![](https://bimmers.no/repository/set_resources_1/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_pattern.png)
diohrvik
Medlem-
Innholdsteller
3044 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om diohrvik
- For øyeblikket Viser emne: NCS Expert koding av FRM - endringene blir ikke skrevet til bil
- Bursdag 08/16/1990
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
diohrvik's Achievements
-
Setter pris på innspill. Det jeg prøvde å si i min første post. Jeg har flere forskjellige profiler å bruke, som antyder forskjellig "MAN" arbeid. Blant annet revtors, som går igjen på nettet. Har prøvd både den og andre, og har sjekket at innstillingene for valgte profiler er satt til manipulering og skriving til .man fil. Så vidt jeg kan forstå. Update. Har fått tak i SP-daten v69 til e70. Sjekket med WINKFP at FRM har nyeste software. Så ingen grunn til å flashe den på nytt for morro skyld. Frister å skaffe en FRM til å prøve med den. Er i hvertfall lærerikt dette
-
Iv3rs3n reagerte på et innlegg i et emne: NCS Expert koding av FRM - endringene blir ikke skrevet til bil
-
Jeg kan jo ikke være sikker, siden jeg har kommet hit alene. Men det står nå huket av for .man fil "opplasting" i flere av profilene jeg kan velge mellom. Noen måte jeg kan bli sikker? Tror også jeg på et tidspunkt lagra trc fila med endringer (tok så klart back up) for å se om det ga utslag. Hvilket det ikke gjorde.
-
Hei, Er ny med bruk av NCS Expert og NCS Dummy. Har lest meg opp etter beste evne, og så langt har jeg (tilsynelatende) fått alt til å fungere. Bruker en original eldre ICOM (skal være kapabel til å gjøre det jeg ønsker). Har flere kjente profiler i NCS Expert å velge mellom. Får lest ut den aktuelle modulen (FRM) og finner riktig i NCS Dummy. Gjør de endringene jeg ønsker og sjekker at FSW_PSW-filene har de aktuelle endringene. Prøver så å skrive modulen. Både program og bil oppfører seg som om den blir kodet, men endringene “setter” seg ikke. Leser ut modulen på nytt og finner da (så klart) det samme som ved start – altså, endringene mine er ikke utført. Har googlet og youtubet meg hit og dit. Har sjekket mange “common faults” uten hell – profilene jeg bruker er satt opp for manipulering, riktige bokser er huket av osv. Lurer derfor på om noen har vært borti noe lignende, eller har noen tips? Verdt å nevne: BMW X5 LCI. FRM virker som normalt nå, men har vært bricked to ganger – én gang pga. Carly og én gang pga. pluss til jord. Da den ble fikset sist, fikk den “random” software fra en annen bil (ikke jeg som gjorde dette). Kan det være modulen som er problemet? Eller at den har feil VIN/software som må fikses før jeg kan kode den med NCS? Har ikke rukket å prøve andre moduler på denne bilen, ei heller andre biler. Tenkte å kode noe enkelt på min E90 senere i kveld for å se om det går smooth. Takker for innspill!
-
Tja, jeg trodde kanskje håpet for den var ute, men nå har jeg beveget meg langt uten for min kompetanse. Ser etter en brukt en, som jeg tenkte å få flashet. Nei. Hver lin-forbuker har egen ledning i stikket til DDE. Jeg har lånt DDEs fra venners biler. Med en DDE fra en annen bil får du lov å sette på tenning, og sjekke systemer osv, men får så klart ikke start. Ved forsøk med min DDE har jeg lin-bus feil uansett hva, uansett hva som kobles fra, dette inkluderer også kablingen. Med denne feilen får jeg heller ikke feilsøke glødesystem med ista. DDE nr 2 - kommer fra en annen komplett bil som virker - som også går ruskete ved kaldstart, har også lin-bus feil når jeg leser feilkoder på den bilen. Jeg vet lin-bus kan være relatert til feil på forbrukere (gløde modul, oljenivåsensor, dynamo og ibs), og kabling. Jeg orket ikke å begynne å feilsøke på denne bilen, men prøvde for morro skyld den hjernen på min bil. Da ble det også lin bus feil - som forventet. DDE nr 3 - kommer fra en bil med motorhavari, den har ingen motor og motor elnett i, så fikk ikke lest feilkoder før, men når jeg plugger den DDE i min bil forsvinner lin-bus feilen min, OG jeg får feilsøke glødesystemet - som kommer tilbake uten feil. Bassert på tidligere feilsøking og dette funnet, tror jeg altså da at det er noe galt med min DDE Det vel bare to typer DDE og glødesys på e70. Et til n57 og et til m57 Jeg har sett tråden du linker til. Jeg har nye glødeplugger, og hadde ny gløde modul. Har under feilsøking nå byttet tilbake til den gamle modulen - som ser ut til å være ok ved diagnose i ista, ved bruk av DDE nr 3. Den lin bus feilen kan som sagt være relatert til det som er nevnt over, eller til slutt DDE. Det du nevner om e-sys og koding(?) er langt uten for min kompetanse, men jeg har en gluping som bistår meg litt. kan vise det til han. Takk
- 13 svar
-
- gløderele
- glødeplugg
- (og 4 andre)
-
Det stemmer, var uheldig der. Det skjedde under demontering av det gamle. Med det nye på plass var bilen rar. Underveis i feilsøking byttet jeg til det gamle igjen. Jeg hadde en uproff tilnærming til denne servicen. Delene var kjøpt på bakgrunn av gamle feilmeldinger og problemer med kaldstart i fjor. I forkant av jobben ble ikke feilmeldinger lest, og ved første lesing ble alt slettet. Så har ikke så god historikk som jeg burde. Ja - er slik du beskriver vi testet de andre ledningene, men ble ikke prioritert å gjøre det på gløderele pga tilkomst og at feilen vedvarer dersom ledningen kobles fra ved DDE. Dette er også bakgrunnen for at vi mistenker DDE. Prøvde en annen DDE i går. Kobler den til, ingen linbus feil. Får lov å kjøre diagnose/feilsøking på preheate systemet i ista, ingen feilmeldinger. Kobler til min DDE igjen - får samme feil. Byttet frem og tilbake noen ganger med samme utfall. Så jeg tror det er DDE jeg.
- 13 svar
-
- gløderele
- glødeplugg
- (og 4 andre)
-
Ja. Det som er på lin bus, på e70 x5 med n57, er kun de tingene jeg nevner. Enig i det du sier, men det begynner å bli vanskelig når ista sier en skal plugge ut en og en komponent, og når du finner feilen, skal den resette seg selv, jeg har i tillegg lest alle feilkoder og resatt for hver gang. Da har jeg plugget ut forbrukerne i stikket til hjernen. Slik er jo ledning utelukket. I tillegg til dette har vi både målt og last testet alle ledningene bortsett fra den til glødemodul. Skal se over denne enda engang nå i kveld. Er det jeg sliter litt med å forstå, alt bilen virker, men gløding virker ikke. Jeg får ikke feilsøkt glødinga pga lin bus kommunikasjonsfeil. kobler jeg vekk gløding i stikket til hjernen har jeg fremdeles kommunikasjonsfeil. Men ja, skal prøve å angripe det som du beskriver. Det går litt i surr hva som er prøvd først og sist når en graver seg ned som dette, men mener jeg prøvde å koble fra alt samtidig og at jeg fremdeles har feil. Har prøvd en annen DDE (hjerne) - den hadde dessverre lin bus feil på forhånd - derimot virker glødinga der, til en viss grad. Har enda en DDE jeg skal prøve i kveld, men den kommer fra en bil jeg ikke fikk sjekket feilkoder på. Så det forsøket er veldig i blinde. Men om feilen forsvinner, så er jeg trygg på at det er DDE.
- 13 svar
-
- gløderele
- glødeplugg
- (og 4 andre)
-
Otis reagerte på et innlegg i et emne: N57 diesel, tungstartet når kaldt, forverres ytterligere jo kaldere det er.
-
diohrvik reagerte på et innlegg i et emne: 49A6 - LIN bus Communication fault - N57 - BMW X5 E70 2012
-
Begynner å bli litt blank ja. Hvordan tenker du jeg skal gå frem. måle volt på linbus forbrukere mens de er tilkoblet? tenning eller motor går? Tolker at ista sier at linbus ikke virker dersom en har denne feilen, men på andre siden så virker det som oljesensor, dynamo, og ibs virker som de skal.
- 13 svar
-
- gløderele
- glødeplugg
- (og 4 andre)
-
Otis reagerte på et innlegg i et emne: 49A6 - LIN bus Communication fault - N57 - BMW X5 E70 2012
-
49A6 - LIN bus Communication fault - N57 - BMW X5 E70 2012 Har et problem med min e70 2012 mod. Gløding / preheating ser ikke ut til å fungere i det hele tatt. Har byttet glødeplugger og gløde-modul. Ved feilsøking med ista får jeg opp lin bus communication fault. Jeg forstår det sånn at så lenge jeg har denne feilen vil ikke gløde-systemet fungere. Jeg har fulgt prosedyren for feilsøking. Koblet ut en og en "lin bus" forbruker. Uten å finne feilen. DDE og CAS er de eneste som ikke er forsøkt koblet fra. Har også sjekket lin bus ledningene til alle forbrukere. Ingen funn. Ved bytte av glødekomponenter var jeg uheldig å fikk plusskabel til jord et sek. FRM mistet kodinga si og måtte flashes på nytt. ellers er bilen normal. Tror jeg hadde lin bus feil før også. Jeg har også lånt en hjerne fra annen bil. For feilsøking av lin bus. Får såklart ikke start, men den kommuniserer osv. Dessverre hadde denne bilen også linbus feil. Skal prøve enda en hjerne ved anledning. I mellomtiden setter jeg pris på innspill Bilen er jo helt forferdelig når det er kaldt. en ting er å få start, men den hoster harker og ryker noe voldsomt. Konemor syns ikke det er så kult😂
- 13 svar
-
- gløderele
- glødeplugg
- (og 4 andre)
-
Mja, er ikke helt enig i den at du dobbler forspennet med originale fjører på begge sider og dobbelt opp av lameller og clutcher, gitt at det er like trangt som originalt. Forspennet bestemmes jo av hvor mye trykk clutchpakken har, og den vil være det samme, så lenge plassen er lik. Du vil så klart få noe økt friksjon mellom platene, men ikke så mye at hjulene ikke snurrer individuelt uten belastning. Du vil derimot øke den tillatte differansen mellom momentet på bakhjulene før diffen slurer. ved 4 clutch kit på 210 diffen så fjener man jo fjørene helt- uten problem. uansett så er jo forspenn smak og behag ut fra kjørestil. jeg likte ikke helt 210 diff uten forspenn, det innebærer feks at den slurer lett ved clutch dump på sving, men jeg liker jo å sladde. Uansett det som bekymrer meg er om du får innmaten i senter, men om det er slik bmw satt dem opp så blir det vel bra, og blir det ikke som tenkt så fikser du det kjapt:) Fremdeles bra jobba !
-
Hawkon88 reagerte på et innlegg i et emne: Hardtops E9 3,0 CS
-
tommyheimberg reagerte på et innlegg i et emne: Hardtops E9 3,0 CS
-
hsd reagerte på et innlegg i et emne: E30M3 S14 + E30 S50 Kompressor
-
så morro å se at du har kommet i mål Den ble kjempe fin ! Jeg for min del har alt begynt å vente til neste prosjekt fra deg, alltid morro å følge med
-
Dette ser bra ut som vanlig og er en av grunnene til at jeg fremdeles stikker innom bimmers av og til:) Diffen -Hvorfor ønsker du lite forspenn? og hvorfor fjerne bare ei skive - om du regner/måler litt feil kan du jo ende opp med mer forspenn, alt etter hvor mye / lite press den fjørskiva som er igjen får av "lokket". Pluss at koppene må jo stå i senter heletiden. Tror det blir tull med kun en spennskive. Enig i at thayermotorsport/bimmerdiffs er useriøs og lite service innstilt. Selv om jeg har lagt igjen mange tusen hos han både fra meg selv og andre. Driveandtracktion er god kar !