--- Skrevet Juni 21 Skrevet Juni 21 Noen som kan midlertidig deaktivere en lysende motorlampe? Prøver å ASAP, få tak i noen som ASAP kan se på følgende problematikk med motor til rimelig pris, se link, men har bare 9 dager igjen til frist utløper for EU-godkjenning. Noen som kan hjelpe? Trenger bilen sårt...
Makky123 Skrevet Juni 21 Skrevet Juni 21 Sett en svart teip-bit over lampa 😂 Du må nok nesten fikse problemet for å få bort lampa 😅 teerex reagerte på dette 1
--- Skrevet Juni 21 Forfatter Skrevet Juni 21 (endret) 24 minutter siden, Makky123 skrev: Sett en svart teip-bit over lampa 😂 Du må nok nesten fikse problemet for å få bort lampa 😅 kanskje mekaniker skrønet... Opprinnelig antakelse til at den lille motorlampen ved siden av turtallsmåleren begynte å lyse etter bytte av registereim var at sensor leste feil. Det kom feilkode om kvart omdreining feil, noe som ikke er mulig. Det ble sagt det var mulig å få lampen kodet vekk, og et firmanavn ble nevnt, og glemt. Nå er vi ikke fullt så sikre på om dette er årsaken til at lampen lyser, men som plan B i påventa av plan A som er å få fikset motor, trenger jeg å få bilen EU-godkjent innen 9 dager.... Det er altså ikke en diger lampe som lyser rødt i dæsjen det er snakk om, men men liten gul... Det handler om å kjøpe seg litt mer tid, til å få fikset bilen, da dette kom litt overraskende på. Det beste er å få tak i hjelp til å fikse ASAP, om noen har anledning til å bruke et par kvelder nå i helgen eller de første dagene til uken. Dette nytter ikke å få gjort på merkeverksted. Det blir uhensiktsmessig dyrt. Jeg prøver bare å lete etter en plan B... så jeg slipper å parkere bilen om 9 dager, da jeg trenger bilen. Endret Juni 21 av ---
RF91 Skrevet Juni 22 Skrevet Juni 22 Først må du få tatt ein diagnose for å sjå kor problemet ligge. Fins nesten garantert nåken i nærheiten av deg so ha ein enkel feilkodelesar 🙂 Viss ikkje so får du vel tak i ein slik på f. eks. Biltema ☺️
--- Skrevet Juni 22 Forfatter Skrevet Juni 22 1 time siden, RF91 skrev: Først må du få tatt ein diagnose for å sjå kor problemet ligge. Det er gjort grundig diagnostisering, og flere ganger. Dette må fysisk sjekkes. Neste steg er å få tatt av bunnpannen, titte etter årsaker, og håpe det holder å fjerne plastikk, bytte oljefilter og olje. Dette er kostbart og det gjelder å prøve å finne noen som kan gjøre dette rimelig. Bilen er jo gammel, men likevel mye igjen av den, og den har stor bruksverdi i hverdagen. Nå er det bare 8 dager igjen til den må EU-godkjennes. Stress. Om noen kjenner noen entusiaster som kan se på og forhåpentligvis fikse dette, så si gjerne i fra. Eller om det finnes verksteder som gjør dette rimeligere enn andre.
Alpejohn Skrevet Juni 22 Skrevet Juni 22 Må si jeg har mine tvil om at tett oljepickup er problemet ditt, for da har du mer en et problem. Vil tro (uten at jeg er helt sikker) at om den er så tett at vanos og kjedestrammer ikke får nok trykk så har hele motoren for lavt oljetrykk. Som antageligvis ville gjort at oljetrykkslampa lyste. Kan du ikke bare få sjekket oljetrykket da? Vist det er bra så vil jeg tro det ikke er noe som blokkerer pickup. Der hadde hvertfall jeg startet. Tror nok plan B bør være å skaffe en midlertidig bil så du har det i orden hvertfall.
--- Skrevet Juni 22 Forfatter Skrevet Juni 22 (endret) 1 time siden, Alpejohn skrev: Må si jeg har mine tvil om at tett oljepickup er problemet ditt, for da har du mer en et problem. Vil tro (uten at jeg er helt sikker) at om den er så tett at vanos og kjedestrammer ikke får nok trykk så har hele motoren for lavt oljetrykk. Som antageligvis ville gjort at oljetrykkslampa lyste. Takk for fine innspill. Fant mer informasjon fra merkeverkstedet: "prøvekjørt bil, motorlampe lyser konstant, går ujevnt ved start og mangler kraft ved lavt turtall. Kobblet på ISTA/Lader vurdert feilminet, bilet mangler kontakt med PDC det ligger lagret flere feil i sammenheng med timing lagret. deriblant VANOS og kamtiming, det utført testmodul for avgasskam og den viser til at mulige feilrsaker er feilaktig installering eller mekanisk feil i system, kntroller registerkjedet, kjedestrammer og still inn timing på nytt. utført testmodul for VANOS insug/eksos, disse viser til at mulige feilårsaker er skitten VANOS magetventil eller mekanisk defekt. det er ikke mulig å utføre VANOS systemtest da ISATA viser til at i-nivå er for lavt kobblet av VANOS magnetventil og startet bilen, den starter da riktig og går fint på tomgang. den fortsetter å gå fint etterpå. det kan her virke som at manglende oljetrykk kan ha forårsaket at VANOS aktuatorer ikke får regulert som de skal, men også mulig at timing er feil. ettersom det her er ukjent hvordan reparasjonen er utført burde bunnpanne demonteres og kontrolleres for spon og avleiringer fra kjedeskinner. kunde må spørre verksted om de har demontert og renset bunpane, har de utført oljeskift? demontert oljefilter og det ser ikke ut som at det er skiftet nylig. vi utfører alltid oljeskift med registerkjedeskifte og anser dette som en nødvendighet. konklusjon: mulig oljetrykksfeil fører tl at VANOS aktuatorer ikke regulerer som de skal, som fører til timing feil på motoren, det er her mulig at selve timingen også er feil i utgangspunktet. neste steg i feilsøket vil bli å demontere bunnpanne og kontrollere for urenheter, samt demontere topplokksdeksjel og kontrollere timing. anbefaler her kunde å dra til bake til verkstedet som skiftet registerkjedet og høre om de har renset bunnpanne skiftet guideskinner, utført oljeskift, skiftet bolter og andre monteringdetaljer." (Bunnpannen ble ikke demontert og renset. Mener det ble skiftet olje). Endret Juni 22 av ---
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå