Gå til innhold

tbardalen

Medlem
  • Innholdsteller

    282
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Interesser:
    Tønsberg

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

tbardalen's Achievements

  1. Det fungerer fint når man skal ha det fra hverandre, men hullet i den nye foringen er da ikke større enn M12 så hjelper fint lite. Gjengestaget i dette sette har en annen gjengestigning enn vanlige gjengestag i jernvaren, samt at den ene muttertingen der aksiallageret sitter presset på har blitt revet opp i gjengene. Ja, jeg smurte på med mye fett mens jeg holdt på. Jeg er ikke imponert over kvaliteten når ting går så fort i stykker.
  2. Tja... er ikke alltid ting går etter planen. Spesielt ikke når jeg er kraftigere i henda enn hva verktøyet takler. Jeg har fått tatt alle traversforinger. Det var forøvrig en grei prosedyre. Nok varme med varmepistol så slipper gummien og foringene kommer relativt greit ut. Trikset var, siden jeg ikke tok ned traversen helt å bruke en av koppene fra settet oppå foringen med et mellomstykke da den siste biten for å "poppe" ut foringen. Nye ble presset inn etter å ha pusset hullet rent og smurt opp alt med vaselinspray. Da var det bare å skru inn foringene med verktøyet. Gikk egentlig veldig greit. Men så skulle jeg angripe bærebruforingene bak. Det var en annen historie. Disse sitter meeeeget godt fast, selv med masse varme. Måtte til slutt velge en litt mindre kopp og dra løs innmaten fra ytre slinder (som er av stål) før jeg kunne file av stålsylinderen på langs med ei baufil slik at spennet slipper tak. Fikk tatt noen, men det krevde mye slit og kraft for å få det til. Faktisk gikk dette så hardt utover M12 gjengestaget at dette ble slitt i gjengene og til slutt knakk det. M10-gjengestaget gav seg enda fortere, og begge er nå ubrukelige. Hva mener dere? Skulle jeg stoppet "i tide" eller burde gjengestaget tåle såpass? Nå hører det med til historien at rett før det knakk sa det litt "knak" og det virket som foringen slapp, men så viser det seg da at det var selve verktøyet som ga etter.
  3. Verktøysett anskaffet! Ikke 100% optimalt for traversforinger, men det går! Fikk tatt to på ene siden sånn innimellom nå i ettermiddag og tar de to andre i morgen. Prøver meg samtidig på bærebruforinger. Lager samtidig en stegvis prosedyre basert på disse nye erfaringene, med bilder
  4. Eh... jeg fant ut at bildeler.no hadde et sett som var mye mer egnet så ble dette her isteden: https://www.bildeler.no/foring-verktoy/v/71308 Hentes etterpå. Testes i kveld på den ene foringen! Skal legge ut bilder av det ogå.
  5. Det er tatt med i betraktningen. Flaks for meg at noen på Finn selger to kofferter med slikt for 2000,- Kjøper det og kommer til å leie det ut for en rimelig sum senere til de som vil! Satser på han får sendt det i dag.
  6. Denne? https://gasolin.no/bilverktoy-og-deler/understell/understellsverkt-y/avtrekkersett-for-foringer-o-l.html Ellers ser jeg på dette: https://gasolin.no/bilverktoy-og-deler/understell/understellsverkt-y/foringsverktoy-for-bmw.html
  7. Offtopicen her er egentlig litt av kjernen til hvorfor jeg skrur selv, basert på egne vurderinger av behov. Jeg blir kvalm av historier om bilverksteder som kun opererer som "delebyttere" uten å utvise noen spesiell kompetanse. Ofte har jeg erfart at egen kognitiv sans (kombinert med bekjente innen faget og Google-motoren) trumfer verksteders gjettinger. Husker en PKK der jeg fikk anmerkning for at de ikke fant rammenummeret på bilen. De hadde tydeligvis ikke åpna panseret og unnskyldte seg meg at bilen hadde vært omlakkert. Det er korrekt at den var omlakkert, men rammenummeret stod der det. Uansett! Har nå jekket opp bilens bakende og sluppet ned travers. Skal ikke bruke bilen på over ei uke så har litt tid på meg. Ser jeg må bestille meg verktøy for å presse ut foringer. Forsøket på å lage noe selv var ingen suksess Skulle bare ønske man fikk kjøpt sånne kopper løst i butikk istedenfor sånne sinnsyke sett som koster masse penger... Vet noen om noe? Hvis ikke ryker jeg på et par sure tusinger i en webshop i kveldinga så de får sendt det i morgen og jeg kan mekke noen kvelder utover uka. Regna på at jeg skal bytte totalt 10 foringer i bakstillinga: Traversforingene, 4 stk. Bærebruforinger, 4 stk, og stabstagforingene 2 stk.
  8. Nå har ikke jeg Xdrive så slapp akkurat det
  9. Kanskje jeg kan det av bakstillingsjobben! Ellers tar jeg sjelden bilder av prosessen Merker at den fortsatt er mjuk og sporer hit og dit på E18 mellom Tønsberg og Drammen. Funderer litt på om casterforingene også er modne for utskifting, selv om de bare er 2 år gamle!
  10. Nye dempere og fjærbeinslager foran installert. Enda en ting som hjelper enormt på kjørefølelsen av bilen! Mye mer stabil og ikke like nervøs over dumper lenger. Og slipper den knakinga fra dårlige lagre foran Next up: Travers- og bærebruforinger!
  11. Nei. Denne eksklusive klubben er jeg dessverre ikke medlem av Skjønner ikke hvordan det skulle være mulig på E61 uten å ta av eksos og varmeskjold. Mulig E39 er litt annerledes bygd opp, men på E61 er det ganske enkelt å ta av eksos egentlig. OK, 11 skruer da. Men det er bare å skru litt så er eksosen nede. En annen ting er at, slik jeg ser det, må drivakselen bakover helt av og ned. Ellers får man ikke dratt akselen langt nok bakover slik at man får den av tappen som stikker ut fra girkassa. Har gjort samme jobben en gang tidligere men da skrudde jeg av bakre girkassefestet og droppa motor og gir ned i bakkant for å få nok rom. Valgte å heller løsne akselen i forkant og bakkant nå, noe som virket å være en enda bedre løsning.
  12. Fikk i dag byttet hardyskiven på bilen. Drittjobb, for å si det pent men fikk det nå til. Og egentlig verdt strevet når jeg tok en prøvetur i etterkant og kjente hvor mye mindre slark det ble i drivlinjen bare på grunn av det. Fikk forresten verifisert at traversforinger burde byttes da de er slappe i gummien og har god vandring alle veier. De er ikke ødelagte, men de er heller ikke i topp form.
  13. Det skal jeg sjekke
  14. Den har allerede vært på én justering, så regner med det er ganske greit. Dog skal jeg ta tipset til etterretning - takk
  15. Legg på 100kkm så er man på min kilometerstand. Og sikkert et par år. Om ikke traversforingene er helt gåene innbiller jeg meg at det skjer litt med de også over tid og ikke har vondt av å byttes til noen nye. Har allerede byttet 3 forskjellige stag i bakstilling grunnet slakk i kuler som merkeverksted aldri oppdaget 😒 Fjærbeinslagrene, dempere og bærebruforing både foran og bak bli byttet når alle deler for det er ankommet. Skal også sjekke tilstand på alle kuler og ledd der framme og skifte det som skiftes bør. Etterfulgt av en skikkelig firehjulskontroll. Litt lei av å ha en bil jeg ikke liker å kjøre
×
×
  • Opprett ny...