Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Gjelder BMW E61 520D 2010 N47D20C med IKKE nordisk pakke.
Så over temperaturen idag tidlig på kjølevannet via den «gjemte» menyen. Kom relativt raskt opp til 75c, og brukte litt ekstra tid opp til rundt 85c og fikk den ikke mer opp enn 83-85c. Dette var på en strekning 20-25km med litt E6.

Utetemp lå på ca -15.

Nytt termostat og vannpumpe for ca 7-8000km siden og kupeen blir varm. Men med forrige termostat kom jeg ikke over 60-65 grader.

Jeg har da ikke nordisk versjon og da ikke lukkende grill(åpen som på bildet) som jeg antar vil hjelpe, og ikke varmelementer i div slanger osv.

Tanker? 😊🤔

IMG_6346.png

Skrevet

Høres ut som det er en litebitte lekkasje fra EGR termostat, kanskje. Du burde kunne se 88 grader og pendling mellom 83-88-89 grader. Hvertfall på E6.

Dog så er det åpenbart ikke et problem, for 75 grader er den magiske grensen mht DPF regenerering. Men selvsagt, med høyere temperatur på motor, har du mer varme å ta av før du kommer under 75 grader.

Skrevet
3 minutes ago, Otis said:

Høres ut som det er en litebitte lekkasje fra EGR termostat, kanskje. Du burde kunne se 88 grader og pendling mellom 83-88-89 grader. Hvertfall på E6.

Dog så er det åpenbart ikke et problem, for 75 grader er den magiske grensen mht DPF regenerering. Men selvsagt, med høyere temperatur på motor, har du mer varme å ta av før du kommer under 75 grader.

Aha.

Sånn jeg har skjønt, så er EGR termostat bygd inn i selve kjøleren så den må byttes? Er dette en overkommelig jobb for amatør?
Jeg oppfatter som at DPF regenerering skjer som normalt iallefall. Har ikke sjekket diagnosen på en stund men har ikke hatt noen problemer med det. 

Skrevet

Ja, nei, jeg tror ikke den er det. Det står vel på toppen av EGR kjøler? Men ja, om du har skrudd litt før, så er det en overkommelig jobb. Trenger ikke noe spesial verktøy heller.

Skrevet
7 minutes ago, Otis said:

Ja, nei, jeg tror ikke den er det. Det står vel på toppen av EGR kjøler? Men ja, om du har skrudd litt før, så er det en overkommelig jobb. Trenger ikke noe spesial verktøy heller.

Har du bilde eller delenr? Jeg klarer ikke å oppdrive det på akkurat den delen😅

Skrevet

Vet du hva...?

Jeg kan heller ikke se at din motor har EGR termostat, så da vet jeg ikke. Selve kjøleren ser veldig lik ut, sammenlignet med M57. Men selve termostaten er ikke der.

Jeg har ikke så mye erfaring direkte med N47, personlig, så jeg melder pass.

Skrevet

Har du diagnoseapparat, Carly, OBD-adapter eller noe lignende? Enkleste måten å sjekke om oljekjøleren til automatkassa er gåen, er å lese av girkassetemperaturen etter en lengre kjøretur. Problemet er at når termostaten ryker, så blir den stående i åpen posisjon. Da sirkulerer kjølevæsken gjennom oljekjøleren hele tiden, uansett om girkassa har nådd driftstemperatur eller ikke. Resultatet er at den kalde girkasseoljen kjøler ned kjølevæsken, og motoren sliter med å komme opp i normal driftstemperatur.

OE-nummer: 17217803830

Skrevet
35 minutes ago, HakonLimseth said:

Har du diagnoseapparat, Carly, OBD-adapter eller noe lignende? Enkleste måten å sjekke om oljekjøleren til automatkassa er gåen, er å lese av girkassetemperaturen etter en lengre kjøretur. Problemet er at når termostaten ryker, så blir den stående i åpen posisjon. Da sirkulerer kjølevæsken gjennom oljekjøleren hele tiden, uansett om girkassa har nådd driftstemperatur eller ikke. Resultatet er at den kalde girkasseoljen kjøler ned kjølevæsken, og motoren sliter med å komme opp i normal driftstemperatur.

OE-nummer: 17217803830

Takk! 

Har ISTA, så skal få fyrt opp det og sjekket ila kommende dager.

Er den vanskelig å bytte? Må all kjølevæske tømmes? Og må noe rekalibreres via ISTA? 

Skrevet
2 hours ago, HakonLimseth said:

Trenger ikke rekalibrere noe, men det står at kjølevæske må tømmes. Kan nok komme greit unnå ved å bruke klemtenger i plast, slik at det ikke renner ut så mye.

Dette står i TIS

image.thumb.png.55b1afd8b3b2af06c14fd8fbaa43e06e.png

image.thumb.png.de6c195b387a3c3f9b939a06b1a72eb4.png

image.png.8a163f6b4767e5069ba0f30fcc147317.png

Flott! Takk!

Ser at det kan komme ut girkasseolje? Burde man også bytte det og da eller burde det ikke være noe problem?

Skrevet
38 minutter siden, VictorH04 skrev:

Flott! Takk!

Ser at det kan komme ut girkasseolje? Burde man også bytte det og da eller burde det ikke være noe problem?

Tja, ulike meninger angående bytte av girkasse olje, men man burde i hvert fall fylle på til riktig nivå igjen. 

Har bestilt kit fra zf for å bytte girkasse olje selv, som gjøres samtidig ved bytte av termostaten til automatkassen. Det er jo valgfritt, men min har begynt å lugge litt mellom girskift så er greit uansett. Eneste bryet med å bytte olje er den lange prosedyren som må gjøres etter man har fylt på med ny olje for at nivået skal bli riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...