Gå til innhold

Werther

Medlem
  • Innholdsteller

    3855
  • Ble med

  • Dager vunnet

    31

Alt skrevet av Werther

  1. Mercedes-modellene 1995-2005 var generelt særdeles lite attraktive. Hadde det ikke vært for rustproblemene kunne W210 vært en av de beste Mercedesene noen gang produsert, da det er ordentlig solide og driftssikre biler. W220 S-klasse anno 1998 var altfor komplisert for sitt eget beste, og nå koster de det samme som W126. De neste årene vil disse rase inn på lokale høggere pga altfor mye småfeil, dyre deler og kjipt design. W203 C-klasse er av samme ulla, og ruster enda mer. CLK og SLK er heller ikke noe å sparke hæla i taket av. Litt ironisk at BMW samtidig spyttet ut E38, E39 og E46 som er på andre enden av skalaen når det kommer til design, kjøreglede og sjarm. For et par mnd siden studerte jeg en 2008 W221 S320CDI L litt nærmere. Denne mistenker jeg hadde gått i taxibruk første årene da den hadde gått over 300 000 km, men likevel ble jeg litt skuffet over slitasjen. Det grå skinninteriøret var ordentlig slitt både i forseter og bakseter (bare det å slite ut bakseter er en prestasjon i seg selv...), ratt/pedaler bar preg av bruk, den hadde også noe rust i hjørnet der kanal møter bakre hjubue. Min eks-W204 med 200k km så til sammenligning ny ut innvendig og utvendig. Min mening er at W221 S-klasse er mye mer elegant og tøff enn E65/66 og F01, men den er nok dyr å drifte hvis man ikke skrur alt selv og fikser smårust/lakkering svart. Da hadde jeg heller kjøpt en taxikjørt W212 som man nå får kastet etter seg for 100-120 000kr.
  2. Har hatt en 1990 200E og en 1991 190E 1.8. Begge bilene var helt skrapet for utstyr - her gikk det i sveivevinduer og manuell 4-trinns girkasse. W124en ble solgt ny i Trondheim og W201en ble solgt ny i Kiel... Det jeg likte mest med bilene var det fine og stramme designet både innvendig og utvendig. W124 har også et veldig stort bagasjerom. Det mest negative med bilene er faktisk at de ikke har nedfellbare bakseter. Har aldri eid W126, så skal jeg ha MB igjen er det vel fare for at det bir en slik - gjerne en 300SD eller en helt basic 280S. Eller kanskje en W124 260E/300E. Det fine med eldre Mercedes er at de har et lavere og mer stabilt prisnivå enn BMW.
  3. Jeg har alltid hatt som prinsipp å aldri kjøpe/eie VAG-produkter pga tvilsomme rykter og omtaler fra eiere, og det får man bekreftet nok en gang her i tråden. Det er direkte skremmende å se hvor ræva produktene deres kan være.... Som sammenlikning: 2009 W204 C180 Kompressor som kan sammenlignes med Golf 6 og Passat prismessig - denne gikk knirkefritt 200 000 km med kun et alvorlig driftsstopp - den elektroniske rattlåsen havarerte på 170k km. Har også nesten 200 000km km fordelt på to stk 2014 Mondeo 1.6 tdci - de har blitt brukt meget hardt og mye (men ikke misbrukt), og de har aldri hatt noen alvorlige problemer. Eneste nevneverdige er mye hjulstøy fra 17" Goodyear sommerdekk og at foringene i forstillingen knirker i fartsdumper når temperaturen er 5- eller mindre. På bilfora får man ofte slengbemerkninger av eplekjekke nisser når man snakker om Ford, men jeg kjører heller en brød og smør-Focus (får ny firmabil i februar) enn Golf/Passat som tilsynelatende har bedre kvalitet/finere design utvendig/innvendig, men bærer preg av fort & gæli i det lange løp...
  4. For de som er interessert i carspotting og bybilder, så kom jeg over en bok som ser veldig spennende ut: http://www.curbsideclassic.com/blog/photography/the-nyc-curbside-classics-of-langdon-clay-1974-1976/ https://steidl.de/Books/Cars-New-York-City-1974-1976-0607364961.html Har bestilt et eksemplar som årets julegave til meg selv, og ser frem til å nyte boka sammen med en flaske vin. Faktisk har jeg tenkt å fremkalle en del av mine egne carspottinger på papir da det er mange interessante bilder som fortjener å bli tatt vare på til senere tid. @N.E.W. burde kanskje gjort det samme da han har knipset en del fine bilder i Oslo de siste årene.
  5. Problemet med Norge er at vi ikke har et ordentlig demokrati, vi bare leker demokrati. Er helt vanvittig at fillepartier som Venstre og KrF med til sammen 9% skal ha så mye makt at de hele tiden kan torpedere alt av samarbeid. Det samme problemet hadde vi med SV for noen år siden, og MDG i Oslo nå. Sånn blir det vel når vi nesten utelukkende har yrkespolitikere uten erfaring fra det ordinære arbeidslivet. De blir en egen overklasse som lever i sin egen lille boble dessverre.
  6. Tesla er jo ganske kyniske som slipper uferdige og livsfarlige produkter ut på markedet og lar kundene være testdukker. Det er risikabelt av BMW å slippe utpå produkter som ikke er 100% trygge og risikere eventuelle søksmål etter ulykker...Bedre å kjøpe en bil som er gjennomtestet av tyskere enn å kjøpe en bil bare fordi den er først ute med noe nytt.
  7. Legger også ved en norsksolgt 1978 Dodge truck som jeg regner med er en eks-brannbil, samt en 1966 (1997) Pontiac Le Mans som har vinterlagring midt i saltlaka.
  8. Kom over en ganske sjelden bil det er produsert under 200 stykk av - en 1994 Chevrolet Geo Prizm aka US Electricar. Som noen vil se slekter den på Toyota Corolla. Denne er oppgradert med nyere batterier og har rekkevidde på nesten 30 mil på sommeren. Litt artig at en urgammel elbil som dette er mer praktisk enn en ny i3. Passerte også en sliten 1984 518 og en fin Opel Omega A. Omega A er sjeldne på Østlandet, så jeg blir litt i fyr og flamme hver gang jeg ser en da jeg synes disse er ganske fine. Onkelen min hadde en slik i samme farge i 1990.
  9. F10/F11 530d er nok en modell som kan være med oss på veiene også de neste 30 årene og bli en populær youngtimer om en 20 års tid. F10/F11 520d derimot mistenker jeg vil forsvinne fort fra markedet da det er solgt uhorvelig mange av de og kvaliteten er diskutabel på motor/gir. Søkte på finn nå - det ligger 10 stk F10 520d på finn med km-stand over 200 000km, og 5 av dem har byttet motor. Ikke akkurat tillitsvekkende. Slik så man sjeldent på for eksempel E39 når det var en 5 år gammel modell, og i dag 10-15 år senere kryr det av E39 med km-stand på over 350 000km, ikke medregnet alle de hundrevis av E39 her til lands som har blitt skrudd tilbake enten her hjemme eller før bruktimport fra Tyskland.
  10. Ja, en E39 krever mer av eieren. Men er man entusiast synes jeg ikke man skal få dårlig samvittighet av å ha med barn og kone i en slik selv om alle naboene kjører nyere Passat. Den Taunusen vi snakker om i europeisk kontekst gikk vel ut av produksjon høsten 1982, og selv om bilen er kul ville jeg ikke tatt med barn ut på lengre turer i den. Dog tenkte jeg å ta med niesene mine ut på tur i Capricen (en av de tryggeste bilene tilgjengelig i 1991) til sommeren, slik at de får litt motvekt til det politisk korrekte miljøsvadaet de blir tutet ørene fulle av i barnehage og skole.
  11. Skjønner ikke at folk tar sjansen på slikt i lengden, da det fort kan fungere som en idiot-magnet. På pur faen limer jeg bilen min inntil slik folk (helst på førersiden hans) hvis det er lite plass, og går gladelig ut passasjersiden hvis jeg må. Det er heldigvis ikke et stort problem i Oslo hvor jeg ferdes mest på dagtid da Oslo-folk er mer smidige og samarbeidsvillige i trafikken enn folk i mindre byer og på landet.
  12. Ser ikke problemet med å frakte familien rundt i for eksempel en E39. Det var en av verdens mest sikre biler i sin tid, så den er fortsatt relativt trygg selv i dag. Det er ikke en gammel boble vi snakker om her. Dette sikkerhets-argumentet synes jeg det går litt inflasjon i - det blir aldri bra nok for folk virker det som selv om de for eksempel bruker tlf/internett/multimedia under kjøring. Start med personen man ser i speilet istedenfor å peke på alle andre risikoer. Angående elektronisk servo så synes jeg isolert sett styringen på Mondeo-firmabil er godkjent, og den er blant klassens beste. Men når man hopper direkte fra Mondeo til E46 er det stor forskjell - E46 føles tryggere å kjøre i grenseland spesielt på regn/snø/is fordi man hele tiden har stålkontroll på underlaget via tilbakemeldingene opp til rattet, selv på mitt eksemplar med klunkende forstilling og veldig slitte støtdempere. På Mondeo må jeg ofte sitte og "lete etter" glatt veibane og testbremse, men dette slipper man med E46. Det er forresten en i bygda her som de siste 10 årene har kjørt en Ford Granada 2.3 (helt original utenom ekstralys) som bruksbil hele året. Det er ganske imponerende at noen orker dette år etter år uansett vær, og jeg skal gi vedkommende et klapp på skulderen hvis jeg møter han utenfor butikken en gang.
  13. Norge gikk rundt mens vi bare var 4 millioner etniske nordmenn i Norge. I dag er vi fortsatt bare 4 millioner etniske nordmenn, men med 1 million innvandrere i tillegg. Saken er at denne innvandringen har en selvforsterkende effekt fordi høy innvandring skaper større behov for tjenester både i privat og offentlig sektor, så innvandringen genererer mange arbeidsplasser. Noen yrker ble sakte men sikkert overtatt av innvandrere - dette har også en selvforsterkende effekt fordi jo flere innvandrere jo færre etniske nordmenn vil jobbe i det yrket fordi man føler seg utenfor og lønningene blir presset nedover. Hadde det fortsatt kun vært etniske nordmenn som var renholdere, søppeltømmere og anleggsarbeidere hadde ikke så mange etniske nordmenn styrt unna disse jobbene fordi det fortsatt hadde vært sosialt og lønnsmessig ok. Den hodeløse innvandringen er en av hovedårsakene til økte klasseforskjeller, hardere arbeidsmarked med høyere ledighet og et sinnssvakt boligmarked (kommunene selv er en av hovedårsakene til prisøkning fordi de presser opp prisene i budrundene når de skal handle boliger til innvandrere...). Som ikke det holder er bonusen at vi får dårligere pensjon og må stå enda lenger i jobb enn våre foreldre.
  14. Jeg har faktisk 3 kollegaer som har jobbet i firmaet i 30 år, samt 6-7 stykk som har vært der siden 90-tallet. Alle er oppegående, alltid på jobb og leverer gode resultater. Jeg setter pris på erfarne kollegaer som kjenner firmaet og historien sin godt, men det er viktig at man ikke blir satt. Det verste jeg vet er når man skal sitte å mimre om gamle dager da det sjelden er særlig relevant for 2016. Før man vet ordet av det er firmaet fylt opp av overbetalte papirflyttere som er lite produktive, så det er viktig å være litt på med sparekniven også. Siden man diskuterer arbeidslivet her....Noe som har begynt å irritere meg kraftig er arbeidsmarkedet i Oslo. En del butikker har afrikanere fra NAV som ikke snakker eller skjønner norsk eller engelsk (!), firmaet som er ansvarlig for renovasjon/søppeltømming har vært nede i Romania og hentet folk, så man har da en haug med ansatte som ikke skjønner norsk og kun snakker sitt eget språk seg i mellom hele dagen. Mange norske bedrifter som ASKO/Rema/Coop/Bring m.fl ansetter utelukkende polakker/litauere med samme problemet - nada språkforståelse, håpløse på logistikk, pakking, kvalitetskontroll og leveranser. Har mye kontakt med blant annet pakistanere, indere og tyrkere, og de opplever samme problemene og er like oppgitte som meg. For tiden ser jeg gjennom Olsenbanden DVD-boksen der det er en mye mer homogen by hvor etniske nordmenn faktisk har alle jobbene i samfunnet. Skulle noen ganger ønske jeg var født 50 år før og kunne vært i arbeidslivet på 50/60/70 og 80-tallet og sluppet en del av det jeg opplever i dag. Angående taxi, så ser jeg at det har dukket opp noen X3 siste tiden i Oslo. Dog tviler jeg på at disse er bedre enn Mercedes i taxibruk da de så vidt jeg vet ikke blir levert i egne forsterkede utgaver for hard bruk. Det hender at noen prøver seg med andre sære taxier i byen, men de blir aldri værende over tid og forsvinner fort. Eksempelvis Volvo XC70 og XC90, BMW F11, Opel Insignia, Citroen C5, Mazda 6, til og med en gammel Caprice dukket opp i fjor. Skal man ha noe som funker hver dag i 5-6 år eller mer er det fortsatt E-klasse og Toyota Prius som er kongen på haugen.
  15. Ser at to av dere nyutdannede her har gått rett ut i jobb med "kun" bachelor samtidig som man hører om haugevis av erfarne oljeingeniører som ingen vil ansette. Er det for en gangs skyld en fordel å være ung og uerfaren som jobbsøker på ingeniøryrker om dagen, eller hva er deres inntrykk hvis dere sammenligner med de dere studerte med sin situasjon i dag?
  16. For 25000kr (pluss 25% moms og transportkostnader) får du en sliten bil der du risikerer å måtte bytte både dyser, turbo m.m, kanskje til og med girkassa må overhales....Da kan du like gjerne kjøpe en dynge til 10-15000kr i Sverige og overhale motor/gir fullstendig istedenfor å montere en småsliten motor. Det enkleste i lengden er nok å selge den du har og bruktimportere/registrere en tysk 530D. Desidert minst arbeid, og originalbiler holder alltid verdien bedre og er mer lettsolgte når den tid kommer. Lapskausbiler med uoriginal drivverk er mindre ettertraktet.
  17. Det lureste er nok å selge bil til folk på 35+, da minsker risikoen for kranglefanter. Den generasjonen som har vokst opp på facebook er fort bortskjemte, kravstore, virkelighetsfjerne og ufine når det kommer til kjøp og salg.... Selv har jeg heldigvis til gode å bli kontaktet av kjøpere i etterkant selv om jeg har solgt haugevis av drittbiler. Nå sist solgte jeg en bil for 100 000kr til en kar på 25 og stålsatte meg for en klagestorm på sms i etterkant, men utrolig nok har det vært stille.
  18. Han ser vel at her kan man ha billig bilhold noen mnd og kanskje gå i pluss. Først skamprute på en bil, så presse selger til å erstatte kjente feil og mangler etter kjøpet før han får den EU-godkjent på sin egen arbeidsplass og selger den med gevinst. Sikkert ikke første gang han har gjort slikt....
  19. Best utvalg i Tyskland. 94 stk med manuell til salgs, 3 stk med km-stand 200-230 000km til 20-25000kr. Dog må du nok ta en del av de billigere bilene med km-stand under 300 000km med en klype salt. Mange av de selges av tyrkere og kosovoalbanere som kan ha i overkant kreative salgsfremmende tiltak. Skal du ha en urørt 530d manuell med km under 200k ser det ut til at man fort ender opp på 40-50 000kr. Ville aldri kjøpt bruktbil i Litauen m/omegn, selv ikke en delebil. Virker som de er dårlige på vedlikehold der nede, men sånn blir det vel når man har betalt 1/3 av markedspris for en bil som ble stjålet i Vest-Europa....
  20. Hadde jeg kjøpt den bilen ville jeg dobbeltsjekket historikk og at km-stand faktisk stemmer. Synes det er litt pussig at en bil som "kun" er 14 år og har 245000km på telleren har slitt frontrute, slitte frontlykter, nylakkert og samtlige hjullagre er byttet. Alfaen var kul, men synd den har automat. Disse ruster mye, så den burde nok ikke vinterkjøres.
  21. For noen uker siden knipset jeg en E21 316, og i dag kom jeg faktisk over nok en E21 - en pen norsksolgt 1982 320 som fortsatt har de originale skiltene i behold. Møtte også på en norsksolgt 1983 Chevrolet Blazer som fikk S-Maxen ved siden av til å se ut som en Fiesta. Samt en Datsun 240Z som jeg tror har blitt spottet noen ganger tidligere.
  22. Har 1998-sesongen av BTCC på VHS. Rimelig Texas den sesongen med mye grisete kjøring og man visste aldri hvem som ville vinne - det var en ganske unik variasjon. Selv likte jeg Honda Accord best, men den sesongen var det Nissan Primera som jevnt over var de mest solide bilene. Alain Menu som hadde vunnet 1997-sesongen havnet bakpå i 1998, og begynte med skitne triks i løpene. Tommy Rustad kjørte ganske bra med sin private Laguna, og for å toppe hele driden kom plutselig Nigel Mansell inn i sirkuset - bare for å dra av skikkelig et par ganger . De mest joviale var uten tvil de to gutta som kjørte Vauxhall Vectra, Cleland og Warwick. Godt voksne karer på 50+ med litt pondus og alltid like godt humør. Så ut som de hørte mer hjemme på den lokale puben enn i motorsport. Det var vel svensken Richard Rydell som vant den sesongen med S40....
  23. Asfaltracing har blitt latterlig til tider. Noen steder ser det ut som de kjører på en parkeringsplass og ikke en bane fordi de har fjernet grusfellene og gressplen. Blir ikke mye spenning når HMS skal gjennomsyre alt - det er vel en av grunnene til Nurburgring sin økte popularitet fordi kjøring der innebærer en viss risiko og fare. Følger ikke lenger med på motorsport. Så på rallycross, Formel 1, BTCC og delvis STCC før, men synes det er utrolig kjedelig nå.
  24. Er det ikke på tide at du deler disse bildene her i tråden?
×
×
  • Opprett ny...