapter /xHP-adapter så har du et verktøy som du alltid kan ha i lomma og adapteren liggende i hanskerommet til ca. samme pris.

Koding er jo ikke bare for gøy. Bytter du en modul så må du gjerne standardkode den til bilen. Det blir fort veldig enkelt med en sånn app, kontra å sitte i timesvis og prøve å google seg opp på NCS Expert osv. Alle får vurdere behovet sitt selv, men holder man på med BMW og tenker å gjøre det en stund så er ikke Protool den verste investeringen akkurat.

Har ikke merkeverksted her jeg bor, meca tar vell 1100 kr for en sånn time ca,  så sparer det jo inn. 

mest for gøy mente jeg med bimmercode, siden man kan tune bilens lystyrke på angeleyes etc. 

Men jeg klarer ikke se at hverken protool eller bimmerlink har transfer case service resett , samt kalibrering  

Hører jo at en har brukt protool på denne typen service, men skulle gjerne lest det selv på protool sine sider.kjipt å betale for det ene eller andre så får man ikke det man skal få gjort. 

eneste jeg har googlet meg fram til er Foxwell NT710 , den kan alt dette. Men aldri hørt om foxwell. 

Skrevet

Protool skal i utgangspunktet kunne alt det INPA kan, men det kan være en sannhet med litt modifikasjoner. Jeg har snublet over ting som ikke ville fungere der, men slik blir det med alle diagnoseverktøy - de dekker ikke alt.

Foxwell er relativt kjent, men ofte litt dyre i innkjøp om man kjøper hos et firma i Norge, sammenlignet mot utlandet/brukt. De har alt fra intro til medium-proff vil jeg si. 

Skrevet (endret)

Kan få kjøpt ny Foxwell NT710 for litt under 2000 kr,  så får man med  en gratis lisens, til fritt valg av bilmerke ferdig installert eller om man laster det ned selv. 

INPA finner jeg ikke nedlastningen til, og det er vell kun bmw som har, så det selges ikke. kun pirat kopier der ute ett sted. 

ISTA D+P ser jeg det florerer av linker på diverse forum til nedlastning, så den får man vell gratis om man klarer finne en link som er komplett og funker. 

Dog prisen er jo relativt billig. 15 pund.
Fra denne siden : 

https://www.bimmer-diagnostics.com/?gad_source=1&gad_campaignid=2061634205&gbraid=0AAAAACtSoh4_6Evv3-lUyY86B3dcGbD07&gclid=EAIaIQobChMIlcrhnd-fjQMVeJeDBx0GFjstEAAYASAAEgJw2fD_BwE#xl_HeadingAnchor:58AHNEc

Får vell mest valuta for ISTA.

Endret av HartgeE70
Feil i skrift
Skrevet

Foxwell er vel bra greier, det. NT710 er vel i samme gate som iCarsoft sin BMM V2. GS har en Topdon-sak som jeg antar gjør ca det samme. Litt dyrere da.

ISTA har større handlingsrom og et annet brukergrensesnitt så vidt jeg forstår, og alt går på laptop, så det koker jo ned til hva du egentlig skal bruke det til.

Begynner å bli en lang tråd etter hvert, men denne burde kunne gi deg svar på det meste: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...