Morbus
Medlem-
Innholdsteller
844 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Interesser:
Jessheim
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Morbus's Achievements
-
Bimmerlorris reagerte på et innlegg i et emne: E34 520i, "midtlivskrisa"
-
Tipper det er den nye blokka som skal fordele olje til oljekjøleren i stedet for løsningen med termostaten.
-
sveigis reagerte på et innlegg i et emne: E34 520i, "midtlivskrisa"
-
Har fått unna en del småting siste uka. Oljeretur fra veivhus ventilasjonen går ned i peilepinnen på M52. Peilepinne og bunnpanna jeg bruker er fra M50, så her er det ikke noe retur. Tenkte først å bruke catchtank, men den måtte i såfall vært montert svært lavt. Så løsningen ble å skjære opp peilepinne røret fra M52 og sveise på stussen på røret til M50. Slangen som satt der var helt tett, så er litt bekymret for tilstanden på denne motoren.. Tok ikke sjansen på at sveisingen min ble tett, var veldig tynt metall, og litt vanskelig for ukyndige som meg å få det bra. Ble klint inn med tec7, og lakkert. Har også fått byttet pilotlageret. Trengte et med 12mm innvendig diameter, det som satt der hadde 15mm. Brukte et lite triks med en lang skrue, mutter på innsiden av lageret. Låse mutteren med en skrutrekker, deretter bare stramme skruen, da dyttes lageret ut. Begynner å bli ferdig med lakkeringen også. Blir ikke å ta hele motorrommet, i denne omgang.
-
sveigis reagerte på et innlegg i et emne: E34 520i, "midtlivskrisa"
-
Satte ring rundt flere der, men da tar jeg en sjekk på de små bakerste. I dag kom noen overganger til bensinrøra jeg har bestilt. Trenger noe som passer inn på hurtigkoblingene til m52. De jeg fikk har riktig patent, men feil dimensjon. 3/8'' Fuel rail quick connect til AN6(trenger 5/16'' i stedet for)
-
Ja håper det blir bra. Bilen var dynket i fluidfilm, og hele motorrommet var seigt og klinete. Har begynt å skrape det av, avfette og tørke det bort. Så blir det et strøk eller to i bilens farge der før motoren kommer på plass. Ellers må jeg også finne ut av servopumpe. M52 motoren har andre slangeinnfestninger enn M20 pumpen, så her må jeg nok få presset noen nye slanger. Foringen i travers, har du mulighet til å forklare hvem av de? De jeg har merket i rødt eller blått på bildet?
-
Bimmerlorris reagerte på et innlegg i et emne: E34 520i, "midtlivskrisa"
-
Nei, det er begge 228mm lameller , det er helt sikkert. Men du kan få kjøpt 240mm clutcher til M50. Det som jeg trodde var forskjell var at M20 var dypere i bakkant, slik at den vil butte i boltene bak på M52 motoren. Men det ser altså ikke slik ut. Mulig det har noe med årsmodell å gjøre. Ser at tidlig M20 motorer fra E30 har svinghjul som går rett på M50/52 uten å dreie av noe. Vel, her tror jeg man kan diskutere seg ihjel. Større kontaktflate, ja det er større friksjon. MEN med mindre kontaktflate (og gitt at man bruker samme trykk) så får du mer trykk pr kvadratcm med en mindre clutch. Med mindre du skal opp i 500hk+ så tror jeg ikke dette er noe problem uansett.
-
RF91 reagerte på et innlegg i et emne: E34 520i, "midtlivskrisa"
-
I dag har jeg fått separert girkasse fra m20'n Ville sammenligne m20 og m50 enkeltmasse svinghjulet jeg har. De er så og si identiske, selvsagt med annen startkrans. Det får meg til å tro at sachs 618 trykkplaten vil passe m50 enkeltmasse svinghjul. Fikk gått over svinghjulet med stålbørste på drill. (Ingen av de 3 motorverkstedene jeg ringte i dag ville/kunne slipe overflate på svinghjul. Av det jeg leser på USA forum så er dette en dagligdags jobb der nede som alle slike verksted bør kunne og som heller ikke koster en nyre. Nevner ingen navn, men en av de jeg snakket med sa at å slipe svinghjul koster mer enn et nytt svinghjul. M20 svinghjul til høyre og m50 til venstre Lik innfestning til trykkplate, lik dybde i bakkant.
-
Etter å ha tatt bort det store varmeskjoldet bakerst, løsnet mellomakseloppheng så fikk jeg av mellomaksell fra girkassa. Da fant jeg også mutteren RF91 viser. Alt kom til slutt ut. Og bilen står nå slik.
-
Ikke at jeg herjer så mye med denne bilen, men merket det i vinter, et sted mellom Vestfold og Mexico at når det spinner på litt turtall så banker det i gulvet. Har ikke tenkt noe over det da bilen mest har stått i ro. Men oppdaget det igjen her siste turen før motorbytte. Tenkte at det måtte være mellomakseloppheng. Men nå etter å ha tatt av eksos og slikt så er dette ganske tight. I alle fall ikke nok slakk til at mellomaksellen tar borti noe. Er dette noe noen her har vært borti?
-
Må være i gulvet inni bilen den da?
-
Har fått et par tips, skal visst gå ann å få ut foringen med en skrutrekker. Evt kna hele braketten skrus av. Skal kikke litt på det i morgen, men om det ikke er til mye bry så sjekk gjerne det festet du har liggende. Et bilde eller to hadde vært gull.
-
PatrickB reagerte på et innlegg i et emne: E34 520i, "midtlivskrisa"
-
Bimmerlorris reagerte på et innlegg i et emne: E34 520i, "midtlivskrisa"
-
Problemet mitt som ikke har løftebukk, er at det er veldig trangt under der Samtidig prøver jeg å dra dette ut med en "elefant" forran bilen, så litt vanskelig når man er aleine. Mulig jeg må demontere hele fronten også, at det ikke holder med bare å ta av panseret. Det gir meg i alle fall litt mer plass til å flytte motor/gir rett fremover.
-
Første gang jeg prøver på noe slikt på bmw.. Men byttet en del kasser på gamle forder og volvo. Virker som at staget som girkula er opplagret i ikke vil ned. Henger i en foring jeg har merket i rødt her. Er det en eller annen patent på denne som jeg ikke skjønner?
-
Har ikke glemt av denne bilen helt. fått gjort unna litt i ferien. -535i bremsene er montert, nye klosser og skiver. Kunne trengt en vask de hjula der. -"nye" motoren begynner å bli klar. Fikk fikset en knekt bolt i e34 m50 bunnpanna, borret opp og satte inn helicoil. Fikk så montert på e34 bunnpanna, peilepinne, motorfester etc. Byttet ventildekselpakning, bunnpannepakning. Fjernet AC kompressoren. Fikk handlet inn et M50 svinghjul nede på sørlandet i ferien, ny clutch har jeg, så nå er egentlig alt klart til å begynne. så i går begynte jeg å ta ut motor. Fikk unna hele eksosen, fikk løsnet mellomaksel, fjernet radiator og alle koblinger/slanger etc til motor. Slapp ned bakre feste på girkassa. MEN så stopper det. Får ikke av avstiveren på giroverføringen. Dvs selve akselen i bunn av girstanga er av, men den braketten som girkula sitter i. Den er festet i toppen av girkassa på et vis, ser ikke helt hvordan. Og så er den opplagret i en foring bakenfor girstanga. Redd for å bøye den, nå som kassa egentlig bare henger i den. Bildet er funnet på nett, men ser rimelig likt ut på min. Forslag her?
-
Bimmerlorris reagerte på et innlegg i et emne: E34 520i, "midtlivskrisa"
-
Puslet litt videre med bunnpanne i dag. Den som sitter på M52 har oljenivåsensor i bakerst på høyre side. Den jeg har kjøpt inn fra M50 har et blendelokk forran på høyre side. M20`n som sitter i bilen tror jeg ikke har noen slik sensor i det hele tatt. Så kan jeg kjøre med blendelokk og sensor frakoblet, eller bør jeg flytte over sensoren til ny bunnpanne?
-
sveigis reagerte på et innlegg i et emne: E34 520i, "midtlivskrisa"
-
Vegard_ reagerte på et innlegg i et emne: E34 520i, "midtlivskrisa"
-
Driver med litt småpusling om dagen. Bytter bunnpanne på motoren, må ha m50 panne fra e34, med tilhørende oljepickup. Alt nedenfor ventildeksel på M52`n er innsauset med olje, så bunnpanneboltene er helt inngrodd av møkk. De har fått bade i sterk avfetting, deretter et døgn i eddikbad, før de får en enkel runde autosol. Da blir de som nye. Synes det er litt gøy, selv om disse delene aldri er "synlig" Den lange helt til høyre har bare fått avfetting, ikke eddik og autosol.