Gå til innhold

RNJ

Medlem
  • Innholdsteller

    491
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Alt skrevet av RNJ

  1. Ja, og man skal vel ikke se bort i fra at en del på 50+ gjerne betaler ekstra for å unngå å bo sammen med småbarnsfamilier. Om jeg skulle gjette så ville jeg tro at en aldersgrense heller medfører høyere pris enn lavere.
  2. Selvfølgelig bare anekdotisk, men jeg har omtrent ikke hatt problemer med de BMW'er jeg har og har hatt. Har hatt ganske mange biler og noen av de har likt seg veldig godt på verksted som f.eks. Land Rover Freelander, VW Sharan og Citroën C6. Nå har jeg kun BMW og bortsett fra vanlig service, slitedeler og litt smårusk som har blitt fikset på garanti så har det vært veldig problemfritt og jeg har aldri hatt driftsstans. Fikk skiftet bakfjærer på en X3 2.5i og en coil på 130i en gang men det er også det eneste jeg kommer på. Akkurat nå har jeg 2015 M235i cabriolet 2017 750D 2019 i3 2019 i3s 2020 X5 45e 2023 i4 M50 -og alle kjører som en drøm! Er særdeles godt fornøyd med merket og kvaliteten
  3. Kan det tenkes at man må ha ny i4 med iDrive 8.5 for at Plug&Charge skal fungere? Når jeg går inn på "Aktiver Plug & Charge" på BMW Charging så fungerer det ikke å oppgi VIN som PCID for min i4 med iDrive 8.
  4. En fornøyelse å se så godt du tar vare på 130i'en! Virkelig en morsom bil!
  5. Smak og behag er forskjellig, men om det hadde vært meg så hadde jeg ikke skiftet til girvelger i krystall. Vi har krystall og jeg føler det blir i overkant jålete. Da jeg skulle kjøpe 750D vanskeliggjorde det jakten at jeg av samme grunn ikke ville ha BMWs system med luktpatroner. Det får være grenser for feminisering i en BMW! Drive Recorder har jeg i min i4 og skal også laste i X5'en. Forsøkte dette for et år siden uten held, men den gang var hele programvareoppdateringssystemt i bilen i ustand. Dette har etterfølgende blitt fikset og nå skal jeg prøve igjen. Når du har hatt bilen på Autobahn så tror jeg du slår tanken fra deg om trimming og høyere topphastighet - men det er naturligvis mulig at jeg tar feil. Jeg satser på et du tar 750D'en i innbytte når jeg skal kjøpe 130i'en tilbake
  6. Gratulerer med veldig fin bil! X5 45e er ikke lett å komme uten om som praktisk familiebil. Jeg er heller ingen SUV-entusiast men jeg må si at vår X5 45e har vokst på meg. Faktisk har min 750D kun vært ute av garasjen to ganger siden oktober, og den ene gangen var fordi den skulle ha service hos Bilia! Min kone elsker X5'en og jeg tror hun kommer til å ha den i veldig mange år fremover. Interiøret var viktig for henne og vår har "Coffee"-skinn så det er noe i samme stil som din. Veldig fint!
  7. Løst - kløning fra min side
  8. Jeg tenkte jeg skulle oppdatere kartet i min M235i og har kjøpt dette på BMW Connected Drive butikken. Bilen er såpass gammel at kartet må lastes via "BMW Download Manager" til USB. Jeg har satt inn en helt nyformattert USB minnepinne (FAT32) som er stor nok. Likevel så klager Download Manager på "Insufficient Memory ...". Noen som vet hva som er feil? Jeg bruker seneste macOS.
  9. Jeg var nylig i samme situasjon og valgte det siste alternativet med en 2023-modell Supercharged. Fully charged var ikke noe alternativ for meg og da jeg fant en bil med lav kilometerstand og akkurat riktig interiør- og eksteriørfarge så slo jeg til. Alternativet var en ny bil men måtte da betale nærmere 100' mer og vente i 3 måneder. Veldig fornøyd så langt.
  10. Flott oversikt! "Alt var bedre før" gjelder tydeligvis også for G26!
  11. Jeg vet faktisk ikke om den bruker bensinmotoren til forvarmning om batteriet er tomt og man ikke er tilkoblet strømnettet. Skulle jeg gjette så ville jeg tro at svaret er nei. Om batteriet er på vei til å bli tomt og vi ikke er på vei hjem eller til et annet sted med lader så sørger jeg for at det alltid er 20-30% kapasitet tilbake. Bilen har en egen funksjon hvor du kan sikre at det ikke går under X%.
  12. Om forvarmingen skjer med strøm tilkoblet så tror jeg det skal gå. Om du forvarmer fra batteri er det nok mer tvilsomt. Det er naturligvis avgjørende hvilken hastighet de 4 milene gjennomføres med. Med 120 km/h på motorvei så er rekkevidden lavere.
  13. Takk! Ikke helt lett å bli klok på. Tror jeg får sjekke igjen om bakhjulene faktisk rører på seg. Det samme gjelder min G11 som også har 2VH, "Integral Active Front Steering". Her har jeg trodd at den styrer med bakhjulene, men jeg har aldri sett det med egne øyne.
  14. @Saltkjelen Vet du hva 2VH, "Integral Active Front Steering" er på G05? Da jeg kjøpte bilen fikk jeg inntrykk at at det også omfattet styring på bakhjulene men det synes ikke å være tilfellet.
  15. Stemmer nok: Vi har 04M5, "Individual Leather-Covered Dashboard" i min kones 45e.
  16. Om jeg hadde vært i din situasjon så hadde jeg ikke vært i tvil om at jeg hadde valgt 45e av de grunner du selv nevner. Når du om noen år er forbi barnevognstadiet så er du tilbake på track med 5xxD Touring. Da jeg hadde mindre barn så var løsningen VW Sharan og i det lyset er 45e et fantastisk valg. Jeg har forøvrig ved flere (4?) anledninger leid 7-serie hos Sixt rett på den tyske side av grensen til Danmark. Den gang var F01 helt ny og kunnes leies forbausende rimelig uten kilometerbegrensning. Leide da i 2-3 uker og leverte bilen tilbake med 6-7000 flere kilometer på telleren.
  17. Har kjørt to ganger til Malaga i Spania og retur. Første gang var i januar og bilen hadde vinterdekk som var begrenset til 170 km/h. Andre gang var om sommeren hvor kun bilen begrenset farten. Imidlertid var det kun få ganger jeg kunne kjøre fritt grunnet stau og/eller baustelle. Mitt inntrykk var at dette ikke er noen 250km/h racer. Jeg syns den var vinglete når man kom noe over 200 og tror ikke jeg var over 225 på det meste. Fristet ikke veldig med 250. Det skal sies at det var en del sidevind som sikkert ikke har gjort det bedre. Kontrasten til min G11 750D er stor. Denne kjører på skinner helt til speedometeret viser 260 og effekten begrenses - sikkert akkurat som 540D'en du nettopp solgte. Din 130i er også helt klart også mer stabil i 250 enn 45e er i 225 - som jeg husker det. 45e er en fantastisk (familie)bil og min kone elsker den. Den fungerer glimrende både i hverdagen og med familien på europatur. For guttetur med fri fart på Autobahn så tror jeg imidlertid at du fra før har bedre egnet redskaper i garasjen.
  18. Forvarming og -kjøling er uavhengig av tilkoblet strøm. En helt genial funksjon som vi bruker både sommer og vinter.
  19. Ser ut til at jeg får ta godt vare på M235i’en med manuelt gir! https://robbreport.com/motors/cars/manual-transmission-on-the-way-out-at-bmw-1235510451/amp/
  20. Flere som foretrekker ny diesel-bil. Veldig interessant video.
  21. Jeg har laserlys på både G26 i4, G11 750d og G05 X5 45e. Har ikke testet i4 så veldig, men syns så langt at lyset er bra men ikke like bra som på de 2 andre. Har tenkt å teste mer ved anledning, men dessverre er det stort sett gatelys der jeg bor.
  22. Selger burde kjøpe seg et nytt tastatur Hver gang de trykker på punktumtasten så kommer det opp 3 utropstegn. Ser ut til å være samme problem på alle deres annonser.
  23. Mange takk! Tok restart med volumknappen. Trodde først at det ikke virket men litt etterpå så startet faktisk programvarenedlastning. Tok en evighet men etterpå så virket alt og bilen ligger nå i app'en. Mistenker at bilen aldri har vært oppdatert for forrige versjon var fra før bilen ble produsert. Mange takk! Har også BMW motorsykkel med boxer-motor så da er samlingen komplett Håper ikke at BMW lanserer hydrogenbil for nå er det tomt for både plass, penger og min kones velvillighet! Mange takk! Er veldig fornøyd og gleder meg til å utforske den mer! Mange takk! Ja, selv om bilen er kjøpt brukt så er den akkurat som jeg ville ha spec'et den selv. Ser frem til å se den når solen skinner og ikke kun i tåke, mørke, regn eller snø.
  24. I dag ble jeg i4-eier! Mange takk for innspill og svar på spørsmål. Både billigere og ny bil ble vurdert, men til slutt endte jeg med den jeg prøvekjørte for halvannen uke siden. Har ikke fått testet noe særlig enda men har problemer med tilkobling. Jeg får ikke koblet opp app'en og det virker som om bilen ikke er på nett. Den klarer heller ikke å lete etter "Remote software upgrade", kontakte "BMW Customer support " eller laste "Connected drive store". Det siste fungerte fint når jeg prøvekjørte bilen, men siden da har den blitt nullstilt. Jeg klarer fint å koble min iPhone mot bilen og Apple CarPlay fungerer også. Jeg får helt sikker fikset feilen hos Bilia hvor jeg kjøpte den, men er det noen her som har en forklaring? Er det bare meg som kløner?
  25. Ja, jeg er sannsynligvis helt off men forstår det likevel ikke helt: Default-valget i konfiguratoren på bmw.no er "M modeller": Når man velger dette så er kun 18"-hjul inkludert i prisen og alle andre hjul har tillegg i prisen. Ved å velge "M Sportpaket Pro" så er det som du skriver hvor det er 0 i tillegg for 19". Med "M Sportpaket Pro" så får man også røtlarkerte bremser og andre ting som jeg ikke er så glad i.
×
×
  • Opprett ny...