Emilsen Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Hei, Har akkurat kjøpt en 2012 X5 3.0D som dessverre viser seg å ha et par skjulte feil. Bilen ble kjøpt usett, men vurderte det som ok grunnet takst fra viking og forhandler forvisset meg om at alt var bra. Det viser seg at taksten fra Viking ikke akkurat var å grundig eller utfyllende, bilen hadde mye riper, skavanker, klarlakkflass med mer som ikke var nevnt i takst eller av forhandler Uansett, ganske fort på vei hjem så merket jeg en veldig grov vibrasjon/risting fra det jeg mistenker er mellomakslingen. Den kommer kun ved fullt pådrag i lav fart, gjerne i litt sving, klarer ikke alltid å fremprovosere det. Beste scenario så kan dette være "opphengs-lageret" som sitter midt på mellomakslingen? Noen som har vært borti lignende, hva kan man se etter evt? Hvis det skulle være noe annet så kan det vel fort bli større kostnader her? Tenker mellomaksling, fordelerkasse osv... Såvidt jeg kan forstå er sommerhjulene stjernemerkede Pirelli runflat dekk. Feil nr 2 er dynamic damping control. Var ingen feilkoder på dette, men når jeg åpnet opp i bagasjerommet fant jeg to elektriske kontakter som var plugget ut. Plugget inn disse og vips så kom det feilmelding om "Dynamic Damping Control failure". Hvem som har koblet ut dette og når vet jeg ikke. For å feilsøke her er man vel nødt til å koble seg på med diagnoseverktøy? Jeg ser at nye dempere ikke akkurat er billig, men disse varer ofte lenge? Kan det holde å bytte 1 hvis man finner ut at det er 1 demper som er ødelagt? Jeg regner med dette endrer kjørekomforten ganske drastisk. Feil nr 3 er at comfort access ikke funker på noen av dørene, kun bakluke og start. Har ikke fått sjekket sikringer her enda da jeg ble litt forvirret over sikringsskjemaet og hvilke man evt må sjekke. Tar gjerne i mot tips til videre feilsøking! Jeg har meldt ifra om dette til forhandleren, men jeg regner med det blir en vanskelig prosess. Slike ting er vel også relativt nytteløst å bare sette bort til et tilfeldig verksted.
Ingvaldsen Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) 17 minutter siden, Emilsen skrev: Uansett, ganske fort på vei hjem så merket jeg en veldig grov vibrasjon/risting fra det jeg mistenker er mellomakslingen. Den kommer kun ved fullt pådrag i lav fart, gjerne i litt sving, klarer ikke alltid å fremprovosere det. Beste scenario så kan dette være "opphengs-lageret" som sitter midt på mellomakslingen? Noen som har vært borti lignende, hva kan man se etter evt? Hvis det skulle være noe annet så kan det vel fort bli større kostnader her? Tenker mellomaksling, fordelerkasse osv... Såvidt jeg kan forstå er sommerhjulene stjernemerkede Pirelli runflat dekk. Fremre mellomaksel eller girkasse eller motorfester er nok synderen men dette er veldig gamle biler nå så du må påregne 30-60k i påkost for at du skal ha rn bil du kan stole på, sjeldent noen koster på en gammel bmw for neste eier rett før salg Endret 16 timer siden av Ingvaldsen
Ingvaldsen Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 19 minutter siden, Emilsen skrev: eil nr 2 er dynamic damping control. Var ingen feilkoder på dette, men når jeg åpnet opp i bagasjerommet fant jeg to elektriske kontakter som var plugget ut. Plugget inn disse og vips så kom det feilmelding om "Dynamic Damping Control failure". Hvem som har koblet ut dette og når vet jeg ikke. For å feilsøke her er man vel nødt til å koble seg på med diagnoseverktøy? Jeg ser at nye dempere ikke akkurat er billig, men disse varer ofte lenge? Kan det holde å bytte 1 hvis man finner ut at det er 1 demper som er ødelagt? Jeg regner med dette endrer kjørekomforten ganske drastisk. Det er veldig mange ting som kan utløse feil på dynamic drive, dempere er som regel det siste som ryker så her må du få frem flere fakta.
Otis Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Ang feil nr 2. Jeg vil si at demper er sjeldent defekt, men igjen er systemet så enkelt at det allikavel blir mest sannsynlig, såfremt man ikke har ledningsbrudd ut til en demper. Ta diagnose og se hva som dukker opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå