usirnes Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) Det under står på engelsk fordi jeg først postet dette på E90post, men jeg ønsker å høre om noen her til lands og vet om noe. I am having problems diagnosing what's wrong with my N53 325i E90 Some knowns: I have an small exhaust leak before the NOX cat. Afaik cold idle is homogenous only, but can it still affect things? All 6 injectors are Index 11, changed under recall in 2014 IIRC What's happening: Rough idle on cold motor (gets much worse when its 0*C compared to 10-15*C), sometimes i get a CEL for misfires. In engine idle roughness all cylinders are jumping (some more than others) ELM327 mode 6 is reporting some misfires, but not enough to warrant the roughness in my eyes (I could be wrong though) When the engine warms up it seems good and smooth, but i can still see roughness tab in INPA (F5-F7), although smaller. What I have done: Changed sparkplugs (Those were due anyways) First I had two codes for bank 1 pre-cat lambda (2CAA and 2CA6), so I replaced that along with resetting adaptations. After doing some readaptations, the adaptions was (INPA injector learnbits) X:O X:O O:O X:X (along with crankshaft adaptation in F5-F6) But after running a NOX desulfation program the adaptations changed to X:X O:X (somehow unlearned line 2 row 1) O:O X:X I drove for 60-90kmh on CC to set longfuel trim adaptations for 5-10 mins at the time with 5 min idling inbetween One day I got misfire on cyl 5, so I changed sparkplug with 1 and coil with 3 (the code didn't come back, either on 5, 1 or 3). At the same time I pulled the rest of them to check conditions (here are pictures of the condition, numbers refer to the physical cylinder number) https://imgur.com/a/6dAD8Ro I also changed the coils on cylinder 4 & 6 (most often I get misfire codes on those), but that didn't make a difference either Ran through Bimmerprofs guide on MSD80 diagnosing using INPA -Pre engine start resistance and voltage on lambdas is OK -On engine (cold) start, the engine usually runs smooth (with a very low lambda, approching 0.8-0.9 until the lambda heaters settle (30-60%) and the integrator goes to between -15% to -25% and Lamda jumping from 0.97 to as high as 1.07 on both banks -When removing the oil cap the integrators goes to +30% in like two secounds, which would suggest a bad CCV valve according to Bimmerprof, but when I disconnect the CCV hose and plugged the end of the hose I got the same intergrators and lambda readings as with it connected (with oil cap on) -During the Injector test I got some very confusing Lambda readings when deactivating cylinders. (Cyl are marked in firing order on this page and physical number in parenthesis, and integrator is 0 when deactivating a cylinder) Bank 1: Cyl 1(1) deactivated: Bank1 1.21 Bank2 0.93 Cyl 3(3) deactivated: Bank1 1.16 Bank2 0.94 Cyl 5(2) deactivated: Bank1 0.94(!) Bank2 0.90 I got a similar low number on a second test Bank2: Cyl 2(5) deactivated: Bank1 0.86 Bank2 1.53(!) I got 1.28 with a slightly warmer engine when i retested it after a couple more minutes of idling. Cyl 4(6) deactivated: Bank1 0.86 Bank2 1.06 Cyl 6(4) deactivated: Bank1 0.89 Bank2 1.13 After pressing F8 to end the test it returned to a good -9% and -1% integrator with a lambda of 1.00. But after shutting it off for an hour, the integrator was back to -20% when I started it again. Pictures of engine rough idle (all pictures taken at the same time) https://imgur.com/a/IzG7k66 Does anyone understand what the issue is? I am seeing so many symptoms it has confused me. Endret 13 timer siden av usirnes
Otis Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Linkene fungerer ikke. Men. Fuel trim? Er det det samme som lambda verdier? Skal ikke lambda pendle opp og ned hele tiden? Hvertfall upstream, de nærmest motor.
*MrB* Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) Litt skudd i mørket, men det du beskriver minner litt om lekk injektor på en eller flere sylindere. Da går den urent de første minuttene inntil overskuddsbensinen er brent bort. Sålenge motoren er driftsvarm og går, vil lekk injektorer ikke forårsake problemer. Problemet oppstår når bilen stoppes, og det pipler ut bensin fra dysene og inn i brennkammeret. Det klusser fullstendig til forbrenningsprosessen ved kaldstart, og kan gi rough idle samt masse koder. Index 11 er ingen garanti mot dette. Lekk eksosmanifold kan jeg ikke skjønne skal påvirke motorgangen. Endret 13 timer siden av *MrB*
ahj Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Jeg hadde litt av det samme på min. Der byttet jeg dysene og problemet ble borte. Dysene er 12 år gamle hva jeg kan se du skriver. De varer ikke evig.
usirnes Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden 19 minutter siden, Otis skrev: Linkene fungerer ikke. Men. Fuel trim? Er det det samme som lambda verdier? Skal ikke lambda pendle opp og ned hele tiden? Hvertfall upstream, de nærmest motor. Skal se på linkene! Slik jeg har forstått det er det ikke det samme. Sånn som jeg har skjønt det så er Lambda verdien (den som står på linje 8 på F5-F6) måling på luft-bensin, 1.00 optimal med 0.97 i grenseland rik tilstand og 1.03 i grenseland "fattig" tilstand (vet ikke hva lean er på norsk 😂) Mens fueltrim (Ofte kalt for offset) er generelle kalibreringer for hvor mye bensin motoren typisk vil ha under ulike omstendigheter. Og Integrator er fortløpende justeringer etter hvordan O2 sensoren måler hvordan forbrenningen faktisk er Denne lambda verdien er slik jeg har skjønt det en relativ verdi til ideal forbrenning og skal i utgangspunktet ligge på 1.00 fast (hvertfall på tomgang). Men det er andre lambda verdier i INPA som vil endre seg etter hvilken modus bilen er i (Homogenous eller stratified)
usirnes Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden 13 minutter siden, *MrB* skrev: Litt skudd i mørket, men det du beskriver minner litt om lekk injektor på en eller flere sylindere. Da går den urent de første minuttene inntil overskuddsbensinen er brent bort. Sålenge motoren er driftsvarm og går, vil lekk injektorer ikke forårsake problemer. Problemet oppstår når bilen stoppes, og det pipler ut bensin fra dysene og inne i brennkammeret. Det klusser fullstendig til forbrenningsprosessen ved kaldstart, og kan gi rough idle og masse koder. Index 11 er ingen garanti mot dette. 2 minutter siden, ahj skrev: Jeg hadde litt av det samme på min. Der byttet jeg dysene og problemet ble borte. Dysene er 12 år gamle hva jeg kan se du skriver. De varer ikke evig. Ja jeg har litt det samme på magefølelsen og. Det som jeg stusser litt på da er jo at tomgangen kommer seg like fort/sakte om bilen har stått i 8 timer og 2 uker. Hvordan var din med dette ahj? Og husker du hvordan lambda verdiene dine så ut under injector testing? Jeg syns det var rart at de alle skulle være så forskjellige, men de er vel muligens modne til utskifting alle sammen. Men jeg har jo og lest at injectorene kan feile på flere måter enn bare å lekke (feil spray mønster eller feil mengde).
*MrB* Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Gir de feil spraybilde skal/bør du få permamente feilkoder. Da oppnås f.eks. ikke "stratified charge". Ekstremt følsom på dette, disse motorene. Min N53 var aller verst dagen derpå, men også noen dager etter var det åpenbart restbensin igjen i ene sylinderen, og den gikk dårlig de første par km. Jeg kjørte på med injektorrens på tanken, men det ble egentlig ikke bedre. Det er lit "hit&miss" å ta dysene ut og rengjøre de. Noen har hatt suksess med dette. men blir fort til at bytte er eneste løsning for varig fiks.
Otis Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Om du har en lite inspeksjonskamera, så kan du se ned i sylinder etter bensin.
usirnes Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden 24 minutter siden, *MrB* skrev: Gir de feil spraybilde skal/bør du få permamente feilkoder. Da oppnås f.eks. ikke "stratified charge". Ekstremt følsom på dette, disse motorene. Min N53 var aller verst dagen derpå, men også noen dager etter var det åpenbart restbensin igjen i ene sylinderen, og den gikk dårlig de første par km. Jeg kjørte på med injektorrens på tanken, men det ble egentlig ikke bedre. Det er lit "hit&miss" å ta dysene ut og rengjøre de. Noen har hatt suksess med dette. men blir fort til at bytte er eneste løsning for varig fiks. Hmm ja, nei jeg har ikke fått en eneste permanent feilkode. Men du sier at på din så var bilen skikkelig dårlig dagen etter du hadde brukt den, også lengre tid enn det ga ikke noen merkbar forverring? 21 minutter siden, Otis skrev: Om du har en lite inspeksjonskamera, så kan du se ned i sylinder etter bensin. Ja, jeg har ett som jeg prøvde å stappe nedi, men jeg klarte ikke å se sylinderveggene. Jeg får vel skaffe et annet som har videre vinkel på linsen
*MrB* Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 41 minutes ago, usirnes said: Hmm ja, nei jeg har ikke fått en eneste permanent feilkode. Men du sier at på din så var bilen skikkelig dårlig dagen etter du hadde brukt den, også lengre tid enn det ga ikke noen merkbar forverring? Stemmer. Om dysene lekker, så lekker de ut rester av bensin som ligger i rail. Dette avtar fort, og bilen blir ikke verre (mer «neddynket») etter lengre tids stillstand. Railen og materørene blir jo ikke etterfylt når pumpen ikke går. Dermed kan du oppleve at bilen er verst dagen derpå, men lik eller til og med bedre etter å ha stått lenge, ettersom det som har lekket inn også har rukket å dunste delvis bort.
Otis Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Kan man ikke lese av verdien på rail, rett etter stopp. Så måle på nytt noen timer etterpå? Eller kan det også lekke tilbake?
*MrB* Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Pass. Railtrykket må nødvendigvis bløs ned momentant etter stopp(?), men nøyaktig hvordan vet jeg ikke. Bypass returventil ville jeg antatt. I såfall ligger det trykkløs bensin i rail/rør ned mot dysene, og gravitasjon og evt lekkasjepunkter styrer hvor det renner. Dersom trykket ikke bløs ned momentant etter stopp må det da kunne måles/sjekkes. (unormalt trykkfall = lekkasje et sted). Endret 10 timer siden av *MrB*
Otis Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Spørs hvor mye som er vanlig å blø ut, sannsynligvis bakover, etter stans da. Evt er det kamera inn i sylinder for å se etter bensin.
Otis Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Man kan vel i teorien ta ut dysene, men ha de tilkoblet på utsiden av motor, forsøke å starte motor, så se om dysene lekker?
*MrB* Skrevet 19 minutter siden Skrevet 19 minutter siden Det ligger noen YouTube-videoer der ute, der nettopp dette gjøres. Otis reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå