Daniel. Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) Broren min har en E61 525d LCI som plutselig ikke ville starte etter jobb. Motor tørnet 2-3 ganger før den stoppet igjen. Alle de neste forsøkene så var det null respons fra motor og startmotor. Det er også forsøkt med start booster, hjalp ikke. Han fikk lest ut noe feilkoder, og fikk noe med Car Access System og Ignition Switch sier han. Tok dessverre ikke bilder av de eller noe 🙄 Men slettet de gjorde han. Mener han sa at en av de kodene sa noe om overcharge eller noe slikt. De sjekket så noen sikringer som visst nok var relevant til de tingene, men de var hele. Jeg som kun fikk som info at alt gikk på men det var null livstegn fra motor eller starter tenkte da på jordingskabel mellom motor og karosseri. Kom opp med noen spinkle startkabler som vi hadde på jobb, koblet en kabel mellom mutter til motorfestet og jordingspunkt i motorrom. Når jeg da prøvde å starte så tørnet motoren igjen 2-3 ganger, dog sakte (typ for svakt batteri). Etter det så var det tilbake igjen til å ikke komme noe livstegn fra hverken starter eller motor når vi prøvde å starte. Mistanken min ligger jo da på den jordingskabelen, men kan det være noe annet som gir lignende symptomer? Endret 14 timer siden av Daniel.
Otis Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Det høres jo veldig ut som jording. Men. Når man forsøker å starte, hva skjer med instrumentpanelet og lys der? Alle lys på eller forsvinner de?
Daniel. Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden 12 minutter siden, Otis skrev: Det høres jo veldig ut som jording. Men. Når man forsøker å starte, hva skjer med instrumentpanelet og lys der? Alle lys på eller forsvinner de? Varsellampene du tenker på? For å være ærlig så fulgte jeg ikke så nøye med på det når jeg holdt på, men jeg mener alle varsellampene slukket som normalt.
Otis Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Om de slukker uten at motor går rundt, er det strøm mangel eller for mye motstand for startmotor. Om de ikke slukker, vil jeg si det er starter, solenoid eller jording. Det kan selvsagt være andre ting, men dette er mest vanlig.
Daniel. Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden 22 minutter siden, Otis skrev: Om de slukker uten at motor går rundt, er det strøm mangel eller for mye motstand for startmotor. Om de ikke slukker, vil jeg si det er starter, solenoid eller jording. Det kan selvsagt være andre ting, men dette er mest vanlig. Min bror mener å huske at alle gikk vekk utenom motorlampen og håndbrekk (siden det var på), men kan ikke si det med 100% sikkerhet.
E.C. Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Kommer ganske langt med et multimeter og noen veldig grunnleggende tester for å vurdere problemet med strømtilførsel til starter. Mål først rett på batteriet bak, så i motorrom, se at det er ca. likt og at spenningen er ok. Så prøver du å starte og måler i motorrom. Koble på den ene enden av multimeteret på plusspolen i motorrom og den andre på motorblokka. Dupper det ned til type 0V når du prøver å starte så har du bekreftet jordingsproblemet (eller plusskabel for den saks skyld). På startforsøk nr. 2 kan man måle rett på batteri for å bekrefte at batteriet ikke er dårlig. Skal ikke falle noe særlig under 10 V. Daniel. reagerte på dette 1
Daniel. Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden 2 timer siden, E.C. skrev: Kommer ganske langt med et multimeter og noen veldig grunnleggende tester for å vurdere problemet med strømtilførsel til starter. Mål først rett på batteriet bak, så i motorrom, se at det er ca. likt og at spenningen er ok. Så prøver du å starte og måler i motorrom. Koble på den ene enden av multimeteret på plusspolen i motorrom og den andre på motorblokka. Dupper det ned til type 0V når du prøver å starte så har du bekreftet jordingsproblemet (eller plusskabel for den saks skyld). På startforsøk nr. 2 kan man måle rett på batteri for å bekrefte at batteriet ikke er dårlig. Skal ikke falle noe særlig under 10 V. Jepp. Han hadde visst klart å ta bilder av noen av de feilkodene likevel. SZL hadde en feilkode som sa Overvoltage, klarte selvfølgelig ikke å få med selve feilkoden. Også på CAS hadde han disse to: A0C1 CAS: Output, terminal 50 A0C2 CAS: Output, terminal 50 RS
Otis Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Som oftest er det dårlig jording. Men det kan være defekt cas og stsrter/solenoid. E.C. reagerte på dette 1
Daniel. Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden 13 minutter siden, Otis skrev: Som oftest er det dårlig jording. Men det kan være defekt cas og stsrter/solenoid. Den som går fra motor til karosseri du tenker på da? Er vel nr. 3 på denne tegningen? Noen enkle måter å utelukke defekt CAS modul?
E.C. Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Stemmer det, er vel enten 34 eller 36 cm avhengig av om bilen er xdrive eller ikke, men dere kan jo måle før man svir av over 500 spenn på den. Biltema selger også en universal en til under hundrelappen, men noe usikker på holdbarheten. Daniel. reagerte på dette 1
Daniel. Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden 14 minutter siden, E.C. skrev: Stemmer det, er vel enten 34 eller 36 cm avhengig av om bilen er xdrive eller ikke, men dere kan jo måle før man svir av over 500 spenn på den. Biltema selger også en universal en til under hundrelappen, men noe usikker på holdbarheten. Er bakhjulstrekk, og på både Koed og GS så står det at den er 330mm så det er vel det som er riktig for denne. Koster 442kr på GS og 504kr på Koed. Den på Biltema kan vel ikke være så alt for bra om den koster mindre enn 100kr 😅
E.C. Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Stemmer nok det, har kjøpt til 3 ulike biler nylig og de er bittelitt forskjellige. Den fra Biltema er veldig brei og ikke så tjukk, funker nok greit til å teste med eller om det er knipe, har en liggende hjemme just in case. Den jeg tenkte på først: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteritilbehor/jordflette-uten-kabelsko-16-mm2-2000016608 De har også annet som bør funke greit: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteritilbehor/jordingskabel-uten-kabelsko-70-mm2-2000016609
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå