Gå til innhold

Werther

Medlem
  • Innholdsteller

    3855
  • Ble med

  • Dager vunnet

    31

Alt skrevet av Werther

  1. Ikke for å være en pessimistisk jævel, men må si meg enig i dette med kamera istedenfor speil. Får meg til å tenke på tog - man har gamle togsett fra 1969 bygd i Norge (Strømmen) som fortsatt går i trafikk der fører selv etter 50 år har god sikt bakover langs sidene med de "gammeldagse" sidespeilene, mens med forholdsvis nye "high Tech"-tog bygd i Sveits med kamera istedenfor sidespeil så ser man ikke en dritt bakover og alt er tåke, spesielt på kveldstid. Og kjenner man VW rett legger de vel ned deleproduksjonen om 12-15 år slik at det er umulig å få tak i nytt speil (kamera) når andre eller tredje eier skal få bilen gjennom EU-kontroll. Eller de gjør som Mercedes - har lagerbeholdning på delene, men det koster to månedslønner pr side.
  2. Virker som SVX er populært som hagepryd. En i bygda her har to stykk - delebilen uten skilt står parkert nedi grøfta ved siden av huset. Ulempen med slike japser er at deletilgangen ofte blir såpass vrien med årene at man må ha delebiler stående. Ellers har jeg kommet over noe snacks på min vei - en 1985 (2015) Porsche 911 Carrera 3.2 Targa som står og holder en 1983 3.0 SC Cabriolet med selskap (sistnevnte er godt gjemt). Holdt også på å dette ut av skinnsofaen da jeg passerte en 1996 Chevrolet Caprice med et gammelt ektepar på 75+ som var ute og luftet droget. Dette er en flyttegods-import (1998) som i motsetning til min Caprice har originale US-speil, forskjermer uten blinklys, 5.7l på 265hk samt at den har normale hjulbuer bak (kun 1991/1992 hadde skjørt). Kom også over en utrolig fet E46 M3 (ombygd) - ble stående å sikle litt på denne.
  3. Tok en liten sightseeing ved Svinesund i dag. Det en gang så travle grenseområdet langs gamle E6 er i dag et stille område preget av forfall. Svinesundterrassen var i mange tiår et populært stoppested for trafikken til og fra Sverige, men ble lagt ned i 2005 da den nye broen åpnet. Den har vært forsøkt reåpnet et par ganger siden uten suksess - interiøret er derfor relativt nyoppusset og utsiden har fått et strøk maling for noen år siden, men det gror sakte igjen. Det ble lansert store planer for området i 2006 som aldri ble noe av - nye eiere så for seg et opplevelsessenter med messe- og idrettshall, hotell og badeland. Over veien ligger det gamle "Günther og Fosby"-bygget fra slutten av 60-tallet som de siste årene har huset en bilforhandler som importerer amcars. Dog har han flyttet ut nå, og bygget bærer preg av forfall innvendig med deler av tak som har falt ned og store vannlekkasjer. Det mest spennende er dog den gamle Svinesundsbroa. Påbegynt i April 1938, men arbeidet ble avbrutt 9 April 1940, for så å bli gjenopptatt etter krigen og ferdigstilt i juni 1946. Det var faktisk Sverige som betalte 90% av broa, og de stilte med arbeidskraft og granitt mens Norge leverte buen av betong. Broen er 65m høy og 420m lang. Hvis man synes vei og infrastruktur (samt forlatte bygninger) er artig anbefaler jeg å ta en liten vandring rundt i området neste gang man skal til Sverige via E6.
  4. Opplevde at motortemp-måleren i instrumentpanelet gikk opp på maks helt ut av det blå mens jeg kjørte på lunken motor. Ingen andre lamper/pling som insinuerer høy temperatur, kjølevifta starter ikke, ingen synlige lekkasjer/koking og varmeapparatet blåser varmt. Skjedde bare en gang, og måleren gikk tilbake til normal når jeg skrudde på klima og har blitt der i flere mil siden. Med andre ord ser det ut som det er en elfeil på en sensor eller sikring? Har forsøkt å google, men får så mange vage svar rettet mot M60B44 på amerikanske fora at det er vanskelig å dra noen konklusjon. Tråden jeg har linket til nedenfor nevner at del nr 4 kan være synderen - http://bmwfans.info/parts-catalog/E39-Sedan/Europe/523i-M52/L-M/2000/browse/engine/cooling_system_water_hoses Noen andre som har tips til spesifikk del som forårsaker denne feilen? M52b25 med dobbelvanos.
  5. 1966 (2007) Pontiac Catalina med en 6.9l på 360hk. Modellen Catalina forsvant i 1981, mens Pontiac tok kvelden i 2010 som en konsekvens av finanskrisen.
  6. Det høres tvilsomt ut. Dog kommer jo den uttalelsen fra et firma som lever av å modifisere biler uten bruk av spoilere, så kanskje ikke annet å forvente fra den kanten. Selv Audi måtte jo modifisere første generasjon TT med hekkspoiler etter at flere biler hadde dratt av veien i høye hastigheter. Angående Golf 4 R32 så googlet jeg modellen litt i forbindelse med at jeg spottet en Golf 5 R32 forleden. Dog var det vanskelig å finne noen håndfaste produksjonstall og info på disse modellene. Den konkurrerte vel på mange måter med E46 Compact (325Ti), Alfa Romeo 147/156 GTA, Clio V6, Focus RS, Civic Type R og diverse andre obskure prestandamodeller. Den lever for så vidt videre nå i 2018 gjennom Golf R, selv om sistnevnte kanskje fremstår som noe steril og kjedelig sammenlignet med sine R32-forgjengere. Har delt noen bilder av Dave Galinas tidligere. Han har et stort lager av bilrelaterte bilder fra spesielt 50-tallet, og det er verdt en titt hvis man er litt nostalgisk og ikke har sjekket ut siden hans: https://www.flickr.com/photos/117891934@N07/albums/with/72157667587013881
  7. Norsksolgt 1978 Fiat X1/9 som har hatt samme eier siden 1985, 1984 (2014) Jaguar XJ12, 1987 Volvo 480ES, 1986 Audi 80-survivor og en 1975 Oldsmobile Ninety Eight 7.5l.
  8. Norges eldste motorveitunnel (?) fra 1969, Brynstunnelen, har forresten blitt pusset opp de siste par årene - tilpasset de hersens EU-direktivene med noe mer lys. Men venstrekurven er fortsatt like krass som den alltid har vært. Tenker på eks-911en din hver gang jeg kjører gjennom tunnelen retning vest da alt over 90 km/t føles over snittet heftig. Leste på Porsche-forumet en gang om en som hadde opplevd dette med en helt original 1981 3.0 SC på Autobahn - den hadde løftet seg i fronten og blitt merkbart lett i styringen. Og med lite bensin på tanken kunne dette fort bli ubehagelig. Selv om du ikke liker 911ene med frontspoiler og/eller vinge bak er det en fordel i høyere hastigheter - min hadde original sportspakke med både front- og bakspoiler samt sportsunderstell, og den oppførte seg meget godt i alle hastigheter opp til 265 km/t (på speedometer). Men dekk er viktig - opplevde markante forskjeller på litt tilårskomne sommerdekk på 15" BBS Mahle vs bra dekk på 17" RUF. På 15" låste den fort ved oppbremsing allerede i 140 km/t, mens på 17" kunne man bremse maks på Autobahn fra 250 til 100 km/t uten stor dramatikk. Husker ikke nøyaktig dekkbredde og merke i eksemplene ovenfor, men skal man kjøre aktivt med en eldre 911 er dekk alfa og omega. Når vi snakker om punkteringer. Har faktisk punktert 13 ganger selv, men aldri i hastigheter over 110 km/t. Det har gått bra hver gang uten dramatikk, men denne historikken har jo ført til at jeg alltid kjører rundt med et fullt fungerende reservehjul, hjulvinne og en bra jekk m/treklosser.
  9. Forsøker ikke å være tøff i kjeften, er bare uenig i måten du gjør det på. Men da er vi uenige, ikke noe verre enn det. Det er derfor man har fora.
  10. Joda, men man kjenner jo lusa på gangen. Når du opplagt bestiller noe med en plan om å returnere det, så er det en umoralsk handling. Du sløser med andre (og din egen) tid, og burde gro baller til å kjøpe ting du faktisk skal bruke, istedenfor å opptre som om det var mora di som importerte disse lyktene. På godt norsk - grow up.
  11. Så planen din er bestille noe du ikke trenger, teste ut for deretter å terrorisere selger/forhandler med bytte/angrefrist selv om du ikke har krav på noe som helst "fordi du ikke liker det"? Mulig jeg misforsto deg - irettesett meg hvis jeg bommet. Men hvis ikke er det kanskje på tide å gjøre noe med det moralske kompasset ditt, bare et tips.
  12. Ikke så mye nytt siden sist. Kom over en eldre Dodge, tror det er en ca 1980ish Dodge Diplomat. Disse ble faktisk brukt av Politiet en periode i diverse regioner i USA på 70- og 80-tallet, men ble etter hvert nedprioritert til fordel for Chevrolet Caprice og Ford Crown Victoria som var mye bedre biler. Noen år senere forsvant Caprice ut av sortimentet hos GM, og Ford Crown Victoria eide segmentet frem til nå nylig (ut av sortiment i 2011), men Dodge/Chrysler har hatt en viss suksess med sin Charger i bruk fra og med ca 2005. Dog ser det ut til at Ford pr dags dato er kongen av politibiler med Explorer og Fusion, samt at noen bruker siste generasjon 2010+ "Chevrolet Caprice" som egentlig er en australsk Holden-produkt og/eller Chevrolet Tahoe.
  13. Minner meg om 911en jeg hadde. Bilen hadde mange svakheter, men dens sterke sider var veldig sjarmerende. Den hadde en god 911-kvalitet innabords - akselerasjon fra stillestående. Vekt bak over drivhjulene gjorde at man fikk sabla godt driv fra stillestående uten hjulspinn, og det var utrolig artig å treffe 100% med den noe ruskete 915-girkassen, gode dekk og perfekt clutch-slipp slik at man kunne passere de to bilene foran seg ut av lyskrysset før de fikk summet seg. Samt det å evne å kjøre fort og effektivt på vått føre var gøy - bilen var vanvittig giftig og hekken kunne komme helt ut av det blå langs landeveien når man ikke forventet det, derfor var det sinnssykt fett når man presterte å holde bilen på veien mens man slåss med giftig overstyring og understyring. Det var vel det eneste jeg savnet med MX5-ene. Bilene elsket overstyring og sladding, men de var såpass lettkjørt at man sjelden følte den "man vs machine"-følelsen. Kom forresten over et artig klipp fra slutten av 60-tallet fra sør-Tyskland og Innsbruck. Legg merke til den stereotypiske BMW-sjåføren fra 00.15 som ligger og presser opp i ræva på den røde bobla. Visse ting endrer seg ikke på 50 år.
  14. Du har alt på det rene, ingen grunn til bekymring. Husk at sunnmøringer er notorisk gjerrige, elsker å gjøre en god handel og å prute. La vattnissen komme med tomme trusler, du er garantert ikke den første personen han kjører et slikt stunt mot.
  15. Selv ville jeg ikke anbefalt E90/E91 med firerbensin eller firerdiesel til en ung kvinne på lærlinglønn som ikke kan ta større regninger på strak arm. Det er rett og slett så mange register/motorhavarier på disse årgangene med km-stand 100-200 000km til at jeg synes det er forsvarlig å anbefale en slik bruktbil til noen som ikke vet hva de går til. Velg 325d eller 325i hvis dere først skal ha E90/E91, men disse vil være dyrere enn budsjettet deres.
  16. Noen som har fulgt historien i lokalavisene på den oppjazza 964en som ble stjålet på Gardermoen? https://www.rb.no/gardermoen/jessheim/nyheter/politiet-ber-publikum-om-hjelp-har-stukket-fra-kontroll-i-hvit-stjalet-porsche/s/5-43-861706 https://www.rb.no/bil/tyverier/kriminalitet/unik-porsche-gjenfunnet-i-en-hekk/s/5-43-863308
  17. En småfrekk 1979 Citroen GS (preface) med en 1.1l luftavkjølt boxerfirer på 56,5hk. Solgt ny i Trondheim i sin tid...
  18. En småsjelden Golf 5 R32 og en Ferrari 458.
  19. Har blitt ganske gubbete selv når det kommer til dekk og felg. På E39en har jeg originale 15" Turbinfelger både på sommer og vintersettet, dog med meget bra dekk, ikke slike shabby helårsdekk . Har alltid likt E39 i "gubbe-stuk", så synes den kler originale 15" felger med 205/65-dekk ganske bra. Bonus er at bilen ruller lett med lavt forbruk og tåler hull og fortauskanter i større grad. Capricen har originalt 225/70-15", men fikk ikke tak i slike dekk med korrekt lasteindeks når jeg skulle ha nye, så endte opp med 215/75-15"-dekk. De funker like bra, samt at de har mindre motstand og svinger bedre ved U-svinger og lukeparkering. Jeg har kjørt to stk firmabiler, Ford Mondeo, med 205/55-17"-sommerdekk. Synes dette funket bra både mtp utseende og veigrep. Eneste ulempen var at den ene bilen hadde Goodyear-dekk som støyet helt vanvittig, det hørtes ut som bakre hjullagre var utslitte. Så skal aldri ha Goodyear-dekk på mine egne biler igjen. Foretrekker Continental selv, bra kombo av fine egenskaper på tørt/vått, støy, holdbarhet og pris.
  20. Fronten bærer preg av fotgjengersikkerhet, og minner om en halvgammel Peugeot 407. Til sammenligning synes jeg for eksempel MX-5 ND er noe nettere og finere i linjene.
  21. Har inntrykk av at dagens selvkjørende biler fungerer dårlig. Passerte en situasjon tidligere i dag på en landevei med en fil i hver retning og doble sperrelinjer der en bil hadde havarert i ene retningen. Dette førte selvfølgelig til mye kø, men køen kom seg forbi fordi motgående trafikk la seg på den relativt smale veiskulderen og lagde plass til 3 biler i bredden. Dagens selvkjørende teknologi hadde ikke skjønt dette trafikale samarbeidet, det har man flere eksempler fra på youtube der man ser diverse Tesla på autopilot som kolliderer med andre biler og autovern der et menneske ville sett dette komme 10 sekunder før.
  22. Mener jeg har sett denne linket i tråden her tidligere, for et par år siden. Da forsøkte han å selge for ca 100k mer. Så den er nok noe tungsolgt her til lands med manuell...Men tipper den vil være mer ettertraktet når prisen faller under 100k om noen år.
  23. På dagen 18 år og 3 mnd etter at E39en ble produsert nede i München rundet den 300 000km. Dagen feires med en kald øl og en defekt tåkelyspære.
  24. Jeg har også lurt på hvorfor det aldri dras paralleller mellom dagens innvandring til Europa og den europeiske utvandringen til USA for en drøye 3 generasjoner siden. New York hadde vel spesielt stor innvandring fra Italia, Irland, Puerto Rico og Polen - der italienerne utmerket seg negativt når det kom til organisert kriminalitet og dominerte det kriminelle landskapet til langt opp på 80-tallet før de sakte, men sikkert ble tatt igjen av rettsvesenet. Irene hadde også sin egen kriminelle virksomhet, og utover 70-tallet begynte de å samarbeide med mafiaen istedenfor å konkurrere i like stor grad som de hadde gjort tidligere. Har lest en god del bøker om organisert kriminalitet og mafia i spesielt New York, og som du sier var integreringen relativt dårlig frem til etter andre verdenskrig. Dog var italienere og polakker bedre til å tilpasse seg kulturelt når det kom til språk, tradisjoner, navn på barn og deltakelse i arbeidsliv enn man ser blant størsteparten av innvandrerne som ankommer Europa i dag. Jeg har forresten en fjern slektning i New York selv - niesen til min farmor flyttet til New York tidlig på 60-tallet og bosatte seg i Brooklyn. Så vidt jeg vet lever hun enda, men har ikke hatt noe kontakt med henne i voksen alder. En av mine favorittserier er "Kojak" 1973-1978. Dette var en meget bra serie med den utrolig karismatiske Telly Savalas i hovedrollen som Løytnant i Manhattan South. Serien var i sin tid veldig populær blant politifolk pga sin realisme - den viste hvor skitten og lumsk New York var, og tok blant annet for seg innvandringsproblemer, pedofili, narkotikatrafikk og misbruk, den italienske mafiaen, politivold/politidrap på uskyldige og ikke minst korrupsjon i politiavdelinger og rettsvesenet. På ingen måte like glamorøs som tilsvarende serier fra Los Angeles på vestkysten. Telly Savalas selv ble født i New York av greske foreldre, og hadde ofte med greske elementer i serien og snakket også gresk i noen scener. Som du er inne på hadde også Chicago sin andel med italienere og mafiaen sto sterkt. Dog ble italienerne sakte, men sikkert presset ut av bykjernen og ut til forstedene av svarte og søramerikanere utover 60- og 70-tallet. Derfor fikk aldri mafiaen den samme stålkontrollen i Chicago som de hadde i New York. Apropos gjenoppbygging av byer, så har jeg registrert at Detroit ser lys i enden av tunnelen. Det kan virke som forfallet har stagnert, folk flytter tilbake og at det investeres penger i byen nå som vil skape arbeidsplasser. De vil neppe bli det de engang var, men det er lov å håpe at det blir et samfunn der igjen. Du nevnte i starten dette med å trekke paralleller fra historien til dagens innvandring, og jeg synes det er pussig at man ikke lærer av historien, men må erfare det selv. Eksemplet jeg tenker på er på den ukontrollerte innvandringen Miami og Florida opplevde på tidlig 80-tallet da Castro "tømte toalettene sine" over USA (mener det var noe slikt han skrøt av) når han tømte fengsler, sykehus og sinnssykehus og sendte alle til Miami. 20 år før hadde det jo også vært mange flyktninger som kom fra Cuba, men dette var jo forholdsvis ressurssterke mennesker som integrerte seg fort. De som kom over på 80-tallet ødela byen totalt (ikke ulikt Sverige sin tilstand i dag) med en helt vanvittig bølge av drap, ran og voldtekter. Byen som hadde vært dominert av hvite og jøder ble plutselig lammet av vold, og den årlige drapsstatistikken økte vel fra 30 til 700 drap på 5-6 år hvis jeg husker korrekt. Politiet måtte leie inn lastebiler med fryseskap fra McDonalds for å lagre likene da de gikk tom for lagringsplass. Byen ble nødt til å ansette store mengder politimenn, og i denne forbindelse ble det også ansatt mange småkriminelle cubanere. Konsekvensen var at mange politifolk ble dømt for korrupsjon, og i flere klasser var 75% av de tidligere politistudentene enten døde eller i fengsel etter 5-6 år. På toppen av dette var Miami hele USAs inngangsport for narkotikasmugling. Poenget er dog at denne hasardiøse snillismen til amerikanske myndigheter forandret befolkningen i Florida over natta og kostet samfunnet milliarder av kroner. Det ville ta 10-15 år før området hentet seg nogen lunde inn igjen. Derfor blir jeg ganske oppgitt når man ser hvordan EU overkjører sine borgere og medlemsland nå i dag, og at de velger å ikke lære fra andre land som har gått gjennom disse erfaringene for mange år siden. Må bare avslutte med et bilde av helten min Kojak (bak spakene på en Buick Century 455 (7.5l). Denne sleden hadde bra med bånndrag da han regelmessig røykla godt ved igangsetting. DVD-boksen anbefales sterkt hvis man er glad i eldre serier...
  25. Kom over noen kule bilder knipset i New York tidlig på 70-tallet. Byen var generelt sliten og ganske farlig i forhold til dagens New York som gikk gjennom en skikkelig opprenskning på 90-tallet. En del innbyggere mener at dagens New York minner for mye om Disney World og mangler sjarm. En annen kjedelig ting er at bolig- og leieprisene har presset ut store deler av arbeiderklassen. Dog er dagens New York tryggere enn mange europeiske byer og har ikke lenger bydeler som ser ut krigsherjede områder i Midtøsten. En annen ting er hvor tidlig biler ble vraket før i tiden. Som man ser av bildene er en del 10-12 år gamle biler allerede moden for høggern på dette tidspunktet. I Europa er de fleste 2006-2008 modeller fortsatt på veiene selv om EU jobber intenst for å få ned snittalderen på bilparken gjennom et heftig byråkrati i EU-kontrollen. Ikke mye miljøvennlig å forsøke og vrake flest mulig moderne og bra biler bare fordi man vil opprettholde arbeidsplassene hos europeiske bilprodusenter...
×
×
  • Opprett ny...