Loviseai Skrevet Søndag kl. 08:16 Skrevet Søndag kl. 08:16 Hei! driver å ettermonterer ledningsnettet til hengerfeste. Da jeg ikke har pdc så skal ledningen dras helt frem til pedalene å kobles på can der. Er det ikke mulig å koble seg på can i bagasjerommet eller blir det feil? Å må ledningsnettet absolutt kodes?
mr.pingu Skrevet Søndag kl. 08:35 Skrevet Søndag kl. 08:35 (endret) CAN kan kobles overalt på bussen. Men tipper fordi du ikke har PDC at CAN-ledningen går ikke til bagasjerommet. Om du finner rikitig CAN i bagasjerommet kan du fint koble på der. Bilen må kodes så bilen får ting som henger-stabilisering og pæresjekk for henger (Og slå av PDC om henger er detektert). Så det er anbefalt men det er brukbart uten koding og. Endret Søndag kl. 08:36 av mr.pingu
teerex Skrevet Søndag kl. 18:53 Skrevet Søndag kl. 18:53 10 timer siden, mr.pingu skrev: CAN kan kobles overalt på bussen. Men tipper fordi du ikke har PDC at CAN-ledningen går ikke til bagasjerommet. Om du finner rikitig CAN i bagasjerommet kan du fint koble på der. Bilen må kodes så bilen får ting som henger-stabilisering og pæresjekk for henger (Og slå av PDC om henger er detektert). Så det er anbefalt men det er brukbart uten koding og. Hvordan fungerer henger-stabilisering? Mitt ledningsnett kom med en modul som gjør koding unødvendig. Har PDC. Fikk koblet til CAN-bus bak.
mr.pingu Skrevet Søndag kl. 21:24 Skrevet Søndag kl. 21:24 (endret) 2 hours ago, teerex said: Hvordan fungerer henger-stabilisering? Mitt ledningsnett kom med en modul som gjør koding unødvendig. Har PDC. Fikk koblet til CAN-bus bak. Om man montere hengerfeste blir det også endringer i kodingen til DSC-modulen. Om man legger hengerfeste utstyrskoden til VO/FA og koder hele bilen blir dette kodet. Jeg antar at dette systemet blir ikke slått på om det ikke blir kodet i DSC’en. Herunder info om systemet som har blitt litt utvidet senere; Fra BMW pressemelding til X3 og X5 i 2006; Trailer Stability Control perfectly harmonising with xDrive. An all-wheel-drive vehicle is virtually perfect for towing a trailer or caravan. And again, BMWs equipped with xDrive offer advantages also in this respect through their intelligent all-wheel-drive technology: Being comfortable, safe and high-traction driving machines, they are able to handle a trailer in superior style under all conditions, especially with the help of BMW’s innovative Trailer Stability Control for additional safety against the risk of instability possibly building up into an uncontrolled swaying motion and thus leading to an accident. Here it is important to consider that almost 2 per cent of all accidents on the motorway are caused by passenger cars with trailers or caravans running out of control. From the perspective of driving dynamics, any vehicle towing a trailer presents a potentially dangerous configuration exposed to swaying motion increasing as a function of road speed. Even at low speeds, a car/trailer combination swaying like a pendulum may continue to gain increasing momentum instead of re-stabilising. The BMW X5, incidentally, is homologated for trailers weighing up to 3.5 tonnes, the BMW 3 Series is allowed to tow a trailer weighing up to 1,800 kilos or 3,970 lb. BMW Trailer Stability Control detects dangerous pendulum action from the start, intervening in the car’s brakes quickly and selectively to re-stabilise the car and trailer as one unit. The system automatically switches one once the trailer’s power supply is connected to the towing vehicle, intervening whenever necessary as of a speed of 65 km/h or 40 mph. Kilde: https://www.press.bmwgroup.com/united-kingdom/article/attachment/T0013972EN_GB/30679 Usikker hvorvidt uorginale AHM-modulen sender like mye meldinger på CAN-bus eller om de er bare begrenset til meldinger til PDC-enheten for å skru av PDC. Men jeg antar om DSC er kodet riktig at det går på sammen «Henger påkoblet» melding som går til PDC. Endret Søndag kl. 21:46 av mr.pingu teerex reagerte på dette 1
Lysken Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Sørg for at du bruker tvinnet ledninger for CAN dersom du må trekke til kupeen. Ellers kan jeg bekrefte det som sies her, det er bare å koble til CAN i bagasjerommet dersom den går der fra før. Originalt hengerfeste er også koblet til CAN der i biler som har PDC.
Loviseai Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden Har nå montert ledningsnettet, var superstresset da vi begynte å leste en del feil men vi har pdc å har fått koblet oss på bak. Tok av jording på batteriet, å nå har vi motorlampe å feil på active steering. Er det bare feil som medfølger av at batteriet har vært avkoblet? Skal iallefall inn å sjekke med carly..
mr.pingu Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Om batteri har vært avkoblet kan det gi feilmeldinger men som regel ikke, uansett de burde forsvinner så fort du kjører noen få meter med mindre det er airbag lampe. Dem må alltid slettes med scanner/manuelt. Les ut feilkoder og gi tilbakemelding her eventuelt.
Loviseai Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden Slettet kodene å kjørte noen få meter, alt vart bra😁
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå