Gå til innhold

StopAndGo

Medlem
  • Innholdsteller

    42
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

StopAndGo's Achievements

  1. Har en F11 2016 og er langt fra imponert over dieselvarmeren. Har ikke noe feil på min som jeg vet om, men den har ikke noe imponerende effekt. Nå er egentlig hele dieselvarmersystemet til BMW en stor vits, det er jo bare en kupévarmer. Den varmer ikke opp kjølevannet i motor slik som hos veldig mange andre bilmerker. Slik jeg har fått forklart det kun kretsen til varmeapparatet som påvirkes.
  2. Byger selv plastmodeller av biler/lastebiler og en del kjøretøy fra WWII. I plast er det vanligst og best utvalg av biler i skala 1/24. Sjekk f.eks. her: http://www.hobbyeasy.com/cgi-bin/i8_user_page.cgi?a=advance_search_result&page_size=10&page_number=1&keyword=BMW&category_code=AU24K Ellers finner du nok en del BMW hos hannants.co.quk. Har selv handlet med begge mange ganger og det er dønn seriøse aktører. I Norge er det vel Smallsize (Smallsize.no). Lykke til med en spennende hobby Det finnes et stort utvalg av ettermarkedsdeler for oppgradering av de ulike settene også. Sjekk gjerne ut IPMS Norge (ipmsnorge.org) som bl.a. har et godt forum med flere dyktige bilbyggere. Der er det mye inspirasjon å hente.
  3. Jeg fyller på samme pumpe som tyngre kjøretøy (lastebil og buss). Det er mye billigere enn å kjøpe på kanner, tror jeg betalte knapt 8 kr/liter sist jeg tanka. Bare vær obs på at du må være veldig forsiktig når du fyller. Min f11 svelger i alle fall dårlig unna. Det er lett å få tilbakeslag og søl. Men bedre å bruke noen minutter på å "lure" det på tanken enn å betale blodpris.
  4. Montering ble gjort av forhandler da jeg fikk bilen. Mulig de bare har koblet den til batteripoluttakene i motorrommet. Jeg har ikke koblet Defa-ladere selv på mange år men det er normalt en rimelig enkel montering. Veldig greit å ha, bare å koble ledning til motorvarmerkontakten akkurat som om du skulle hatt motorvarmer. Resten trenger du ikke tenke på, mye enklere enn å drive med løs batterilader.
  5. Ja irriterende er det, det har du helt rett i. Jeg var så heldig at teknikeren jeg snakket med og som monterte kamera er BMW-entusiast selv så han setter seg godt inn i ting. Jeg tviler på at styreenheten tar skade av dette men å miste minnet er irriterende nok. Om jeg monterer samme løsning på neste bil vet jeg ikke, men det er betryggende å vite at om noen skader bilen når den står parkert andre plasser en hjemme så har jeg dem sannsynligvis på film.
  6. Jeg var også opptatt av parkeringsmodus og ble advart av BMW-teknikeren om at dette kunne være et problem. Men jeg valgte nå å gå for løsningen. For mitt vedkommende er parkeringsmodusen viktigst i forbindelse med parkering på butikker, kjøpesentre osv, og da fungerer den godt nok. Samtidig skjer det ikke noe galt om den blir stående lengre enn 5-6 timer, det kommer bare en advarsel. Batterivakta stopper kamera om spenninga blir så lav som 12V. Det som ifølge BMW kan skje om dette gjentar ofte seg er at bilen kan prøve å resette og at man mister info som ligger i minne (radio, stolminne, nøkkelmine osv.). Jeg har ikke opplevd at den resetter men hvis jeg vet den skal stå i ro lenge hjemme kobler jeg fra kameraet eller kobler til Defa-laderen. Om man kobler til Defa-laderen (jeg har montert Defa batterilader for enkelt å kunne vedlikeholdslade når Webastoen brukes mye om vinteren) kan den stå i det uendelige da den tilfører mer strøm enn kameraet tapper. Det er selvfølgelig ikke noen optimal løsning men det fungerer nå på et vis.
  7. Jeg har også Blackvue 650 (foran og bak) montert i min F11, og det fungerer brillefint. Er koblet til av BMW-forhandler med "strømvakt" for å unngå å tappe batteriet. Kablene er skjult under taktrekk og A-stolpe. Eneste irritasjonsmomentet er at om bilen står mer enn 5-6 timer med kamera innkoblet (parkeringsmodus) så får jeg melding om unormalt strømforbruk og beskjed om å kontakte BMW-verksted dersom det gjentar seg...
  8. Kanskje denne kan brukes? Jeg har ikke prøvd på limrester men den funker perfekt for å fjerne asfaltrester på på innsiden av alufelgene etter en vinter. http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Kontorutstyr/Teip-og-Lim/Label-Off-2000029987/
  9. Hehe, regna med det var delte meninger om dette Personlig synes jeg dette kunne vært et spennende valg av BMW, men hvor sannsynlig det er blir et helt annet spørsmål. Jeg kom over denne artikkelen helt tilfeldig i går. Har ikke sett noe om en slik "Adventure"-utgave noe annet sted, så enten er BMW ekstremt god til å holde på hemmeligheten eller så er det ønsketenkning fra noen svenske journalister. Men skal man trekke det litt lenger med at BMW bør holde seg for gode til å utvikle andre modeller enn de hadde på 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet kan man vel også si at mye av det de har levert i nyere tid (X-seriene, 2-serie active tourer, forhjulsdrift, elbil, hybrid osv.) ikke er i BMW sitt DNA. Kanskje også x-Drive og diesel er fy-fy og kun bensinsekser og bakhjulsdrift skulle vært å få kjøpt? Til syvende og sist tror jeg det er totaløkonomien som bestemmer, skal de klare å holde den utviklingstakten som de argeste konkurrentene Audi og MB gjør så kan de ikke være på samme produksjonsnivå som Porsche, Ferrari og Lamborghini. Så eksklusiv som de to sistnevnte har BMW aldri vært. Og Porsche har et enormt konsern i ryggen som kan bidra. Slike økonomiske muskler ville neppe BMW hatt uten å utvide modellutvalget. Og tar man bort salget av X-modellene halveres vel fort salgstallene. Egentlig er vel det som skjer med BMW nå et tegn på at de er i stand til å tilpasse seg de store endringene som har vært og helt sikkert kommer i bilbransjen, og det tror jeg vi som er glad i BMW skal være glade for. Da ender vi forhåpentligvis ikke opp som Saab...
  10. Noen som har sett eller hørt noe mer om dette? Hvis Audi og MB kan så skulle det vært interessant å sett hva BMW kunne levert. Med tanke på hvor bra jeg opplever F15 i forhold til andre SUVer i samme segment (har ikke kjørt Cayenne, det skal sies) så tror jeg dette kunne satt en ny standard også i det segmentet. http://teknikensvarld.se/bmw-5-serie-adventure-gor-sig-redo-for-vildmarken-362499/
  11. Flott bil! Vurderer selv en 30d og lurer på hvordan du opplever Adaptive M-Suspension. Jeg har en f11 med Dynamic Damper Control og liker det veldig bra. Er veldig usikker på om det er verdt å gå for noe mer avansert understell, og mye dyrere, enn Adaptive M-Suspension.
  12. Var det jeg fryktet. Blir liksom ikke fullgodt i forhold til å kunne styre alt via iDrive F¨r vel bare gå over til Spotify da, den støttes i alle fall av BMW Apps.
  13. Jeg ser det finnes mulighet for å bruke Spotify via BMW Connected men siden jeg allerede har Tidal (Wimp) så hadde det nå vært mye enklere å få den til å fungere. Men hvordan gjør jeg i så tilfelle det, og er det i det hele tatt mulig? Har en iPhone 6 om det har betydning. Bilen er en 2016 F11.
  14. Gikk bare inn på Innstillinger og dører/nøkkel mener jeg og så kunne jeg velge hvilken funksjon som skulle være tilknyttet symbolene på nøkkelen.
  15. På min er har jeg stilt inn dette i iDrive, var veldig enkelt. Bruker knappen som viser bagesjeromslokket til å åpne hele luken og den "firkanten/diamanten" (nederste knappen på fjernkontrollen) til å åpne bakruten. Sistnevnte knapp kan ifølge brukerveiledningen også brukes til å tenne de såkalte veiledningslysene. Forøvrig spretter glasset på min helt opp, men nå er det en helt ny bil så mulig det rett og slett er demperne som begynner å bli dårlige hvis den ikke går helt opp av seg selv? Oppdaget også at jeg har den sensoren under støtfangeren som gjør at det bare er å sveipe foten under så åpner bakluken seg. Kjempepraktisk når man har hendene fulle. Trodde at denne opsjonen ikke var tilgjengelig med M-Sport og/eller tilhengerfeste, men der tok jeg feil
×
×
  • Opprett ny...