Gå til innhold

Kort/Ingen gløding på M47 med start stopp knapp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Som veldig mange andre har jeg også begynt å få problemer med gløding når temperaturen nærmer seg 20 minusgrader.

Problemet er at bilen har start stopp knapp med automatisk gløding, men den vil ikke gløde på første forsøk. På andre forsøk gløder den i kanskje to sekund, men vil fortsatt ikke starte. Man hører at starter slår inn og prøver, men vil fortsatt ikke starte. Har prøvd seks ganger nå, hvor fire av dem var med startbooster på, men fortsatt samme utfall. Kan også legge til at diagnose ble tatt, og ingen feilkoder relatert til problemet kom opp.

Følgende har blitt byttet:

Fire Beru glødeplugger, Gløderele, plusskabel til gløderele, alle termostater og nytt dieselfilter. 

Skrevet

På E60en dette? Der kan bilen begynne å gløde og forvarme dieselfilteret i det du låser opp døra med fjernkontrollen. Så hvor mye symbolen med glødeplugger vises i dashbordet har ikke direkte sammenheng med glødetid. Sånn fra hodet så er vel lengste glødetid 2,5 sekunder (fra ca. -20 og lavere), da får du en forsinkelse fra du trykker startknapp til motor begynner å dra på starter og da kommer gjerne symbolet opp. At det ikke kommer opp betyr ikke nødvendigvis at gløding ikke finner sted.

Skrevet

Skjønner, er E60en som har problemer . Er en liten forsinkelse etter jeg trykker på startknappen på forsøk nummer to som regel, men skjønner ikke hva som gjør at bilen ikke vil starte. Nå skal det sies at når jeg byttet dieselfilteret i høst så hadde det sittet på bilen siden den var ny, om det har noe å si. Tydeligvis hadde ikke bilen hatt storservice før jeg kjøpte den…

Skrevet (endret)

Har du luftet drivstoff systemet etter skifte av diesel filteret, dette må i hvertfall gjøres på n47 motoren i min f11. Finnes fuksjon for det i ISTA

Endret av dopus
Skrevet

@HakonLimseth: ingen feilkoder? F.eks. på varmeelement dieselfilter? Hvordan er batteriet? Måle railtrykk ved staftforsøk?

@dopus på M-serie motorer lufter den seg selv om man lar tenninga stå på. Utløper etter ett minutt, men man kan kjøre tenning av og på et par runder. På N-motorer måtte man kjøre via diagnose for å unngå tørrstart. Derav mistanke om at CP4-pumpa får seg en trøkk etter filterbytte, når det ikke gjøres ordentlig.

Skrevet
1 time siden, E.C. skrev:

@HakonLimseth: ingen feilkoder? F.eks. på varmeelement dieselfilter? Hvordan er batteriet? Måle railtrykk ved staftforsøk?

@dopus på M-serie motorer lufter den seg selv om man lar tenninga stå på. Utløper etter ett minutt, men man kan kjøre tenning av og på et par runder. På N-motorer måtte man kjøre via diagnose for å unngå tørrstart. Derav mistanke om at CP4-pumpa får seg en trøkk etter filterbytte, når det ikke gjøres ordentlig.

Kan sjekke det når jeg kommer fra jobb, men nå fikk fattern start på den etter ett forsøk 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...