Gå til innhold

teexeln

Medlem
  • Innholdsteller

    382
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • MSN
    perudit"hotmail.com

Profile Information

  • Interesser:
    flakstad

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

teexeln's Achievements

  1. Da kan jeg lykkelig oppdatere her med at jeg fant feilen. Det var strømfordeleren med alle sikringer i bagasjerommet som jeg byttet i juli (ny original BMW del). Jeg målte meg frem til at det kom kun 2 volt ut av pinnen som gir strøm til klimapanelet. Åpnet den og fant noe form for irr eller fukt? Releet som står på den (også nytt originalt) ga for lite strøm ut. Så pusset printkortet rent samt sprayet med elektrorens, å så tok jeg releet fra den gamle, å alt i skjønneste orden. Men det må vel mest sannsynlig være fukt, men i så fall ekstremt lite, men uansett det må i så fall ha kommet fra en plass. Er det mest sannsynlig takluken eller er det andre plasser som burde sjekkes? Har for øvrig gått over dreneringene til takluken i september, å de var åpne. Byttet også den gummimansjetten på pinnen til tanklokket så syns det er veldig rart dette. Men uansett må jeg si takk til dere som kom med råd og tips, setter stor pris på det!!
  2. Kan man måle det fra hvilken som helst modul som er tilkoblet canbus? eller må det måles feks. ved dme? å kan da alle moduler være tilkoblet mens man måler? Beklager kanskje dumme spørsmål.
  3. Ok. Da er det vel ikke det som er problemet. Skal prøve å lese meg litt opp på CANBUS-systemet å få prøvd å ohmet det. Kan man koble fra en og en modul og ta en scanning for hver man kobler fra? eller er det usansynlig å få noe info ut av det?
  4. Tok løs pinne 19 på CAS-modulen å målte mens jeg slo på tenning. To ganger totalt av veldig mange målinger ble det sent et signal på vel 13 volt (har lader tilkoblet) i det jeg setter nøkkelfobben i "nøkkkelhullet", men det var aldri sendt strømsignal i det jeg trykket på startknappen for å slå på tenning om dere skjønner. Skal den også sende wakeupsignal når jeg trykker på knappen for å slå på tenning? skal den sende det hver gang? I såfall vil dette bety at CAS-modulen er ødelagt?
  5. Har desverre ikke oscilloscop, men har multimeter. Når dere måler mellom CAN_L og CAN_H, gjør dere det i OBD2-kontakten? i såfall har dere noe oversikt hvilke av de pinnene i kontakten som er CAN_H og CAN_L? Å måler dere med batteri tilkoblet eller frakoblet, tenning på eller av osv.
  6. Tok en ny scanning i dag, og som dere ser så virker det som at det varierer fra gang til gang jeg scanner. Det er omtrent aldri likt resultat. Noen ganger er det bare noen få "grener" på controll unit treet, mens andre ganger er det en hel regneskog hehe.
  7. Problemet er at kunnskapen min om sånn her elektronikk er ganske begrenset. Skjønner meg på det kartet, men hvordan spesifikt skal jeg måle det? Prøvde å måle i pinne 19 som han i den tråden du linket til. Der hadde han 1 Ohm, men mente det burde være over 90 Ohm. Men hos meg når jeg måler mellom pinne 19 på CAS-kontakten og jord så er det 1400 Ohm. Hvis jeg feks. drar ut kontaktene på den nederste modulen under hanskerommet så går det opp til 1700 Ohm.
  8. Vil det i så fall være å bytte CAS? Har Hatt ute CAS og åpnet både det og lysmodulen, i alle fall ikke noe synlig feil på dem! Prøvde også å "synkronisere" CAS opp mot DME i protool, men ingen forskjell. Ja ikke enkelt å vite hvor og hvordan man skal feilsøke på dette.
  9. Her er siste scanning med ista. Først scannet (første bildet) så slettet å så scannet på nytt(resterende bilder). Som du ser så er det vel fint lite den får kontakt med hehe. Sist jeg scannet den i oktober før dette hadde den kun feil på to glødeplugger og auc-sensor. Har denne egen hjerne til girkassen? i så fall hvor befinner den seg? Har ellers hatt ute de fleste moduler for å ta løs kontaktene samt åpnet noen av dem for å se etter irr eller noe som var svidd, men alt ser nytt ut så langt. Er det ellers noen oversikt over jordingspunkt osv. til denne? Å ellers blir alt av gode råd og tips tatt imot med stor takk. Men det virker som den mener alvor nå å vill parkere tøflene for godt.
  10. Målte nå å i det at det trykkes på startknappen detter spenningen fra 12,5 volt til 11,7 volt et lite øyeblikk. Men hører eller kjenner ikke så mye som et klikk i startmotoren, virker som den ikke blir "aktivert". Nei det skjer absolutt ingen ting uansett hvilke knapper man trykker på i dashbordet, unntatt lysbryteren og bryter til vindusviskere (pusserne går fort og kraftig så virker som god spenning). Hele sikringsboksen i bagasjerommet er forøvrig byttet for ikke lenge siden med ny orginal BMW del, da en pinne i en kontakt ble knekt. Men kan dårlig plusskabel forårsake lys, pussere og vindu virker skikkelig, men ikke klarer å fyre opp alt det andre som er dødt? Som jeg nevnte i sta selv det lyset vet "p" ved girspaken lyser ikke opp mer. Det er heller ikke antydning til rust/irr på plusskabelen verken i bagasjerom eller fremme nede ved siden av motor. Har dog ikke sjekket under bak enda.
  11. Hei. Næi vet ikke om plusskabelen er byttet, men har nøyaktig samme spenning på starthjelppunktet i motorrommet som bake på batteriet. Næi hele klimapanelet er dødt, det er ikke lys i noen av knappene på det heller. Stereo/skjerm i dashbord, sete og rattjustering er også helt dødt samt den er låst i P og gul melding om rattlås i instrumentpanelet, men rattlås er ikke aktivert allikavel. Det er lys i knapper til setevarme osv, men setevarme er også død. Lys, vindusheiser, vindusviskere osv. fungerer. En ting jeg la merke til var at det lille røde lyset som indikerer at den står i P (det som slukker når den går i dvale) det flimret de første gangene dette dukket opp, men nå er det også helt dødt. Noen som vet hvilken modul som styrer dette som er dødt?
  12. En morgen jeg skulle starte fikk jeg opp feilmelding "increased battery discharge". Tenkte ikke mer over det, men ladet den opp når jeg kom hjem . Neste dag jeg skulle starte med oppladet batteri (trodde jeg) var det ikke liv i startmotoren. Tenning kom på men starter slo ikke inn og den gikk heller ikke å sette den i nøytral (fysisk låst i park). Det kom da også opp gul varselsymbol i dashen om feil på rattlås. Ladet den igjen opp, og alt var i skjønneste orden på kvelden når jeg startet den, men bestemte meg for å sette den i garasjen når jeg kom hjem for å ta en nærmere sjekk. Tenkte litt det kunne være IBS-sensoren som hadde tullet så den koblet jeg i fra for sikkerhets skyll, og jeg målte spenning på batteriet flere ganger i løpet av et døgn, å det lå jevnt på 12,7 volt så da var feilen funnet regnet jeg med. Men neste dag jeg skulle starte var moroa over igjen. Starter slo ikke inn samt det gule varsellyset om rattlås, men nå pøste det på med mange flere feilmeldinger om ditt og datt og den er låst i park. Sete og rattjustering virker nå heller ikke, og klimapanelet , varmeapparat, stereo og den store skjermen midt i dashen er også blitt helt død. Lysene, vindusheiser og vindusviskere virker som før. Har lest av feilkoder med både ista og protool og det er en hug med moduler som det er "no communication" med, å en masse feilkoder, å det virker som der varierer fra gang til gang jeg leser av. Har ladet batteriet opp igjen (ett år gammelt sønnak 100a batteri) samt koblet av polene i et døgn, men feilene som er nevnt ovenfor virker nå å være permanent. Jeg har gått over alle plasser for å se etter fukt men den er tørr som en 90 års ....... Ledningsnett i baklukene er ny, jordingskabelen til motor er ganske ny og det er dynamoen også. Jeg har hatt ute og åpnet de fleste moduler for å se etter tegn til irr eller fukt men alt ser nytt ut. Har også sjekket noen releer og målt at det er samme spenning foran i motorrommet som bak på batteriet. Har også hatt ute selve instrumentpanelet og klimapanelet for å se etter irr. Har også prøvd med andre nøkler. Så er det noen som har ideer om videre feilsøking eller har vert borti noe lignende så er jeg veldig takknemlig for det! Tenning slår seg fint på men det gule rattlåslyset kommer som sagt opp hver gang når jeg tar ut nøkkelen og den er fysisk låst i park, og alt det andre som jeg skrev over her er også permanent dødt.
  13. Da var problemet løst. Det var egr-ventilen som var syndebukken.
  14. Tok av innsuget og blendet swirl flaps, byttet glødeplugger, veivhusventilasjon og olje og oljefilter. Etter jeg monterte sammen startet den opp og går fint på tomgang i 5 til 10 sekunder før den begynner å fuske å dør ut. Hvis jeg ruser den på turtall rett etter den starter kan den gå relativt fint uten å stoppe, men med en gang den kommer ned i turtall begynner den å fuske og dør, da nytter det ikke å gi gass heller. Har hatt av innsuget to ganger etter dette for å sjekke at ikke noe lå i klem eller noe jeg hadde glemt, samt sprayet kontakter med kontaktcleaner, men finner ingen ting. Er heller ingen feilkoder som er relevante heller. Fikk opp en "0043E2 Throotle-valve actuator, activation" men den er ikke permanent å gasspjeldet er nettop byttet på verksted nå rett før jeg kjøpte den. Gløderele ble ikke byttet men får feil på glødeplugg på syl.1 alikevel, så glødereleet kan kanskje være synderen, men det burde vel ikke kunne gi slike problemer? Noen som har vert borti noe lignende? Kan falskluft eller lekkasje noe steder under innsug gi slike symptomer? Var litt trangt å få opp veivhusventilen så det så ut som den svettet litt diesel på returen ved den ene dysen rett etter, men det virker tett nå. Kan dette gi slike symptomer? Bilen gikk som en klokke før dette. Setter utrolig stor pris på hjelp!
  15. Hei. Det står greit forklart på de to nederste bildene over her i denne tråden, de grønne merkene som er tegnet inn viser hvordan. Hvis du ser på de bildene så tar du den slangen til venstre (sett forfra) der vannet kommer ut fra varmeregisteret gjennom torpedovegg og fjerner t-stykket og kobler rett på den blå slangen på bildet som går forover, markert med en grønn strek på det nederste bildet. Neste steg er forklart på det midterste bildet. Der tar du den blå slangen som går ned til vannventiler i venstre forskjerm og kobler rett inn på bunnen av vannventil i motorrom, altså du leder vannet rett inn på den ventilen i motorrom uten at det går ned til de andre ventilene i innerskjermen først om du skjønner. Nøyaktig slik som den grønne streken illustrerer på det midterste bildet. Så skrur du ut begge lufteskruene (en på termostathus og en på radiator) og fyller til det er helt fullt og ikke kommer luft ut. Så skru igjen skruer og på med lokket så er det bare tut og kjør 👍🙂
×
×
  • Opprett ny...