Gå til innhold

Eirik Viste

Medlem
  • Innholdsteller

    3558
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Profile Information

  • Interesser:
    Stavanger/Østerrike

Nylige profilbesøk

3449 profilvisninger
  1. Svinghjulet til han jeg nevnte var montert riktig. Man har jo en styringshylse. Men selve startkransen med tenningsmerket var sveiset på feil plass. Derfor fikk han ikke start.
  2. En kar i Bergen monterte lettet svinghjul på sin M62B50 motor. Fikk ikke start. Han byttet alt av sensorer uten at det hjalp. Så spurte en kompis om han hadde det gamle svinghjulet. De sammenlignet dette med det nye og fant ut at tenningspunktet var montert helt feil på det nye svinghjulet. Så kanskje noe lignende er feil her og?
  3. Meg bekjent så er E46 330i veldig solid dimensjonert i understellet. Den har vel såkalt 210 diff, og den har samme kraftige drivakslinger som E46 M3. Lurer på om jeg leste at medbringerne i diffen er mindre enn M3, men vet ikke. De bør tåle en del i alle fall. Bremsene er kraftige, med 320x22 skiver bak og 42 mm stempel. E36 M3 har 312x20 mm skiver og 40 mm stempel. E34 M5 3.8 med 340 hk og 400 NM unntatt 95 modellen har 300x20 mm skiver og 40 mm stempel. 315x28 mm framme og 60 mm stempel. 330i har 325x25 mm og 57 mm stempel. Bare for å sammenligne. ZF 320 5-trinns kasse er den vanligste i 330i og de brukes i biler med mer enn 500 hk. 2.93 utveksling i diffen, så kanskje litt tung utveksling for drifting. Men det burde gå an å bruke deler fra E46 M3 differ som har mye høyere utveksling. Kanskje du vet litt mer nå? Hilsen Eirik.
  4. ATF oljen på de eldre girkassene var jo ment å byttes etter en viss tid. LifeTime oljene står det skal ikke skiftes. Er og litt spent på om ATF olje ikke skader pakninger eller O-ringer for oss som uansett synes det er fornuftig å bytte olje på kassene. Alle girkassene er vel uansett litt tregere å gire med når oljen er kald.
  5. Tusen takk for svar både til Otis og E.C. Da blir det lureste å kjøpe ny pumpe under setet. Siden problemet gjelder begge bilene har det jo tydeligvis ikke hjulpet på at jeg har lånt pumper fra den andre bilen og byttet over til den andre.😀 Og pumpen laget ekstra lyd en stund før siste gang jeg fikk start på motoren. Når den er i orden starter den med en gang og har dermed tyrodd at pumpen er i orden. Motoren gir ingen feilkoder, men disse feilkodene kom før siste gang motoren stoppet. DTC 0235- Charger- air pressure sensor 0100 Air-mass flower sensor 1195 Rail-pressure regulating valve 1255 Pre-supply pressure sensor Etter at jeg hadde gang på motoren siste gang kom ikke disse feilkodene tilbake etter at de ble slettet. En kompis har en større Carsoft diagnose enn min lille. Der kom fuel-tank sensor 1 og fuel-tank sensor 2 opp. Da går jeg for ny pumpe og håper at det ordner opp i problemet. Ca 20.000 kr i forskjell på verdien med en motor som starter og en som er død. Dette er oppløftende nyheter og jeg takker for den suverene hjelpen vi får her på bimmers. Jeg prøver å hjelpe til med ting jeg kan litt om, men med diesel er det begrenset hva jeg kan. 😀
  6. Jeg er rimelig frustrert over at mine to E39 530d ikke starter. Motoren kan gå helt fint. Så stopper jeg motoren og neste gang får jeg ikke start. Det er ca 3.7 bar trykk inn til pumpen men ingenting ut. Har byttet høytrykkspumpen på begge motorene. Da startet begge to etterpå, men gleden varte ikke lenge. Jeg mener at jeg har målt spenningen mens pumpene bygger trykket. Når bilen var i orden sist gang var det 12 volt inn på sensoren til pumpen og så gikk den ned til 8.5 volt når drivstoffpumpene slår seg av. etter 30-40 sekunder. Når bilen ikke starter mener jeg at spenningen bare er 8.5 volt også når pumpene går og det kommer ingen diesel ut til dysene. Vet noen om det er et relé eller hva som styrer denne prosessen? Jeg har lagt ned en del arbeid i bilen. Bilen ble nettopp EU-godkjent etter at jeg ventet et halvt år etter første kontroll. Da kom første stoppen etter at jeg parkerte bilen. Det ble byttet pumpe og dieselfilter, på tross av at byttemotoren og høytrykkspumpen enda ikke er gått 98.000 km. Kjøpte en annen pumpe av en kompis som hadde virket topp på hans hoggebil og den er bare gått 90.000 km. 530d har ikke klaffet hos meg. Samme feil på begge bilene. Med rimelig lav km.stand med 257.000 og 225.000 så sviver begge motorene bra når de går, så da er vel ikke dysene problemet? Det som kan sies er at begge bilene har stått i ro i lengre perioder uten å bli startet. Kan det føre til at skitt fra dieselfilteret har forurenset hele systemet med drivstoffet? En bekjent vil kjøpe hele bilen billig og jeg går i tap samtidig som jeg har brukt mye tid på å få 530en i veldig bra teknisk stand. Så dette er siste forsøk på å finne feilen. Hilsen Eirik.
  7. Godt at du kommer med viktige svar. 😃
  8. Der kom fasiten dessverre. 😐 Takk for svaret. I tilfelle at det blir kjøpt inn en ny motor, kan jeg da bruke HT-pumpen, dysene og turboen til å trimme opp min motor? Blir det ikke mulig å få ganske bra effekt ut av motoren uten at dyser og turbo blir belastet for mye? Hilsen Eirik.
  9. Jeg er interessert i å kjøpe diffen, hvis den enda er til salgs? 😀
  10. Takk for svaret Jostein. Jeg tenkte at hvis alt utvendig skrues over fra E46 motoren, trenger man modifisere minimalt. Men det er jo mest gjetting. Hullbildet til motorfestene trodde jeg ville være like, siden både M57 og M57n motorer brukes i E46. Men har ikke erfaring med diesel på disse bilene. På bensinsekserne er det i alle fall festehull til både 3-og 5-seriene. Ser på tekniske data at 204 hk motoren har 2.993 cm3. Boring 84 mm og slaglengden er 90 mm. 184 hk motoren har 2.926 ccm3. Boringen er på 84 mm og slaglengden er 88 mm. Så det er mulig at det blir noe forskjeller der.
  11. En kompis fikser på en E46 330d. Han trodde det var hull i innsuget, men oppdaget at swirlflaps har løsnet og kommet inn i motoren. Jeg kom med et innsug fra E39 2002 modell 530d og det så likt ut. Jeg trodde det var samme motor og, men så står det 204 hk i vognkortet. Er det M57B30TU den heter? Så er spørsmålet om det går an å demontere ytre deler fra E39 preface motor og montere alt fra E46en? Turbo, HT-pumpe, dyser, ledningsnett og annet som må til Kan dette gå bra? Det er vel noen som trimmer de eldre motorene med turbo, dyser og HT-pumpe fra 204/218 hk motorene og monterer på eldre M57? Fint hvis noen har kunnskap om dette. Hilsen Eirik.
  12. Nei. Men det ene 540 prosjektet ble ikke noe av. Men har en annen original 540 jeg kan bruke disse delene på. Alternativene er enten å selge 540en med skikkelig gromme deler forholdsvis dyrt eller en enklere utgave billigere.
  13. Jeg har kanskje for salg det meste av det du trenger. E39 M5 kasse, svinghjul m.clutch, M5 mellomaksling og lite kjørt M5 bakstilling. Under 50.000 km. Pga dårlige bremseskjold og skiver ble det montert 540 bakbremser. Men har M5 kalipperne liggende. Koster 40.000 kr i tilfelle salg. Delene befinner seg utenfor Stavanger. 😃
  14. Hvis du har 6 trinns kassen så er det 20 splines på lamellen mens E36 M3 har 10. Begge er 240 mm diameter. Det er vel ganske vanlig at selve svinghjulet blir defekt. Hvis dobbeltmasse hjulet har "gått opp i limingen" og ikke kobler skikkelig kan dette forklare rusingen. Mange bytter til enkelmasse svinghjul, men vet ikke om de leveret til 20 spline kassene. 320d 5-trinns kasse har vel 10 splines og der finnes hele kit med enkelmasse svinghjul. 😃
  15. Kompisen brukte spesialverktøy til å dra ut de enkelte ledningene fra stikket som ikke passet overens og satte de inn på riktig plass. Jeg har både E34 og E39 håndbøker fra Bentley Publishers, så det var ved å sjekke disse diagrammene at kompisen fant ut av problemet.
×
×
  • Opprett ny...