Gå til innhold

Werther

Medlem
  • Innholdsteller

    3855
  • Ble med

  • Dager vunnet

    31

Alt skrevet av Werther

  1. Erik, kan du samle sitatene dine i et og samme innlegg. Blir litt halvsprø av alle innleggene dine uten mål og mening.
  2. Man anbefaler ikke SAAB til en som er ute etter billig og enkelt bilhold. SAAB har ræva girkasser, elendig holdbarhet på turboer og generelt mange motorhavari. 900 og 9-5 er blant de modellene jeg ser oftest langs veien med nødblink, sammen med nettopp Opel Astra F. Nissan Micra er en finfin bybil. Selv hadde jeg kjøpt Toyota Corolla eller Mazda 323...
  3. Nå er det ikke alle som ser fornuften i å ta seg fri fra jobb og bruke flere tusen kroner på en NAF-test som med 99% sikkerhet ikke fører noe godt med seg på en eldre bruktbil. Enten sier potensiell kjøper takk for seg, eller så blir det bare enda mer pruting. Jeg synes 2-3000kr for en times arbeid er en upris.
  4. Du burde ha i bakhodet at du kommer til å ferdes i områder med mye folk, så du må regne med forsinkelser og kø. Den franske rivieraen kan være litt klaustrofobisk til tider - for mange mennesker på for lite plass. Samme med Venezia. Dyrt er det også. I Paris ville jeg forsøkt å få et overnattingssted med inngjerdet parkering/garasje. Drabantbyene rundt Paris har mye kriminalitet da de er belastet med mye muslimsk innvandring. Det går blant annet sport i å sette fyr på biler og kaste steiner på brannvesen og ambulansepersonell.... Sveits, Østerrike og Nord-Italia er som regel bankers.
  5. Forresten kan jeg spamme dere med et kort nybil-referat på Mondeoen. Jeg har hatt den i 4 uker og kjørt ca 6000km med den, så har kommet under huden på den. Det negative: 1,6 dieselen har tydeligvis en bug i motorstyring e.l, da den har en tendens til å fuske/nykke i 6 gir på rundt 1600-2000 rpm. Når bilen har mye diesel på tanken hører man høye skvulpelyder fra tanken når man bremser og akser i lave hastigheter, så man får litt følelsen av å være på sjøen. Jeg synes hjørnene på bilen er uoversiktlig - spesielt er det vanskelig når man ikke ser panser fra førerplass. Parkeringssensorer er et must. Småkjøring i byen er ikke særlig gøy siden motoren er veldig lite smidig på lave turtall - blir mye giring. Dette gjør også at bilen er vond å kjøre i kø med siden det ikke er mulig å kjøre bilen i lav gangfart på første gir uten at den får for stor fart og man må clutche inn. BMW sin M54B30 er milevis bedre når det kommer til fleksibilitet, og Miataen er en mye bedre allrounder i bykjøring og i køkjøring. Det positive - veldig sprek til å være en budget 1,6 på 115hk, kjempefin girkasse, god styring og kjøreegenskaper samt veldig gode seter - man tenker aldri over setene etter at man har satt seg inn siden man sitter som et skudd.
  6. Du må ikke gi penger til tiggere! Sigøynerne har forurenset og ødelagt Oslo m/omegn - det sitter søppelfolk på hvert eneste hjørne. Dette er organisert kriminalitet, og det er like ille som å gi penger til italiensk og øst-europeisk mafia. Jeg blir så provosert og oppgitt av nordmenn som gir penger til disse parasittene.
  7. Regnsensoren på E46 er elendig. Samme med sensoren jeg hadde på en MB W204. Utrolig irriterende hjelpemiddel når den ikke fungerer skikkelig. Dog er regnsensoren på Mondeoen veldig bra. Var nesten vitne til en frontkollisjon i dag i Lommedalen. En eldre Yaris skjente over til venstre og fikk hjulene utenfor veien før den akkurat klarte å hive seg tilbake rett foran en møtende bil som måtte stoppe opp. Sikkert tukling med tlf eller radio...
  8. Forumet var veldig tregt i helga. Holdt på å få hjerteinfarkt, så måtte bare logge av i frustrasjon. Virker bedre i dag.
  9. Ser ikke helt vitsen med å ta ferga til Fredrikshavn når man bruker bare 8t fra Oslo til Tyskland med bil. Stockholm-Oslo pleier å ta 6t ved pen kjøring. Har selv greid den strekningen på 4t og 45min.
  10. Du vet du ikke har noe liv når man sitter og er skikkelig spent på å se bruktbilkjøpet til en sørlending man ikke kjenner og aldri har møtt.
  11. Så noe jeg aldri har sett før i stad. På E18 ved Høvik hadde UP stoppet en svenske i Volvo V60, og det pussige var at UP sin Mercedes W204 stod på tvers (med fronten mot autovernet) foran svensken. Det var da i kollektivfeltet. Veldig spesielt, kunne ligne litt på en biljakt som akkurat var avsluttet da politimannen hoppet ut av bilen når jeg passerte.
  12. Den mest korrekte betegnelsen er rett og slett 911. Den "beste" modellen er en sen SC 204hk eller 3.2 Carrera. Sistnevnte med chip og sportseksos går faktisk veldig bra. Bilene er herlige, med få problemer. Det mest negative er ventilasjonsanlegget som er ganske astmatisk, og dårlige girkasser fram til 1987.
  13. Jeg klarer ikke se fornuften i å blåse 300 høvdinger på en 3-års leasingperiode med en Tesla S? I tillegg med lav km-sats, pluss forsikring, slitedeler og kostnader på strøm fra hjemmet. Det blir over 100k i året på en bil man ikke eier selv.
  14. Drøbaks-siden gitt. Men er støtt og stadig over på Tofte og Hurum og. Bruker bare 40 min hjemmefra til Heggedal f.eks. via tunnelen.
  15. Mitt beste tips er å unngå for mye planlegging. Ta ting litt på sparket underveis, og tenk at veien er målet. Man er jo på ferie.
  16. Nei, bor på andre siden av fjorden. Men jobber i Bærum, så er godt kjent rundt i bygda.
  17. Knipset denne gromme parkeringen her i dag. Det verste var at det var en gjeng unge menn i 18-19-årsalderen. Burde ikke fått førerkortet når man er såpass evneveik bak spakene...
  18. Jeg ville sett på eierhistorikken. En E39 med automat som har hatt mange eiere har nok større sjanse for havari enn en som har hatt få eiere, mye langkjøring og/eller pent kjørt av eldre folk. Er bilen jazzet opp utseendemessig, så hadde jeg heller sett på en annen bil da det ofte sier litt om bruken også... E39 er den beste familiebilen som kom på 90-tallet, og er like gode å kjøre som nye biler synes jeg. Det kjedelige er at jeg har inntrykk av at bilene er litt dyre i drift med mange irriterende småproblemer. Så ikke regn med et enkelt bilhold uten småfiks.
  19. Jeg skjønner ikke helt hvorfor så mange brukere her er fascinert av en Fiesta som veier over 1100kg, har 0-100 på 9,4 sek og en toppfart på 195km/t. Dette er ikke spesielt imponerende tall. og det var det heller ikke for 25-30 år siden. Skal man ha en morsom Fiesta må man opp på ST-utgaven med 1.6T.
  20. Når du spør slike spørsmål på et bilforum vil du jo få svar deretter. Spør du på VG sitt økonomi-forum e.l. vil du få alle de politisk korrekte svarene om at leasing er livet. Leasing er for folk som ikke er spesielt interessert i bil, og har andre ting de prioriterer. Du havner vel innenfor den gruppen av "normale" mennesker, så jeg vil tro leasing er en grei løsning for deg. Er bil livet og førstepri vil nok leasing bli trist i lengden. Jeg har jo en leasingbil nå, en Mondeo. Den er god å kjøre og pen å se på. Veldig trygg og stabil, men litt kjedelig. Jeg dør litt innvendig hver gang jeg fyrer opp den firerdieselen. Den vekker ingen lyst og følelser. Og den er jo ikke min - jeg har den bare på lån. Hvis jeg har lyst å kjenne på livets gleder så fyrer jeg opp den slitne oljedrikkende M54en og griser på fullt øs innover i natten med et smil. Man lever bare en gang, så jeg betaler heller for å leve litt, enn å kjede meg gratis gjennom livet.
  21. Den som har hovedansvaret for at vi har fått et delvis mislykket flerkulturelt Norge er Gro Harlem Brundtland, landssvikeren. Jeg synes ikke du skal skylde på NAV, da det ikke er der problemet starter. Hovedproblemet er den dårlige holdningen som mange innvandrere har - fraskrive seg ansvar for eget liv, ingen stolthet og ryggrad, og passe på at man melker kua helt tørr. Dette gjelder spesielt somaliere, som er en folkegruppe som ikke klarer å integrere seg andre steder enn jungelen de kommer fra. 88% av somalierne går på trygd - er det ikke en deilig følelse å vite at vi skattebetalere betaler for ungene og khat-misbruken deres. De siste årene har vi blitt såpass opplyste om problemene ifbm innvandring, så konsekvensene av disse bølgene vi mottar nå kan vi ta på vår egen naive kappe. Det er et europeisk fenomen at man ønsker å utrydde sin egen art gjennom snillisme ovenfor alt annet.
  22. Var du der altså? Pokker at jeg ikke så deg. La ikke merke til noen av bilene dine heller. Bra treff med godt oppmøte, veldig stor variasjon og kvalitet. Synes det er bra at man ikke har system på parkeringen, litt mer spennende å "lete" etter biler da. De jeg husker best må være X5en til Nautiluz og den dakargule E92 M3 individual-bilen.
  23. Godt poeng. Noe av det jeg misliker med banekjøring i Norge er at det blir mer og mer byråkratisering. Det er så mange regler, endeløse lisenser og vattnisser i refleksvester som bestemmer hva, hvem og hvordan. Premissene for banekjøring har blitt strengere og faktisk mer fiendtlig for hvert år. Minner meg om kommunen og byggetillatelser.
  24. Nå har det seg slik at folk ikke er ute og går med barnevogn eller at den lokale barnehagen krysser fotgjengerfeltet midt på natta. Noe av det viktigste i livet er god timing, og det å drive med busekjøring midt på natta er nettopp god timing. Jeg bor selv ved en 60-sone som er livsfarlig for fotgjengere - det er nesten risikosport bare å krysse veien for å hente posten. Men jeg står fortsatt ikke i veikanten og melder folk til politiet fordi de kommer i 80-90km/t. På nattestid kjører jeg stadig vekk i 100+ på denne veien. Jeg stopper aldri folk langs veien, fordi jeg ikke er riktig person til å bestemme andre sitt adferdsmønster i trafikken. Jeg lar det passere, og livet går videre. Men jeg er ikke redd for konfrontasjoner hvis noen har noe å fortelle (spesielt folk i Hiace og syklister). Jeg sier det jeg mener og mener det jeg sier. Så akkurat i denne diskusjonen "skjerper" jeg meg ikke. Angivere og folk som vil være politiets forlengede arm synes jeg lite om. Hadde dette vært under andre verdenskrig hadde vel Stasi vært på døra mi nå, etter tips fra dere.
×
×
  • Opprett ny...