Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Beklager om dette er et gjennomdiskutert tema som heller bør postes i en annen tråd.

Men henter straks ut en ny i4 M50, og da har jeg jo lyst til å vite hvordan jeg best kan ta vare på nybilutseendet. Som mange andre kanskje gjør, bor jeg i leilighet der vi ikke har noe areal for å vaske bil (det er forbudt og på eiendommen og i garasjen), og må da finne meg et annet sted å vaske. Så er litt på utkikk etter tips til hva jeg skal ha av ambisjoner for bilvask av den nye bilen.

Idealet er jo så klart å få lagt lakkforsegling, og ha et sted jeg kan vaske bilen med eget utstyr ihht anbefalingene for lakkforseglingen. Men når jeg ikke har den muligheten, prøver jeg å kartlegge hvordan jeg best kan ta vare på bilen, eller om jeg bare må ta et mer pragmatisk standpunkt og kjøre på med børstevask hos en av byens mer avanserte vaskeanlegg med jevne mellomrom og kanskje ikke engang legge forsegling på. Jeg ser jo at feks Ditec sier garantien ryker bare du vasker bilen i børsteløs maskin og virker å forutsette at du har mulighet til hjemmevask. 

Det meste jeg har funnet med Google er gjerne litt gamle treff om steder som K2000 der du i større grad kunne ta med eget utstyr, men virker som det meste av dagens selvvaskanlegg er rimelig strenge på denne fronten. Dive In sier vel at du får lov til å ta med en bøtte med vann for å gjøre berøringsvask hvis det er rolige forhold, sålenge du ikke har med egen gøyal kjemi.

Å utelukkende basere seg på børsteløst virker heller ikke aktuelt, når jeg ser hvordan dagens bil ser ut der jeg for det meste har brukt Circle K og Dive Ins børsteløse program.

Endret av myrion
Ryddet litt i rotete språk
Skrevet

Er jo ikke lommekjent i Trondheim, men har vasket på noe som heter Ren Bil Flatåsen. Det fungerte bra, men håndvask er det jo ikke.

Skrevet

Det er nok strenge miljøregler som har stoppet slike vaskesteder hvor man kunne ta med egne kjemikalier. Det henger skilt om dette på min nærmeste bensinstasjon.

Hva om du benytter deg av slik selvvask, men fyller opp en bøtte med vaskemiddelet de har og bruker svamp? Dersom du gjør det sent på kveld eller utenom rush er det kanskje OK?

Skrevet (endret)
6 minutes ago, TorsteinAa said:

Det er nok strenge miljøregler som har stoppet slike vaskesteder hvor man kunne ta med egne kjemikalier. Det henger skilt om dette på min nærmeste bensinstasjon.

Hva om du benytter deg av slik selvvask, men fyller opp en bøtte med vaskemiddelet de har og bruker svamp? Dersom du gjør det sent på kveld eller utenom rush er det kanskje OK?

Ja, jeg tipper kanskje det er en innafor løsning. Tenkte det var verdt å høre hva slags muligheter folk benytter seg av, jeg er jo neppe den eneste i byen i samme situasjon.

Men lurer på om jeg har lest om steder som er ganske strenge overfor de som står med egen bøtte. Er kanskje vanskelig å kontrollere om folk har fylt egen kjemi på bøtta før de dro hjemmefra, men det er vel kanskje mest av køhensyn folk ikke vil at aspirerende detailere skal stå i fellesanlegget i evigheter.

Endret av myrion
Skrevet (endret)

Shell bilbyen på Nidarvoll har regler mot å ta med eget. Men det virker å ikke bli overholdt. Har mer eller mindre vasket der i 10 år +, uten noen som klager.

Men på dive in carwash er det veldig ålreite med at man kan ta med eget. Men det er kun sålenge det er samme produkt som de selger der.

Det er også bemannet veldig mye, så kanskje de er mer på hugget der for å ta deg. I motsetning til Shell så er det ingen der i praksis.

Kärcher senteret på Sandmoen er også kurant tror jeg. Men jeg har stått mest ute der. Men ubemannet og man kan stå inne om man vil. Men der også er det regler mot å ta med eget.

Endret av Otis
Skrivefeil
Skrevet (endret)

Ville gått for et vaskeabonnement på børseløs på enten Shell/Norgesvask eller Dive-in og prøvd å bruke dette jevnlig slik at skiten ikke setter seg, også komplementert med enkel håndvask i vaskehall når anledning byr seg.

Synes Norgesvask sin børsteløs var veldig bra tidligere, men de har redusert vasketiden og kvaliteten på denne en del nå slik jeg har forstått det på min samboer. Ellers tenkte jeg og å forslå det samme som @Otis  med Shell Nidarvoll. Om du tar med en bøtte vann dit og vasker litt med svamp når det er lite folk tror jeg ikke er noe problem. Om du i tillegg har abonnement på børsteløs vask hos Norgesvask kan du jo ta kjøre en runde med børsteløs det før du kjører inn i selvvaskehallen og tar en runde med svamp og høytrykk.

Endret av laffe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...