Gå til innhold

Haster - registerkjede/bunnpanne/timing/oljetrykk...


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Gjelder BMW 1-serie 116I - 2011 modell

Skulle gjerne fått den EU-godkjent (frist 30.juni). Kan det være noen her har kjennskap ti problemstilingen og vet om noen som kan hjelpe eller kan hjelpe selv til svært hyggelig pris?

Registerkjede byttet for ca 2 år siden.
Det ble brukt låseverktøy, så ettersigene skal det ha vært gjort riktig

Deler av styreskinne ble liggende igjen i bunnpannen.

Motorlampe har lyst siden, og bilen har dårlig akselerasjon/høyt turtall i motbakke.

Utfordringen er at motorlampen ikke kan lyse, for å få bilen EU-godkjent.
Den lille motorlampen ved siden av turtallsmåleren lyser hele tiden. I feilmeldingene lyser den ikke.


2AA5 1/9: DME: Exhaust camshaft, position monitoring

2AA4 2/9 DME: Inlet camshaft, positin monitoring

2A87 3/9 DME: VANOS, mechanism

30C1 4/9: DME Engine-oil preassure control, static

2AF4 5/9: DME: Nitrogene-oxide sensor, electric

2AF2 6/9 DME: Nitrogen-oxide sensor, lamda linear

2AF6 7/9 DME: Nitrogen-oxide sensor, lamda binary

2A82 8/9 DME: VANOS intake

2AF9 9/9: Nitrogen-oxide sensor, NOx signal: coast-mode check

 

Merkeverksted mener at dårlig olje/ tett oljefilter kan gi disse problemene, og at alt dette i grunnen henger sammen, da kamaksel e.l er selvjusterende, men den trolig får feil beskjed.

Er blitt anbefalt å ta av bunnpannen, tømme den for gruff, rense filter og sette inn igjen.

Eventuelt ta av toppdekselset og sjekke derfra.
 

Noen som gjenkjenner problemstilling? Løsning?

Jeg har ingen peiling på bil, men kanskje noen her inne har?


Dette er kostbare affærer på merkeverksted, koste omtrent bilens verdi. Det nytter jo ikke. Men, bilen har en kjær bruksverdi i hverdagen, og skulle gjerne hatt den i bruk litt til. Det er jo også bra for klimaet. 

Noen som kjenner til problemstillingen, løsning?




 

Endret av ---
endret overskrift
  • --- changed the title to Fjerne plastikk fra bunnpannen....
Skrevet

Hvis man går for å bytte kjede og lar være å ta ned bunnpanna for å plukke ut plastbiter fra gamle styreskinner så høres det ut som at man ikke har så god oversikt over arbeidsomfanget som skal utføres ved en slik reparasjon. Plastbitene i bunnpanna vil kunne blokkere oljeopptaket og føre til lavt oljetrykk som i sin tur kan gi problemer med vanos og høy slitasje på komponenter pga. for dårlig oljetrykk. Hvis bilen begynte å gå dårlig rett etter bytte og hatt motorlampe lysende i etterkant så høres det ut som at timingen på kjedet ikke er korrekt. Det ble brukt låseverktøy ved bytte, men ble det brukt strammerverktøy også?

Det høres ut som at du har mekanisk feil på motor og at timingen bør sjekkes. Bunnpanna må tas av og inspiseres (kan muligens sjekke noe med endoskop via bunnplugghullet ved et oljeskift) og i tillegg ser det ut som at du vil trenge en lambda/nox-sensor. Det vil være litt jobb selv om motoren ikke skulle ha tatt mekanisk skade pga. nåværende problemer. 

Finnes ofte folk på finn.no som holder på å bytte kjeder på BMW-motorer. Vil tro at slike personer har mest oversikt over symptomer og løsninger som er aktuelle og at de har nok lavere timepris enn merkeverksted. Den mest økonomiske løsningen er kanskje å selge som repobjekt og kjøpe tilsvarende bil i fungerende stand eller en Toyota småbil for pengene man får igjen.

Skrevet

Må nesten spørre men fikk du et verksted til å gjøre denne jobben også lyste motorlampen når du fikk den tilbake og det har den gjort i 2 år nå? Det er noe som heter reklamasjon men det er antagelig for sent nå.

Skrevet
10 timer siden, Rune-K skrev:

Må nesten spørre men fikk du et verksted til å gjøre denne jobben også lyste motorlampen når du fikk den tilbake og det har den gjort i 2 år nå? Det er noe som heter reklamasjon men det er antagelig for sent nå.

Ble utført via ikke-merkeverksted/privat, så ikke reklamasjon. Var meningen bunnpannen skulle av. Mekaniker valgte å ikke gjøre dette likevel og trodde visst det skulle gå bra.
 

Skrevet
10 timer siden, E.C. skrev:

Hvis man går for å bytte kjede og lar være å ta ned bunnpanna for å plukke ut plastbiter fra gamle styreskinner så høres det ut som at man ikke har så god oversikt over arbeidsomfanget som skal utføres ved en slik reparasjon. Plastbitene i bunnpanna vil kunne blokkere oljeopptaket og føre til lavt oljetrykk som i sin tur kan gi problemer med vanos og høy slitasje på komponenter pga. for dårlig oljetrykk. Hvis bilen begynte å gå dårlig rett etter bytte og hatt motorlampe lysende i etterkant så høres det ut som at timingen på kjedet ikke er korrekt. Det ble brukt låseverktøy ved bytte, men ble det brukt strammerverktøy også?

Det høres ut som at du har mekanisk feil på motor og at timingen bør sjekkes. Bunnpanna må tas av og inspiseres (kan muligens sjekke noe med endoskop via bunnplugghullet ved et oljeskift) og i tillegg ser det ut som at du vil trenge en lambda/nox-sensor. Det vil være litt jobb selv om motoren ikke skulle ha tatt mekanisk skade pga. nåværende problemer. 

Finnes ofte folk på finn.no som holder på å bytte kjeder på BMW-motorer. Vil tro at slike personer har mest oversikt over symptomer og løsninger som er aktuelle og at de har nok lavere timepris enn merkeverksted. Den mest økonomiske løsningen er kanskje å selge som repobjekt og kjøpe tilsvarende bil i fungerende stand eller en Toyota småbil for pengene man får igjen.

Kjedet skal visst være selvjusterende på plass...?
Kan plast i systemet forstyrre timingen?

Skrevet

Gamle plastbiter skal ikke det, men det virker ikke som at det ble skrudd sammen riktig i utgangspunktet.

  • --- changed the title to Haster - registerkjede/bunnpanne/timing/oljetrykk...
Skrevet (endret)
13 timer siden, E.C. skrev:

Finnes ofte folk på finn.no som holder på å bytte kjeder på BMW-motorer. Vil tro at slike personer har mest oversikt over symptomer og løsninger som er aktuelle og at de har nok lavere timepris enn merkeverksted.

Hvordan finner man frem på Finn, til noen entusiaster som kan litt om dette, og er litt nysgjerrig på dette, og kan bruke et par kvelder nå raskt, på å finne ut av dette og få løst det, og til en rimelig penge? Kan det være noe her inne? På Østlandet?  (Gjerne Oslo/Asker/Drammen.., Akershus)

Endret av ---
Skrevet

Må ha en plan B, siden dette haster. Kun 9 dager igjen til bilen må være EU-godkjent.
Kan det være noen kan klare å midlertidig få slått av motorlampen som lyser, for å få litt mer tid for å få løst dette? 
Bilen har vært på EU-kontroll, det er bare denne lysende lampen som gjør at den ikke blir godkjent, sett bort i fra et bremseskjold som må fikses.
 

Skrevet
33 minutter siden, --- skrev:

Må ha en plan B, siden dette haster. Kun 9 dager igjen til bilen må være EU-godkjent.
Kan det være noen kan klare å midlertidig få slått av motorlampen som lyser, for å få litt mer tid for å få løst dette? 
Bilen har vært på EU-kontroll, det er bare denne lysende lampen som gjør at den ikke blir godkjent, sett bort i fra et bremseskjold som må fikses.
 

Fikse motorproblemene = da forsvinner lampa.

Er ikke noe som heter «slå av motorlampa».

Skjønner fortsatt ikke hvorfor du har kjørt med bilen i slik tilstand i 2 år?!?

Skrevet
5 minutter siden, Makky123 skrev:

Fikse motorproblemene = da forsvinner lampa.

Er ikke noe som heter «slå av motorlampa».

har hørt at det skal gå an ?

Skrevet (endret)
23 minutter siden, Makky123 skrev:

Fikse motorproblemene = da forsvinner lampa.

Er ikke noe som heter «slå av motorlampa».

Skjønner fortsatt ikke hvorfor du har kjørt med bilen i slik tilstand i 2 år?!?

Var ikke klar over at lampen som lyser ville regnes som EU-feil. (Ikke miljø-/klima relatert).
Mekaniker som for et par år siden byttet registerreim sa det kom feilkode på kvart omdreining feil, noen som ikke er mulig, og mente sensor varslet feil... Vedkommende anbefalte å få noen til å kode vekk at lampen lyser. Det vi ikke vet er om det kan være andre, eller flere årsaker til at motorlampen lyser. Dette ble  diskutert med merkeverksted nå, da bilen var inne til EU-kontroll og vanlig service. De feilsøkte og sjekket, blant annet med høyde for hva denne mekanikeren har fortalt. Ny anbefaling er å gå tilbake til opprinnelig plan, å få av bunnpannen osv.... Hvorfor i alle dager mekaniker for et par år siden valgte å å likevel ikke ta av bunnpannen, vites ikke... Har vært i tro bilen var fikset, og har levd med litt dau motor... Har ikke stresset med anbefalingen å få deaktivert lampen.

Nå ble det plutselig stress.
Og bare 9 dager igjen til bilen må være ferdig fikset og godkjent.
Derfor jeg søker febrilsk hjelp her og trenger både plan A og B og C.

Det er jo litt håpløst med EU-kontroller og strenge tidsfrister når det handler om penger, avhengighet av bilen i hverdagen, og effektiv tilgang til ekspertise og problemer man ikke helt visste om. Det er jo hyggelig om man er hyggelig med hverandre på et forum for dette, og har litt forståelse... 

Jeg har ikke greie på bil. Tar gjerne i mot råd og hjelp.
 

Endret av ---
Skrevet (endret)
22 minutter siden, E.C. skrev:

Du har feilkoder på lambda/nox. Relatert til utslipp. Relatert til miljø.

Den er EU-godkjent, bortsett fra at motorlampen i seg selv lyser... 
Det er ting her som henger sammen (timing-problematikken), så det kommer flere feilmeldinger.
Lambda ble skiftet for litt siden. Den i seg selv skal være i orden.

Merkeverksted antar det er plastikk som gir lavt oljetrykk og forhindrer registerreimen i riktig selvjustering, og så baller det seg på med feilmeldinger, og dau motor. Og det er heller ikke bra for motoren å kjøre slik. Så trenger å få fikset dette asap, og innen 9 dager. Hvis ikke kan det være en nødløsning om noen kan få slått av motorlampen, liten gul, for å bare få litt mer tid. Det er altså ikke en rød diger lampe som lyser. 

 

Endret av ---
Skrevet

Alle varsellamper gir feil på EU, sånn er det bare.

Å si at man har har dårlig tid osv, er pga man venter til siste liten, dessverre den harde sannhet.

Du visste i tillegg at bilen ikke er i god teknisk stand.

Som nevnt over, sjekk med noen som driver med register-bytte, det blir nok det billigste. Hvis de har tid og tar på seg feilsøkingsoppdrag.

Problemet i ditt tilfelle er at det ikke er gitt 100% hva som er feil, så det kan bli både tidkrevende og komplisert.

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...