Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
driver å ettermonterer ledningsnettet til hengerfeste. Da jeg ikke har pdc så skal ledningen dras helt frem til pedalene å kobles på can der. Er det ikke mulig å koble seg på can i bagasjerommet eller blir det feil? Å må ledningsnettet absolutt kodes? 

0C07D1D6-A618-4284-8BC7-B5E7CD470D13.jpeg

image.jpg

image.jpg

Skrevet (endret)

CAN kan kobles overalt på bussen. Men tipper fordi du ikke har PDC at CAN-ledningen går ikke til bagasjerommet. Om du finner rikitig CAN i bagasjerommet kan du fint koble på der. 
 

Bilen må kodes så bilen får ting som henger-stabilisering og pæresjekk for henger (Og slå av PDC om henger er detektert). 
Så det er anbefalt men det er brukbart uten koding og. 

Endret av mr.pingu
Skrevet
10 timer siden, mr.pingu skrev:

CAN kan kobles overalt på bussen. Men tipper fordi du ikke har PDC at CAN-ledningen går ikke til bagasjerommet. Om du finner rikitig CAN i bagasjerommet kan du fint koble på der. 
 

Bilen må kodes så bilen får ting som henger-stabilisering og pæresjekk for henger (Og slå av PDC om henger er detektert). 
Så det er anbefalt men det er brukbart uten koding og. 

Hvordan fungerer henger-stabilisering?

Mitt ledningsnett kom med en modul som gjør koding unødvendig. Har PDC. Fikk koblet til CAN-bus bak.

ecs.thumb.jpg.6bf8867806f21fb104f6a94ee0320785.jpg

Skrevet (endret)
2 hours ago, teerex said:

Hvordan fungerer henger-stabilisering?

Mitt ledningsnett kom med en modul som gjør koding unødvendig. Har PDC. Fikk koblet til CAN-bus bak.

ecs.thumb.jpg.6bf8867806f21fb104f6a94ee0320785.jpg

 
Om man montere hengerfeste blir det også endringer i kodingen til DSC-modulen. Om man legger hengerfeste utstyrskoden til VO/FA og koder hele bilen blir dette kodet. Jeg antar at dette systemet blir ikke slått på om det ikke blir kodet i DSC’en.

Herunder info om systemet som har blitt litt utvidet senere; 

Fra BMW pressemelding til X3 og X5 i 2006;

Trailer Stability Control perfectly harmonising with xDrive.

An all-wheel-drive vehicle is virtually perfect for towing a trailer or caravan. 
And again, BMWs equipped with xDrive offer advantages also in this respect through their intelligent all-wheel-drive technology: Being comfortable, 
safe and high-traction driving machines, they are able to handle a trailer in superior style under all conditions, especially with the help of BMW’s 
innovative Trailer Stability Control for additional safety against the risk of instability possibly building up into an uncontrolled swaying motion and thus leading to an accident. Here it is important to consider that almost 2 per cent of all accidents on the motorway are caused by passenger cars with trailers 
or caravans running out of control.

From the perspective of driving dynamics, any vehicle towing a trailer presents a potentially dangerous configuration exposed to swaying motion increasing as a function of road speed. Even at low speeds, a car/trailer combination swaying like a pendulum may continue to gain increasing momentum instead of re-stabilising. The BMW X5, incidentally, is homologated for trailers weighing up to 3.5 tonnes, the BMW 3 Series is allowed to tow a trailer weighing up to 1,800 kilos or 3,970 lb.

 

 

BMW Trailer Stability Control detects dangerous pendulum action from the start, intervening in the car’s brakes quickly and selectively to re-stabilise the car and trailer as one unit. The system automatically switches one once the trailer’s power supply is connected to the towing vehicle, intervening whenever necessary as of a speed of 65 km/h or 40 mph.

 

Kilde: https://www.press.bmwgroup.com/united-kingdom/article/attachment/T0013972EN_GB/30679

 

Usikker hvorvidt uorginale AHM-modulen sender like mye meldinger på CAN-bus eller om de er bare begrenset til meldinger til PDC-enheten for å skru av PDC.  Men jeg antar om DSC er kodet riktig at det går på sammen «Henger påkoblet» melding som går til PDC. 

Endret av mr.pingu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...