Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en bmw x3 g01 xdrive30e 2021 som siden dag 1 jeg overtok den har hatt RDC feil. Finner ikke noe mer nyttig informasjon via insta enn det som blir sagt på display. Det er en feil med RDC. Når jeg prøver å lagre tpm innstilliger så henger den seg på 49 prosent og feilen oppstår igjen. Det som gjør saken litt vanskelig er at bmw egentlig skulle bytte 2 sensorer VF og HB på garanti, men når de åpnet opp var det uoriginale sensorer der og jeg er ikke 100 prosent sikker på om de ble byttet. Jeg bestillte selv HF og VB sensor og byttet de på et annet verksted. Feilen dukker fortsatt opp igjen. Er det da mest naturlig å anta at bmw ikke har byttet de 2 andre tpm sensorene? Eller er feilen et helt annet sted?

Skrevet
5 hours ago, Marius2002 said:

De nye må klones. Prøv å ta med to sommerhjul(sett at det er disse som er i orden) til dekksjappa og be de klone sommerhjula med vinterhjula. 

usikker om sommerdekkene har original sensor. Hvordan funker det, er ikke alle 433mhz?

Skrevet (endret)
9 timer siden, thansen skrev:

usikker om sommerdekkene har original sensor. Hvordan funker det, er ikke alle 433mhz?

Om de ikke er original så er de tidligere klonet. Du må få verkstedet som byttet til å klone de ellers vil de ikke fungere og alt stopper på 49%. Da trenger verkstedet det andre hjulsettet med fungerende sensorer, eller i ditt tilfelle kun to hjul. :) 

Endret av Marius2002
Skrevet
2 hours ago, Marius2002 said:

Om de ikke er original så er de tidligere klonet. Du må få verkstedet som byttet til å klone de ellers vil de ikke fungere og alt stopper på 49%. Da trenger verkstedet det andre hjulsettet med fungerende sensorer, eller i ditt tilfelle kun to hjul. :) 

skjønner. men feks de gamle sensorene som de tok av - kan man klone de når de allerede er defekt/fri for strøm?

Skrevet
12 minutter siden, thansen skrev:

skjønner. men feks de gamle sensorene som de tok av - kan man klone de når de allerede er defekt/fri for strøm?

Nei, ikke såvidt jeg har skjønt. Jeg fikk beskjed av dekksjappa om å ta med vinterhjulene(som var de fungerende TPMS) så de kunne klone TPMS fordi BMW var litt spesiell her. Det funket kjempebra det. Jeg er ingen ekspert her, men dekksjappa sa at på BMW var det ikke bare å bytte til uoriginal og kjøre, men måtte ha med fungerende så man fikk klonet. Ingen problem for noen av partene og ingen ekstra kostnad på meg der. :) Usikker om de kloner én til alle eller om de kloner én pr. hjul. Jeg hadde med fullt sett da de byttet alle fire for sikkerhetsskyld. 

Skrevet (endret)

Finnes både 315mhz og 433mhz samt blåtann.

Sensorene er i utgangspunktet "blanke" og må programmeres til hver bil.

Det finnes også ferdig programmerte å få kjøpt.

Jeg har vært borti at uoriginale sensorer ikke fungerer selv om man gjør alt riktig. 

Verkstedet har sannsynligvis utstyr til å finne ut om en eller flere sensorer er tom for batteri. Dette kan gjøres uten å demontere noe. 

Endret av Lars89
Skrevet

Fant en forklaring på engelsk

1. Recognition of the fitted wheel electronics systems

If you fail at 0% it can’t get past step 1. Your car can’t see the awoken sensors. (The sensors wake by rolling faster than 30 k/hr, and sleep if they’re sitting for >5 mins).

2. Identifying the position of the wheel electronics systems

If you fail at 49% it can’t get past step 2. It uses turning to help identify R vs. L side tires. Failing here means 1 or more sensors can’t transmit their revolution or acceleration data used to figure out which sensor is on which wheel.

3. Plausibility check by checking the nominal pressures against the minimum pressures. This also includes a temp vs. pressure validation.

If you fail at 99% it can’t get past step 3. The temp-pressure check uses tire heating from accel-decel and turning. If it fails here there’s a problem with T vs. P sensor measurements from 1 or more sensors.

4. Adoption of the specified pressures as nominal pressures

Success - 100%. Reset complete.

To finalise the assignment of wheels successfully, the vehicle must be driven for at least 12 minutes at a speed in excess of 30 km/h.

Skrevet (endret)

Min bil den bryr seg lite, sjølv når eg slengte på eit brukt hjulsett fra en anna bil dukka sensorane opp uten noko kluss eller kloning. 

Så eg trur at så lenge sensorane er sett opp med rett data(protokoll) som passa til bilen skulle den kjenne igjen nye sensorar. 

Uorginale sensorar er gjerne blanke og kan settast opp til ei lang rekke ulike bilmerker og treng kanskje kloning men eg trur ikkje den treng kloning med identisk id for å fungere. 

Det finst verre bilmerker som nærmast krevje eit verkstedbesøk etter kvart hjulskift 😅

Endret av TurboJens
Skrevet

De uoriginale sensorene vi har på jobb kan enten klones eller opprette nye utifra merke og modell. 

Originale er null problem. Jeg har brukt samme sensorer på F20, F45, F87 og i01 uten å gjøre noe ekstra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...