E.C. Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Jeg og E39-en tenker å gå hver vår vei etter litt over 10 år og 50k km sammen. Nylig underkjent på PKK med følgende mangellapp: Ingen jekkfester har kollapset eller blitt trykt inn (ikke brukt de på 9 år), men man må regne med å måtte sveise inn det meste av bakre ytre kanal (begge sider) + kanal rundt fremre jekkfester. Sist bilen ble kjørt på vinteren var 2016/2017, men kanalene har utrolig nok ikke vokst ut igjen med friskt stål. Rare greier. 🙃 Km-stand 350k. Prisant. 25k. Befinner seg i Gjøvik. Kan kjøres hjem på prøveskilt. Spørsmål? Bare skriv i tråden. Det "kritiske": Kanaler åpenbart Hjullageret (inkl. sidequest med oppsmuldra låsemutter på stikkakslingen) Andre ting, som du kanskje bør fikse (som jeg hadde gjort, om jeg skulle ha beholdt bilen fremover): Traversforinger + diff-foringer Gå over stag/ledd i for- og bakstilling. Tendens til noe indre slitasje på dekk, men det var mindre problematisk for meg da bilen typisk ble kjørt kun 4000 km i året Turboen har småplystra i 10 år. Mulig den ikke har så lenge igjen. Samtidig, vært sånn i 10 år. Bytte vakuumstyringa vil nå uansett være lurt, da det hender den nøler bittelitt ved pådrag. Tror det svetta litt retur på dyser også. Hjulbue på den ene siden og tanklokket er det krokan i, skal man først sveise bør man ta de også. Dør HF har rust i bunn, de andre er ganske ok. Glødeplugger/rele om bilen skal ut på vinteren Småpirk, typiske E39-ting og andre feil: Webasto funker ikke (kan følge med en som angivelig funker) Slitte pakninger på dører etc., slitt ratt, frontruta noe slitt, lykter er småslitne, sliten lakk, smårust her og der. Pen langt ifra, men langt ifra pen. Or whatever they say. Ledningsbrudd setevarme fører, passasjerside ok. Vindusheis HB "må" byttes, vaier er på siste vers. Kjører du ruta ned kommer den kanskje ikke opp. (Følger med ny brukt vindusheis). Eller ikke åpne det vinduet, som jeg har gjort. Your call. Sifonpumpe i tank funker ikke. Under 30L på tank er sketchy, ved 15-20 L kan motor stoppe. Så i praksis har du 40 L tankvolum. Med forbruk ned på 0,55 L/mil funker det greit nok. DDE kommuniserer ikke via diagnose. Fysisk feil på DDE. Sentrallås må ofte bruke et par forsøk på å låse/låse opp samtlige dører Slepering bør byttes, lager litt lyder til tider 5th gear lean, gir seg når bilen er gjennomvarm. Shift pins questionable, inn i 4. gir kan være litt vanskelig når man er uvant. Mangler plastdeksler her og der. Kanskje egentlig et pluss. Servostyringa mulig sliten, noe tung på rattet Oljesvetting motor (har ikke sett etter, men det vil jeg tro), men 0 dråper på gulvet under vinterlagring er godt nok for meg. AC enten mangler litt gass eller så er kondenser litt sliten. Du må litt opp i fart for å få god kjøleeffekt, men det blåser kaldt når den først kommer i gang. Trolig glemt en del Positivt: M57 med manuell (originalt). Første måned med facelift for E39 (09/2000) - 2001 modell med originale angel eyes og LED-baklykter. TRF steg 2+. Downpipe + større intercooler. Bilen er originalt uten DPF. ca 235 hk. Artig å kjøre. Masse drag mellom 1500-3000 rpm før den dabber av. Original M-sport bil. M-Sport II understell og breiere felger bak. Veldig bra å kjøre nå, går man over litt stag blir det helt perfekt. Personlig synes jeg at dette understellet har eksemplarisk kombinasjon av komfort og det å sitte godt i sving. For en bil lansert for 30 år siden er det vanskelig å tro. Husk at sedan E39 er noe annet enn vogn E39. Jeg har kjørt E39 vogn med standard understell i et par år og den ble kalt for båten her i huset. Helt annen verden. Sort taktrekk, M-Sport innstegslister, sort gulvteppe, alcantara sportsseter (uten hull), orignale M-Sport fram- og bakfangere Originale Style 66 som fikk Michelin Pilot sport 4 foran og bak i fjor (235/45R17 og 255/40R17). Her rister det ikke. Felger i ok kosmetisk stand, ingen stygge sår. Bremser er også fine. Kopi M5 speil. Varme og justering. Løfter utseendet på bilen kontra de firkanta speilene. Bra batteri, lagret fulladet ute av bil hver vinter Takluke funker Dension gateway, kan spille fra blåtann og bytte sanger på rattet. Anlegget ikke spesielt bra da. Vesentlige ish ting jeg har gjort (noe er gjort for en del år siden, men bilen er som sagt kjørt ca. 4-5000 km per sommersesong): Ny OE viftemotstand (2016 -300k km) 6 x M57D30 dyser (184 hk) - brukte, men testet OK hos Bosch (2016 - 300k km) Overføringer girkasse (2016 - 302k km) Vannpumpe/termostat (2016 - 303k km) Dieselpumpe under bil (Bosch), dieselpumpe i tank (VDO) - (2017 - 305k km) Nye OE bakdempere M-Sport II (2018 - 315k km) Powerflex i casterarmer (2018 - 315k km) Ny starter, Bosch (2018 - 317 k km) Kobbernikkel bremserør bak (fra under passasjersete og bakover) (2022 - 335k km) Kupevifte (ut med dashbord) (2024 - 341k km) Alt av reimer og tilhørende i motorrom (2024 - 341k km) Konvertert til MRS4 airbagmodul + sensorer (2024 - 342k km) Siste oljeskift + bremsevæskeskift: 342 883 km, 03.05.2025 Michelin PS4 foran ved 345 178 km og PS4 bak ved 343 876 km (sommer 2025) Noen bilder (mer i spoiler): 2024 etter godkjent EU: 2026 ut fra vinterlagring: Litt random: Ny kupevifte: Nye reimer: Airbag fix: Dension: Rust (bilde fra 2022 da jeg bytta bremserør): Kobbernikkel: Interiør: Dekk: ///M-ini95, Olaandref og Vegard_ reagerte på dette 3
Vegard_ Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Lykke til med salget! Var nok på tide å la denne gå ja. Hadde jeg hatt plass til enda en bmw så skulle jeg tatt den 😅 E.C. reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå