Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mer en betraktning eller et (nerde)spørsmål enn et reelt problem dette, men prøver likevel. Vi er vel alle nerder her inne:

Har oppdaget at tankmåleren i min F10 530d virker å være litt treig etter oppstart. Spesielt når nivået er under halv. Det vil si at jeg "mister" mange km rekkevidde  i forhold til hvor den sto når forrige kjøretur ble avsluttet, for så å sakte hente seg inn igjen. (Lurte på om jeg mistet diesel og måtte selvsagt stoppe og se/lukte første gang jeg ble obs på dette). Gikk f.eks. fra 348km til 290km på bare noen få km rolig kjøring. Men ved videre kjøring  fikk jeg altså tilbake så og si alle km jeg "mistet". (Endte vel opp på 335km eller noe slikt). Så også at måleren var påvirket, og den sto høyere ved turens slutt. Dette gjentar seg nesten hver gang nå når jeg er obs på det. Skal se om det blir noen endring med full tank. Kjørecomputer er helt upåvirket, og viser normalt forbruk hele tiden, så dette er definitivt knyttet til det som skjer bak og ikke foran.

Så til spørsmålet: I motsetning til eldre tanker har min tank kun åpning på høyresiden, og tilsynelatende kun 1 nivåsensor i tillegg til pumpen. Ingen aux måler eller rør mellom H/V er vist.

image.png.cc9b8abfb304b2f914157be36429633e.png

Har disse bilene kun 1 sensor, eller ligger det 1 ekstra innebygget i tank? Youtube tilsier at det siste er tilfelle for noen modeller, men uklart hvilke. Det vil jo komme for en dag om man åpner lokket og teller kontakter, men det har ikke jeg gjort ennå. Rør mellom H og V side er kanskje støpt inn i tanken på disse? Er bare litt nysgjerrig på tankens virkemåte, og dermed kanskje forstå hva mitt "problem" kan være. Det nærliggende er jo selvsagt at sensoren "drifter av" periodisk i signalet, og dermed bytte denne, men hva da med den evt andre sensoren? Må man da bytte hele tanken pga en sensor i verste fall?

Skrevet

Kjenner noe av opplevelsen fra min F10, spesielt hvis den står med under halv tank.

Parkeringsplassen bilen står på har en liten helling, og estimert rekkevidde/drivstoffmåler kan endre seg fra dagen før. Opplever ikke et fast mønster på det, men er som regel når bilen har under halv tank og hvis det er kjøligere temperaturer. Etter litt kjøring pleier den som regel å havne sånn c.a der den var da den ble parkert natten før, men har også opplevd å se måleren bevege seg litt mens den står på tomgang etter oppstart også. 

Drivstofftanken har en innebygd nivåsensor i venstre side. Skal man skifte den, så er det dessverre hele tanken. I secret menu kan man også lese av ohm verdiene for de forskjellige sensorene, og se mengden konvertert i liter. 

DuQkPnCW.png.671033ea1911040bac593e2ced01d54b.png

20250626_131028.thumb.jpg.16c53ce653efae3fd174662be6b85757.jpg

Skrevet

Takk for info. Virker som jeg antok da.

Det er kanskje ikke helt uvanlig at disse driver og drifter litt da? For alt jeg vet kan jo bilen ha vært slik siden jeg kjøpte den, og før det også. Jeg ble imidlertid obs på det her om dagen, når jeg plutselig fikk "fuel reserve". Jeg visste jo jeg hadde lite, men den kom litt brått, og da så jeg også at den rekkevidden ramlet fort. (For så å hente seg inn igjen). Fylte så på en liten skvett for å se det an, og det var fortsatt ganske samme mønster. Får gjøre en ny vurdering når jeg har fylt den helt opp. Så lenge den ikke viser konsekvent feil, og den feilen som er viser lavere nivå en reelt, så ser jeg ikke noen grunn til å foreta meg noe på kort sikt i hvert fall.

Kan jo kikke litt i hidden menu. Det var vel trip-knapp og summen av siste 5 vin-tall?

Skrevet

Ser nå ut som det virker. At venstre tank står i 0 når det er få liter igjen er vel normalt, tipper jeg. 
IMG_6217.thumb.jpeg.f1bc3f2aff1681786c7983bf10a54ef7.jpeg

IMG_6218.thumb.jpeg.524590029fffefb3e045e47f89c48e7b.jpeg

Skrevet
12 minutter siden, *MrB* skrev:

Ser nå ut som det virker. At venstre tank står i 0 når det er få liter igjen er vel normalt, tipper jeg. 
IMG_6217.thumb.jpeg.f1bc3f2aff1681786c7983bf10a54ef7.jpeg

IMG_6218.thumb.jpeg.524590029fffefb3e045e47f89c48e7b.jpeg

Ser bra ut det der :)

Kjøreturen hjem, så endret min seg også fra sist bilde. Ved halv tank på nåla, så leser for det meste høyre nivåsensor "alt". 

20250626_160713.thumb.jpg.e61636782b9be9a191b6aa5b49975224.jpg

20250626_161449.thumb.jpg.a56219f80e45eb435b462fb26f250009.jpg

Derfor tror jeg måleren mister litt "troverdigheten" når man havner under halv tank. De får seg nok en reset ved neste tenningsyklus som gjør at de muligens leser lavere og så korrigerer igjen. 

Min er iallefall såpass stabil at jeg aldri har tenkt på det som et problem, og for det meste har jeg lagt merke til det på vinterstid. Da kan plutselig nåla hoppe fra rett under 1/4 til rett over 1/4 uten at bil har flyttet på seg. 

Skrevet

Ja. Sålenge begge målerne gir ohm som varierer med fyllingsgrad, så er jo det et godt tegn. Mulig jeg ble litt hyperfølsom her, og at alt er innenfor normale parametre. Greit å få en "sanity check" innimellom, sånn sett. Og nå vet jeg jo plutselig litt mer om hvordan disse tankene er bygget opp og fungerer.

Skrevet

Det ligg mykje utglatting av vist tanknivå, bilen har veldig god kontroll på mengda diesel som går ut av tanken så for å unngå at målaren hoppa opp og ned i takt med svinga og bakkar så ligg det mykje "fusk" bak tankmåler. Anslått rekkevidde er basert på køyremønsteret over dei siste x kilometer/tid. Veit ikkje eksakt. 

Så når bilen har stått stille og blitt kald vil forbruket øke ved neste start og rekkevidde går ned. Mulig det er litt overdrevet for å ikkje lure deg ut på langtur uten å fylle tanken. 

Eg vil tru at om du køyre med ohm verdiane fra målaren så vil du sjå at det endra seg mykje sjølv om nåla står stille. 

Så når bilen har stått avskrudd og kanskje ikkje heilt flatt så vil den ved neste start ikkje ha noko å glatte ut og vil dermed vise noko anna enn når du parkerte. 

Vil tru det er lite å bekymre seg over 😊

Skrevet

Mye utglatting er det nok. Det dreier seg tross alt om væske som skvalper rundt. Kunne jo ikke hatt en måler som oppfører seg som tanken til påhengeren heller. 

Estimert rekkevidde er vel en funksjon av kjøremønster/forbruk siste mil og det som er igjen i tanken. Når kjøremønsteret består, mens rekkevidden (midlertidig) faller som en stein, så forteller det meg at sensorene jobber med noe bak i tanken.

Jeg synes bare den driftet litt vel langt bort før den fant seg selv igjen, men har slått meg til ro nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...