Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, i all frustrasjon så søker jeg tips til min ‘11 X5 E70 30D N57.  
Jeg har i to år hatt fått opp gul motorlampe og feilkode 4B82 - EGR rate control - check deviation. Motorlampen kommer og går, men feilkoden forsvinner ikke. 
Sletter jeg feilkoden, virker det som om feilkoden dukker opp når motor er driftsvarm, som fikk meg til å tenke på lekk EGR-kjøler - da dette visstnok er en gjenganger på N57, hvor flere har fått byttet EGR-kjøler på recall fra BMW. 
I mitt tilfellle viste det seg ikke tegn til kjølevæske-lekkasje i selve EGR-kjøleren på verkstedsbesøk hos GS. Testplan i ISTA ble utført, og konklusjonen ble tett kjøler, eventuelt mekanisk eller elektronisk feil med EGR-ventil.  
For en uke siden, ble det byttet til ny original kjøler inkl  ventil, samt termostat på motor. EGR-adapsjoner ble nullstilt, men både motorlampe og feilkoden dukket opp igjen  Likevel var dette sunt, da forbruket gikk ned og motor tydeligvis fikk friskere luft  

Nå begynner jeg å bli rådvill m.t.p hva som forårsaker feilkoden. Jeg har ingen andre feilkoder. Innsuget og tilhørende eksoskjøler på innsug ble rengjort i.f.m glødeplugg-/relé-/strømkabel-/kabelstammebytte i februar i år. Innsugsportene i toppen ble rengjort i beste "amatørevne".
Jeg har også utført røyktest på vakuum og rør/intercooler fra turbo, for å utelukke lekkasje  Alt av søking på nett og erfaringer relatert til feilkoden, viser til andre feilkoder i tillegg til 4B82 om det skulle være andre årsaker enn overnevnte  

Alle tips mottas med takk!

Endret av svaen
Skrevet

Kjørte en ny testplan ut i fra feilkode nå, og det påstås fortsatt muligheten for lekk eller tett kjøler, til tross for nymontert kjøler. 

IMG_5318.jpeg

Skrevet

Kan det være feil med solenoid som styrer egr? At den åpner litt for lite? 

Skrevet (endret)

Hadde samme kode på min (40d). Den er til nå borte etter rens av topp og innsug (valnøttblåsing og høytrykksvasker). 

Det på tross av at egr hos meg er defekt, spjeldet som regulerer om eksosen går direkte eller via kjøler sitter fast. Har du sjekket at dette fungerer hos deg og at den får vakuum som den skal?

@Otis EGR er ikke vakuumstyrt på n57, kun dette spjeldet er det.

Endret av iittala
Skrevet
48 minutter siden, iittala skrev:

Hadde samme kode på min (40d). Den er til nå borte etter rens av topp og innsug (valnøttblåsing og høytrykksvasker). 

Det på tross av at egr hos meg er defekt, spjeldet som regulerer om eksosen går direkte eller via kjøler sitter fast. Har du sjekket at dette fungerer hos deg og at den får vakuum som den skal?

@Otis EGR er ikke vakuumstyrt på n57, kun dette spjeldet er det.

Er litt usikker på hvilket spjeld du mener her. 
Trodde det kun var selve EGR-ventilen som regulerer hvorvidt eksosgassene skal gå via røret til innsuget (nr. 21 på bildet) eller via kjølerem og rett inn i toppen (?) igjen?

IMG_5322.jpeg

Skrevet (endret)

Nr 8 er EGR-ventilen, denne er elektronisk operert. Nr 2 operer spjeldet som styrer eksosgassene mellom kjøler (13) og bypassrøret (21). Nr 2 er vakuumstyrt og det finnes egen testplan i Ista for å sjekke at denne fungerer. 

Du har jo byttet dette med ny komplett original enhet, så det er vel kun på vacuumsiden det kan være feil på dette hos deg.

Det med forbehold om jeg har lest rett nummer på bildet, sjekket ikke delebeskrivelsene.

Endret av iittala
Skrevet

Testet vakuumslangene i EGR-systemet med vakuummåler nå, og alt holder tett. Vakuumbeholderen på kjøleren er også fri for lekkasjer. 
Vurderer å bytte den elektroniske ventilen (nr. 14) igjen, samt gjøre enda et søk etter trykklekkasje fra turbo til innsug. 
I tillegg oppdaget jeg at jeg kunne etterfylle 1/2 liter kjølevæske i ekspansjonstanken for å få nivået nesten opp til maks. Nå vet jeg ikke om kjølevæsken ble toppet helt opp fra verkstedets side, så skal følge med nivået for å kunne utelukke lekkasje i den nye kjøleren. 

Skrevet (endret)

Fikk opp samme feilkode sporadisk på min 2013 30d N57 i flere år (siden vinteren 2022).

Slettet den men så kom den tilbake etter en stund igjen.

I vinter ble det flere koder som hadde med EGR å gjøre, så da byttet jeg EGR-ventilen. Kostet ca 1400 kroner. Og siden har jeg aldri sett noen feilkoder igjen.

Mekanisk var EGR-ventilen helt fin (km-stand under 100.000 km) så det var nok noe elektronisk feil.

4B82_feilkode_200422.thumb.jpg.655a5647c392efa40e06f074ee125638.jpg

4B82_diag7.thumb.jpg.a5e3ebeb9085ce8eeb2bc9e3e08f2d7c.jpg

egr-kode2.thumb.jpg.d173fa368c2d68dbc479ab02fa8ded9f.jpg

egr-kode1.thumb.jpg.f98c2163fc2d43afdb6e21bf1bfaad96.jpg

egroriginal.thumb.jpg.8be564d3c63f9929accdc2f37ee6a19e.jpg

Endret av teerex
Skrevet
9 hours ago, svaen said:

Testet vakuumslangene i EGR-systemet med vakuummåler nå, og alt holder tett. Vakuumbeholderen på kjøleren er også fri for lekkasjer. 
Vurderer å bytte den elektroniske ventilen (nr. 14) igjen, samt gjøre enda et søk etter trykklekkasje fra turbo til innsug. 
I tillegg oppdaget jeg at jeg kunne etterfylle 1/2 liter kjølevæske i ekspansjonstanken for å få nivået nesten opp til maks. Nå vet jeg ikke om kjølevæsken ble toppet helt opp fra verkstedets side, så skal følge med nivået for å kunne utelukke lekkasje i den nye kjøleren. 

Det ser ut som du har ista, da er det en billig sjekk å kjøre test av den funksjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...