thansen Skrevet Mai 23 Skrevet Mai 23 Har en BMW X3 e83 2004 med en liten vibrasjon i rattet rundt 90–100 km/t. Første tanke var dekk eller balansering, men både vinter- og sommerhjul gir samme symptom. Klarer ikke i skrivende stund å huske om vinterdekk ga samme utslag i rattet. Det er nylig tatt 4-hjulskontroll. Det meste i front stillingen er byttet før kontrollen: stabstaglenker, støtdempere osv. Jeg har også byttet styreaksel/steering gimbal (ledd mellom rattstamme og tannstang). Vibrasjonen kjennes hovedsakelig i rattet, ikke spesielt i resten av bilen. Derfor er jeg litt usikker på om mellomaksel eller lageret til mellomakselen kan være årsaken, siden jeg ville trodd det da ville merkes i hele bilen. Hva tenker folk her? Er det fortsatt mest sannsynlig hjul/dekk og balansering, eller er det andre typiske ting på E83 som kan gi vibrasjon kun i rattet ved 90–100 km/t?
Maverick2002 Skrevet Mai 27 Skrevet Mai 27 Har du sjekket/skiftet casterstag eller foringer? Vibrasjon i rattet i slike hastigheter kan fort være slitte casterstag foringer. Dette forplanter seg til rattet og kan også merkes ved bremsing.
thansen Skrevet Mai 30 Forfatter Skrevet Mai 30 On 5/27/2026 at 4:56 PM, Maverick2002 said: Har du sjekket/skiftet casterstag eller foringer? Vibrasjon i rattet i slike hastigheter kan fort være slitte casterstag foringer. Dette forplanter seg til rattet og kan også merkes ved bremsing. Absolutt alt er helt/relativt nytt i forstillingen. Kjenner ingenting ved bremsing. Før eventuell 4x4 kontroll blir slike ting sjekket såvidt jeg har skjønt
Kvasi Skrevet Mai 31 Skrevet Mai 31 2 timer siden, thansen skrev: Før eventuell 4x4 kontroll blir slike ting sjekket såvidt jeg har skjønt Du stoler muligens vel mye på de som gjorde jobben. Slakk i casterstag, spes i den store foringen, er vanskelig å provosere frem i bukk. Såvidt jeg har skjønt
thansen Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden (endret) Mistenker dette kan være en ny tråd men kjente ved tomgang at den ene drivakselen på førersiden ristet vel mye kontra på passasjersiden. Har vært bort i dette før og da var hele drivakselen slitt og måtte byttes. Usikker om dette har noe sammenheng med vibreringen men kan være mulig. Neste spørsmål blir vel, hvordan skiller man dårlig motorfeste - framdiff fester eller dårlig aftermarket aksel? Endret 7 timer siden av thansen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå