Gå til innhold

Werther

Medlem
  • Innholdsteller

    3855
  • Ble med

  • Dager vunnet

    31

Alt skrevet av Werther

  1. Gikk på denne på vei ut av en restaurant i Basel i Sveits i kveld...
  2. Har som tidligere nevnt hatt 3 Fiestaer, og mener helt seriøst at de er artige å kjøre. De er også ekstremt lette å kjøre i grenseland på snøføre, der man kan kjøre aktivt med overstyring uten stor risiko. Det er noe med responsen og tilbakemeldingene i rattet på disse, spesielt de eldre, som gjør de helt sjefolainen å kjøre på tross av litt veike motorer. Mine var også driftssikre og startet alltid og gikk uten trøbbel på tross av høy alder eller km. Det er jo ikke noe nytt at bilene vokser for hver generasjon. Ser at denne nye Fiestaen har blitt 7cm lengre og 1cm bredere, og det er trist. Neste generasjon Focus skal også bli lengre, og dette synes jeg er fullstendig idioti da jeg (og garantert flere andre) valgte nettopp Focus fremfor Mondeo fordi den er mindre og mer lettkjørt. Focus er akkurat såpass kompakt at det er lett å finne parkering gatelangs i byer (noe som er vanskelig med Mondeo), men ved neste korsvei må jeg tydeligvis velge bil i Fiesta-klassen for å få noe kompakt. Ford Ka er ikke aktuell da den er bygd på Fiat 500 og mangler de skarpe kjøreegenskapene som en liten Ford skal ha. Focus mk1 var en skarp bil og en real oppdatering fra den kjipe Escorten - faren min hadde en Focus 1.6 3d som lånebil noen dager i 1999 ikke så lenge etter at den kom på markedet, og den var artig selv med 100hk. I følge journalister har Focus blitt gradvis mindre skarp for hver generasjon i likhet med Mondeo, men min nåværende Focus tdci synes jeg leverer greit og den er merkbart lettere på foten og mer agil enn Mondeo. Som du er inne på Fredrik synes jeg dog prisene kanskje er litt høye - uten at jeg har sammenlignet med lupe i prislistene så tror jeg Opel, Hyundai og Kia er "mer for pengene" på det norske markedet hvis man ikke har noen preferanser. Dog er Opel søppel når det kommer til driftssikkerhet, så på sikt er det vel mindre lønnsomt. Ble litt mye Ford-prat her kanskje *kremt*... @Thundercoil Hvis du i realiteten ikke er avhengig av bil i jobben og dere begge har tilgang til kollektivt ville jeg kanskje vurdert en eldre, billigere bil med sjarm og evt motor enn en dyrere 2012+ modell der du fort havner inne i syklusen med høye verkstedregninger/"tvunget" vedlikehold pga verditapet i kombinasjon med mangel på garanti. Så lenge dere ikke skal ha unger med det første kan dere som du er inne på fint lunke rundt i en eldre bil og/eller coupe/cabriolet av noe slag som ikke nødvendigvis er state of the art og som det ikke er så farlig med. E39en din er en type bil som på tross av alder krever litt aktivt vedlikehold og oppfølging pga verdi. Det har sine fordeler med biler uten verditap som løper hver måned for å si det sånn - en GT86 må du regne med taper seg 100-200 000kr i verdi de neste 3-7 årene, så den vil jo koste deg 3-4000kr pr mnd bare der før du bruker den. Dette med fart og ytelser er individuelt - det er ikke lett å få tak i noe med litt krutt uten at det koster litt, jeg ser den. Selv er jeg en notorisk grisekjører som kjører aktivt, men er på den andre siden ikke så nøye med hva slags biler jeg gjør det i/med. Fokuset er mer på selve kjøringen, og ikke så mye på motor/ytelser. Hvis det gir noe mening.
  3. Kom over en 1969 MB 280SE Cabriolet her om dagen. Denne blir dessverre ikke brukt - 3000km på 13 år vitner om det. Forholdsvis sjelden som kun ble produsert i 1390 eksemplarer mellom 1967 og 1971. Prisene på disse ligger i sjiktet 900 000kr - 3 mill. Ikke helt min cup of tea må jeg innrømme - den oser litt mye diktator og er ikke like snerten som SL Pagode som ble produsert i samme tidsrom.
  4. Dere kan det å få folk til å føle seg utdatert. Her sitter jeg og hører på CDer mens telefonen min er en sliten 5S...Tiden går fort om dagen
  5. Rimelig sikker på at det kun var det ene året det ble arrangert - de kjørte både STCC og noe GTR-serie samtidig, men banen ble vel ikke godkjent for videre bruk i STCC-sammenheng.
  6. Noe mer publikumsvennlig enn dagens ultrakjipe Formel 1 der de cruiser rundt på en enorm asfaltert parkeringsplass uten gress og grusfeller. Et barndomsminne er at jeg pleide å se på rallycross fra Lyngåsbanen når det ble sendt på NRK mens jeg besøkte bestemoren min. Apropos nedlagte bilsportarrangementer - ganske utrolig at det for relativt få år siden ble arrangert billøp midt i Oslo. Det var noen få år før miljø virkelig ble big business.
  7. Morsomt bilde @Eselfjes. Tror det er første og siste gang jeg ser en E28 lastet til randen med melk. Hyggelig BMW-øyeblikk i går - satt parkert gatelangs på Majorstua 5m fra et lite garasjeanlegg med tre single garasjeplasser/porter, og plutselig drønner det brutalt inni garasjen før det kommer en M2 pludrende ut på kald motor. Må sies at eksoslyden er brutal og noe sjenerende? Så ut som originalanlegg i hvertfall. Trodde først det var en Lamborghini eller lignende som fyret opp. Dog har jo dette blitt ganske normalt med moderne sportsbiler - de støyer nesten litt i overkant mye slik at det er klin umulig å ferdes anonymt i normale hastigheter i trafikken.
  8. Har en artikkel om denne V12-Compacten i et bilblad fra 2003, så er en stund siden den ble godkjent.
  9. Siden vi først er inne på 911 - en 1979 SC i gjennomført brun. Tipper første eier hadde brun sofa og teppe hjemme også. Egentlig burde vel denne vært postet i parkeringstråden da det ikke er den skærpeste parkeringen i manns minne.
  10. Jepp, samme mann som også har en Gamma Coupe serie 1. Dagens: 1964 Ford Taunus 17M i en godt synlig farge. Legg merke til det "aerodynamiske" designet på hjulbuene. Samt en ganske pen en eiers 1985 Peugeot 505 - tydeligvis en fornøyd bileier selv etter 32 år.
  11. Mens du sitter på gjerdet og venter på at Euroen skal ned (som ikke vil skje) kommer de BMWene du vurderer til å øke i verdi og bli 20-50 000kr dyrere med dertil dyrere moms. Trøsten er vel at engangsavgiften går ned år for år.
  12. Euroen har jo vært relativt stabil de siste årene, så ser ingen grunn til å vente med å handle bil. Må vel nesten 10 år tilbake for å finne Euroen langt nede på 7-tallet.
  13. Ingen røyk uten ild. Fordommer er krydder i livet, men det er oftest en grunn til at de eksisterer. Se bare på Europa og hvordan gamle fordommer gjentar seg selv tiår etter tiår - Sør-Europa (Hellas/Italia/Spania) har kronisk dårlig økonomi med mye svart arbeid og generelt dårligere arbeidsmoral. Tyskland er lokomotivet, seriøse, alvorlige og generelt uten humor. Nordmenn er selvgode narsissister som trives best med ovale weekender på hytta. Pakistanere er notoriske svindlere. Svensker er gjerrige ut av en annen verden. Etc etc....Fordommer er artig, men også et viktig verktøy for hjernen våres i hverdagen når vi skal bedømme andre mennesker eller situasjoner og ta raske avgjørelser. Såkalte fordommer er oftest basert på virkeligheten/erfaringer og ikke noe man bare skal feie vekk under teppet som uvitenhet.
  14. Den VW SP2en jeg spottet sist uke er jo relativt sjelden, men den fremstår som en Avensis sammenlignet med denne her - en 1966 Lancia Flavia Sport Zagato. Produsert i bare 625 eksemplarer mellom 1963 og 1967 og designet av sjefsdesigner Ercole Spada i designhuset Zagato. Spada jobbet senere hos BMW (1976-1983) der han designet E32 og E34 sammen med Claus Luthe. Man kan vel trygt si at E32 og E34 er mer vellykkede design enn Flavia Sport. Makan til sær sak skal man lete lenge etter. Angående verdi så må man i dag ut med mellom 500- og 900 000kr for en slik avhengig av tilstand. Legger også ved en 1990 944 S2 cabriolet i en fin farge.
  15. Stemmer det Sjøbuse sier - hadde akkurat samme problem som han. Har selv et slikt "falskt" Lator-skilt bak på min 26 år gamle bil, og fikk 2er feil på forrige EU-kontroll. Noe av problemet er at BT ikke er konsekvente på dette med skilter og godkjenning, og at det varierer fra distrikt til distrikt. Registrering og godkjenning av f.eks amcars mtp skilt foran/bak er helt bingolotto og fingern i lufta selv i 2017.
  16. Jeg har aldri forsøkt å skryte på MX-5 noe mer enn den er. Etter 150 000km bak rattet på NA har jeg faktisk mer kjørerfaring med de enn folk flest i Norge, og de gir enormt mye kjøreglede for pengene. Men sammenligner de absolutt ikke med 911, F355 og Supra for å si det sånn. Selv liker jeg det litt feminine og uskyldige designet til NA. Spesielt rumpa synes jeg er fin og tidløs. Derfor er jeg lite begeistret over alle de oppjazzede stance-eksemplarene med enorme hjul, senk og bredding som forsøker å gjøre NA til noe mer enn det den er. Har også lagt merke til at det aldri blir diskutert negative ting omkring NA på forum og i media om dagen - alle sier at den er en evighetsmaskin. Det stemmer jo ikke - de to første årgangene hadde problemer med veiva, og selv hadde jeg motorproblemer med alle 3 (1993/1994/1995). Har de blitt vinterkjørt må man regne med mye rust i innerskjermer og kanaler etter hvert. Diffen på de første årgangene hadde også en tendens til å ryke, men dette opplevde ikke jeg med min 1.6 på tross av mye herjing. Motorene var også ekstremt følsomme for oljeskift, og begynte å tikke på kaldstart etter bare 8-10000km. Slet også med kramper i leggen på langtur pga sittestillingen på tross av mine moderate 181ish cm. Men alt dette veide opp for det positive. Det beste var på kveldene når man dro opp vippelyktene og kunne late som man var Sonny Crockett bak rattet på Ferrari Testarossa i Miami Vice
  17. Det er heller sjelden jeg ser spreke Porscher, BMW og Mercedes AMG i 180km/t+ på Autobahn. Det går oftest i Audi A4/A6, Focus, Insignia, Golf, F11, Passat og lignende brødbiler. I juli kjørte jeg sammen med en blondine i en litt sliten, hvit Golf 4 stasjonsvogn med hjulkapsler i 180-200 km/t i gode 30 minutter før vi skilte lag. Jeg elsker å kjøre på Autobahn - det strikte systemet med filplassering og fri fart som fungerer så ekstremt bra i forhold til alle andre land er fantastisk. Ser at Fredrik nevner MX-5 NA. Selv om jeg vet TRF ikke er så glad i de må jeg bare spamme ned tråden med litt bilder av de tre jeg har hatt tidligere (det er jo fredag...). Jeg digger MX-5 og må innrømme at jeg savner litt av godfølelsen man får bak rattet på disse. Det er ingenting som å cruise rundt med taket nede en hel søndag utpå høsten når det er blå himmel, sol, kjølig, frisk luft og fine farger i naturen.
  18. Sånn generelt er det ganske vanvittig hvor avhengig folk har blitt av smarttelefonene sine. Gatelangs i Oslo går alle og stirrer ned i telefonen. Stadig vekk når jeg kjører forbi holdeplasser observerer man at samtlige mennesker står med hodet ned i telefonen - det er faktisk fascinerende å passere en folkemengde på 10-15 stk der alle står med krum nakke og stirrer ned i en skjerm. Det er som en scene fra en Zombie-film. Er vel en mulighet for at mange av dagens barn og tenåringer vil slite med nakke og skuldre når de blir gamle.
  19. Godt mulig kravet blir overtatt av Lindorff eller lignende om en stund. Men hvis det er en liten sjanse for å kunne snike seg unna en bot på 35000kr ved å ignorere det en stund hadde jeg satset på det og heller betalt boten+gebyrer når den eventuelt kommer fra en norsk representant. Hvis gebyret er 3-5000kr er det verdt å gamble på det mtp størrelsen på boten fra før av. I verste fall blir man en erfaring rikere. Jeg kjører like fort i Norge som i utlandet, 316. I Norge har jeg bare blitt knipset en 2-3 ganger faktisk fordi man oftest vet hvor de står. Dog var jeg ute noen kvelder uten skilt foran og testet alle fotoboksene i regionen for noen år siden fordi jeg var nysgjerrig på om alle var i funksjon (dette var de gamle boksene som trengte vedlikehold). Det var bare 3 av 9 bokser som knipset meg da.
  20. Jepp, rett nedenfor bilverkstedet. Dagens: En skikkelig lørje av en 1975 Kadett 1200, 1966 (1970) Ford Fairlane 500 og en ukjent amerikaner. Dårlig fokus gjorde at jeg ikke fikk med meg regnr samt at det var såpass med trafikk at jeg ikke fikk studert den nærmere. Noen som vet hva det er? Oldsmobile Cutlass?
  21. Satan. Enda godt jeg aldri har blitt knipset i Sveits - droppet å besøke landet i år, og tror det utgår neste år også. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt den feige utveien med å ignorere brevet så lenge det går. Ville ikke tatt noen telefon dit heller slik at de får nr ditt, og i hvert fall ikke opplyst om nettolønn slik at de får beregningsgrunnlag for bot. Slikt landeveisrøveri der de forfølger bilister er tydeligvis big business i Sveits.
  22. Dæven steike, den så jeg ikke komme. Må spise ordene mine med ketchup.... Det store spørsmålet er nå: Skal du avvente og håpe på at det forsvinner i byråkratiet slik at du ikke får brev fra den lokale lensmannen, skylde på svigermor eller gi korrekt info og betale omgående? Dette blir spennende. Hold oss oppdatert...
  23. Ble ikke særlig imponert når jeg kom ut til bilen og fant denne fjonballen som hadde parkert inni fronten min. Altså, hvem rygger inn i en annen bil, går ut av bilen og ser hva man har gjort og tenker "oida" før man vandrer av gårde uten å kjøre bilen litt frem... Det verste er at denne bilen sto på den fremste p-plassen rekka (markerte kommunale plasser) uten biler foran seg og fint kunne stått 2m lengre frem uten problemer. Heldigvis hadde bilen bak akkurat kjørt sik at jeg kom meg ut uten trøbbel. Ble for øvrig ingen merker i plast/lakk.
  24. Snublet over en havarert 1975 (1979) VW SP2 her om dagen. Ikke hver dag da det er en ganske sjelden bil og det kun går 2 i Norge. Basert på VW 412 med en hekkmontert 1.7l på frekke 75hk og produsert i 10205 eksemplarer i Brasil mellom 1972 og 1976. I utgangspunktet ble drøye 700 eksportert (derav en til Europa, ikke overraskende Portugal...), men med årene har det vært en del bruktimport til Europa og USA. Når den var ny kostet den ikke så mye mer enn Bobla, men i dag er gode eksemplarer til salgs for 200-400 000kr ser det ut som. Kul bil med fett design. Kom også over en overvintret jappe-slede som garantert gjorde deg til kongen av gata i 1983 - en hvit norsksolgt W126 280S.
  25. Det fine med å ha bil uten emblemer er at den er lettere å polere. Det verste jeg ser i trafikken er Mercedes GLA - muligens den minst harmoniske rompa i vestlig bilindustri. Ser ut som eierene har gått bananas på Biltema. Mangler bare "Sport", "V6" og ikke minst "AMG".
×
×
  • Opprett ny...