
Frode_E61
Medlem-
Innholdsteller
74 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Kjøretøy
2007 E61 LCI 525xi
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Frode_E61's Achievements
-
Werther reagerte på et innlegg i et emne: Defekt PDC (parkeringssensorer) - LØST
-
mr.pingu reagerte på et innlegg i et emne: Defekt PDC (parkeringssensorer) - LØST
-
Sorry for sent svar; jeg så ikke posten før nå. Vanskelig å si akkurat hva som er feil, men det virker ikke som symptomene er helt like de jeg hadde. Jeg hadde på et tidspunkt både kabelbrudd OG defekt bryter til glassluka. Antakelig var det bryteren som gjorde at glassluka ikke fungerte, for jeg tror kun minus til varmetrådene (venstre side) var den eneste knekte kabelen (den er ganske grov). Noen kabler på høyre side hadde "gnagsår" på isolasjonen, derfor byttet jeg dem også. Antakelig er det mulig for en kabel å ha brudd uten at det synes utenpå isolasjonen. Noen her som vet mer om dette? Hvis du måler 12 V både fram til og etter bryteren, er spørsmålet om problemet er mekanisk. I farten husker jeg ikke 100 % hvordan mekanismen som åpner glassluka ser ut, men kan det være en motor i selve luka, plassert rett under "knaggen" som sitter i glassluka? Kan det i så fall være at denne ikke får strøm?
-
Takk, det funket! Kjekt å vite
-
Innlegget ble duplisert av en eller annen grunn.
-
Innlegget ble duplisert av en eller annen grunn.
-
Da ser det ut som saken løste seg, i hvert fall for nå: Jeg fikk tak i ny (brukt) sensor fra Koed, i god stand. Etter bytte, fungerer PDC 100 % igjen. Ser ut som det var dårlig kontakt på sensoren helt til venstre, som begynte å fungere igjen. (Eller at den ryker neste uke... uansett lett å bytte nå som jeg kan det!) Takk for alle innspill! Her er noen stikkord, i tilfelle andre med PDC-problemer har googlet seg til denne tråden: - Det ser ut som hele PDC slutter å virke dersom bare EN sensor svikter (antakelig for at man ikke skal gå på en overraskelse og kjøre på noe akkurat der den defekte sensoren sitter, men uansett litt rart at ikke sensorene i motsatt ende kan fungere om noe er feil ett sted). - Kontrollmodulen sitter i bagasjeromsbrønnen, og kan være problemet dersom det har vært vanninntrengning der. I motsatt fall, om alt er tørt, er det neppe modulen det er noe feil med. - Ifølge et verksted jeg snakket med, er det sjelden ledningsnettet heller, selv om det KAN være brudd et sted. Mest sannsynlig er det sensor(er) når PDC ikke virker. - Div. tips på nett som jeg leste, fungerte ikke: Det skulle være mulig å høre "knittring" fra sensorer som er i orden, mens defekte sensorer ikke lager lyd. Jeg hørte ingenting fra noen av sensorene, enda 7 av dem var i orden. - Det skal være noe motstand mellom + og - på sensorer som er i orden. Jeg har konsekvent målt 0,6 - 0,8 ohm mellom + og - på flere sensorer, både de som er i orden og den som var defekt. Så måling av motstand ser ikke ut til å være nok til å konkludere; jeg hadde altså en defekt sensor som ikke skilte seg fra de andre på målinger. - De to sensorene til venstre er lette å ta ut. Den lengst til høyre krever at dekselet under luftkompressoren demonteres først. Muligens avhengig av oppsett (f.eks. om det er hengerfeste eller ikke), må hele fangeren av for å komme til sensoren i midten høyre. Men for sensorer som kan demonteres, er enkleste feilsøkingsmetode, som flere har nevnt over her, å bytte plassering på sensorene og se om feilen flytter seg etter. Trenger man demontere fangeren, skal ikke det være noen stor sak heller. PS: Er det noen på forumet som kan tipse meg om hvordan man redigerer overskriften i en tråd, slik at den kan merkes "LØST"?
-
Er det midtre pinne som går til NPN-transistor? Og er det riktig at denne går til jord? (Alle tre kontakter jeg har testet viser likt, og to av disse har ingen feilkoder.) Antakelig er det vel da ikke noe feil med ledningsnettet. Jeg har byttet venstre og midtre venstre nå, og feilkoden flyttet seg da fra midtre venstre til venstre. Så det virker som en sensor da er gåen. Men den gir samme motstandsmålinger som de andre jeg har testet... Og den venstre begynte altså å virke igjen i går etter at jeg hadde byttet litt fram og tilbake, samt brukt elektronikkrens i kontaktene. Men dette ser ikke ut til å virke på sensoren i midtre venstre. Ingen tegn til irr på kontaktene. Jeg er fortsatt i tvil om hvor feilen ligger, men må vel starte med å kjøpe i hvert fall en sensor og se om det løser seg da.
-
Jeg fikk av et deksel slik at jeg kom til ytterste høyre sensor. Jeg byttet denne med ytterste venstre. Da forsvant feilkoden på venstre side, som burde indikere at det var sensoren der som var defekt. Men jeg satte venstre sensor på høyre side, og da burde det oppstått feilkode der dersom sensoren var defekt. Det gjorde det imidlertid IKKE. Inkonsistent, og merkelig. Etter at jeg byttet sensorene tilbake, var feilkoden på venstre side fortsatt borte. Eneste feilkode nå er midtre venstre, som jeg ikke har flyttet på. Målingene på sensorene er for øvrig konsistente: Ca. 35 000 ohm mellom jord og signal, og ca. 0,7 ohm mellom jord og pluss. Rart om tre sensorer (som både gir og ikke gir feilkode), skulle være defekte. Målingene på kontakten fra kabelsettet er også konsistente (har gjort litt grundigere målinger enn tidligere): Konstant 12 V mellom jord og pluss på alle tre jeg kom til, men også konstant 12 V mellom signal og pluss på alle tre. Dette skjønner jeg ikke; signalkabelen går altså til jord, men er merket "15" på diagrammet, som indikerer at den går til tenning (+). Som flere har påpekt her, er det kanskje ikke relevant å måle signalkabelen med voltmeter. Men jeg stusser uansett på dette. Får jeg ingen andre ideer, får jeg bytte kabelsettet i fangeren bak og se om det endrer noe...
-
Har sjekket litt, og under sensoren til høyre i midten bak sitter et deksel jeg ikke får ut uten å ta av fangeren. Men lengst til høyre er et deksel jeg antakelig får av, selv om det er knotete uten løftebukk. Det får evt. bli neste helg, om jeg ikke like godt tar hele fangeren da. Om noen har kommentarer til spenningene jeg målte, er jeg fortsatt nysgjerrig. Bl.a hvorfor det er konstant 12 V på den ene, ytterste pinnen i kontakten til sensoren, og aldri noe spenning på den midterste. Det burde vel kunne måles en forskjell et sted med PDC-bryter inne kontra ute? (Evt. om denne forskjellen mellom på og av skjer inne i PDC-modulen?)
-
Takk for tips! Tar jeg av fangeren for å sjekke nærmere, må jeg enten la bilen stå til jeg får tak i deler, eller gjøre prosessen to ganger. Alt jeg kan finne ut uten å ta av fangeren, er derfor kjekt. Jeg fikk ut de to sensorene som gir feilmelding (venstre og midtre venstre) uten å ta av fangeren. Jeg får gjort noen målinger, som er like på begge sensorer og kontakter. Det blir veldig teknisk nå, men kanskje noen har kjennskap til dette og kan si om det er sensorer eller kabler som er defekt: Det er tre pinner i kontaktene. Her måler jeg konstant 12 V mellom jord og permanent pluss (så lenge tenningen står på). Mellom jord og pluss som går via bryteren, måler jeg null spenning uansett om bryteren er slått på eller ikke. Om dette bekrefter ledningsbrudd, eller om systemet er laget slik at ingen strøm sendes fra bryteren til sensorene når man har feilmelding, vet jeg ikke. På sensorene måler jeg ca. 35 000 ohm mellom minus-pinnen og pinnen som gir strøm via bryteren. Mellom øvrige pinner er det 0 motstand. Jeg har lest et sted at null motstand mellom pluss og minus på sensoren, indikerer defekt sensor. Men siden det er to pluss (tenningsstrøm og strøm fra bryter), og de gir ulikt resultat på motstand, vet jeg fortsatt ikke om sensorene er defekte eller ikke. Som påpekt, vil jeg nok finne ut mer om fanger tas av og alle fire sensorer sjekkes. Men dersom noen ut fra ovenstående kan gi tips, så kan jeg evt. bestille deler i forkant og bytte det som er nødvendig i en operasjon.
-
Oppdatering: Jeg fikk tak i Biltemas feilkodeleser (brukt på Finn), og det ser ut som den har helt identiske funksjoner som den GS Bildeler selger. Om det er noen kvalitetsforskjell ellers, er for tidlig å si noe om. Den virker ganske solid konstruert, og har et enkelt og raskt brukergrensesnitt. Jeg koblet til, og fikk feilkode for sensor "rear center left" (9E2D) og "rear left" (9E2B). Jeg slettet kodene, men de kom tilbake med en gang. Antar derfor at sensorene er defekte. Eller kan det være kabelbrudd likevel?
-
Takk for tips! Neste skritt er nok å få koblet på et diagnoseverktøy. Er det noen som har tips her? Jeg så f.eks. at den GS Bildeler selger til 2990,- er prikk lik (i hvert fall av utseende) den Biltema selger til BMW for 1099,-: https://www.gsbildeler.no/verksted_og_garasje-spesialverktoy/bmw_diagnostic_scanner_9710__7006394 https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/feilkodelesere/diagnoseverktoy-til-bmw-2000043072?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIy4fR6p7nhQMVkgqiAx2aqw0KEAQYAyABEgImhfD_BwE Er det noen spesiell grunn til at den GS Bildeler selger koster det tre-dobbelte?... Eventuelt om jeg uansett trenger et mer avansert instrument for å lokalisere hvor i PDC-systemet feilen ligger.
-
Otis reagerte på et innlegg i et emne: 2007 E61 med defekte varmetråder i bakrute "LØST"
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: 2007 E61 Spørsmål om kabelbrudd i bakluke
-
Jeg har sjekket flere tråder om dette, både her på forumet og andre steder, men finner ingen klare svar på akkurat min problemstilling. Bil: 2007 E61 lci Problem: To av sensorene bak har hatt en tendens til å "henge seg" litt i kaldt og vått vær, og skulle uansett vært byttet ut ved anledning. Nå på senvinteren sluttet plutselig alt å virke. Kontroll-LED på bryteren inne i bilen blinker grønt. Jeg har lest at dersom 1 (noen steder står det 2) sensorer er defekt, slutter hele systemet å virke. Da skal det være mulig å finne ut hvilken som er defekt ved at de som er i orden, avgir både hørbar og følbar "klikking" når PDC er aktivisert. Hos meg er alle 8 sensorer helt døde. Da kan det være selve kontroll-enheten nederst i bagasjerommet som er defekt. En typisk årsak til at denne ryker, er vannlekkasje. Men i bilen min er det knusk tørt i bagasjerommet. Alle kontakter på PDC-enheten er blanke og fine. Jeg har også sjekket at sikring er OK og det kommer 12 V helt fram til kontrollenheten når PDC er aktivisert. En tredje mulighet er kabelbrudd, men fortsatt får jeg det ikke til å rime med at ingen sensorer avgir klikking. Dersom kontrollenheten byttes, må ny kodes inn? Andre forslag til hvordan jeg får sjekket ut dette? Vil f.eks. en slik OBDII-kodeleser kunne gi mer konkret info ut over at PDC ikke virker?
-
Det var plugg som passet rett innenfor takhøyttaleren. Ifølge verkstedmanual skal ikke den originale pluggen passe med rep-settet, så enten var den informasjonen feil eller så har det vært byttet plugg og montert rep-sett tidligere. Var spent på om originale kabler ville holde, men det har gått bra hittil. Fordelen med originalt kabelsett er at det bare er å plugge inn i lys, brytere etc. i bakluken, og man slipper lodding eller kabelsko.
-
uglefossen reagerte på et innlegg i et emne: 2007 E61 med defekte varmetråder i bakrute "LØST"
-
Jeg endte med å bytte ut med original BMW rep-kit; det var plug and play, men uansett ganske mye skruing for å komme til. Ikke veldig vanskelig, men tidkrevende. Brukte silikonkabel for den grove minusledningen til varmetrådene. Tre år etter fungerer alt fortsatt slik det skal. Det var også noe feil med microbryteren til glassluka. Den var montert av noen som hadde glemt gummipakningen, og antakelig var det kommet fukt inn der. Etter at bryteren ble byttet (og montert korrekt), har alt fungert som det skal. Takker for alle gode tips fra medlemmene på forumet!
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: 2007 E61 med defekte varmetråder i bakrute "LØST"
-
For interesserte kan jeg avslutte denne tråden med litt info: Jeg skrudde opp og sjekket kablene i hengslene til bakluka, og disse var ikke rørt av menneskehånd på lang tid. Med andre ord slurv & svindel fra verkstedet som liksom skulle ha ordnet saken. I tillegg til at minuskabel til varmetrådene var knekt, var det noe slitasje på isolasjonen til andre kabler. Det var en rimelig rett fram jobb å bytte kabler selv, men mye skruing med armer og rygg i vonde posisjoner! Viktig å følge instruksjonene 100 % til punkt og prikke, og ikke forsøke å ta noen snarveier! Det går raskest å gjøre det heelt riktig første gangen. Jeg passet på å legge inn litt "slack" i kablene der de går inn i hengslene. Fortsatt fungerer alt i bakluken, så reparasjonen fungerte åpenbart. Det kan legges til at det også kan være andre årsaker enn kabelbrudd som fører til diverse feil: - Fukt i antenneforsterkeren under vingen over bakluka (heldigvis knusk tørt hos meg) kan føre til problemer med bl.a. fjernkontrollen. - Fukt i microbryteren til glassluka kan føre til kortslutning her, og at luka ikke lar seg åpne. Dette skjedde hos meg, antakelig fordi et verksted hadde glemt å sette på plass igjen pakningen da bryteren var demontert. Etter at ny bryter ble satt inn, med alle pakninger og skiver montert i rett rekkefølge, har det ikke vært problemer. Merk at glassluka er vrien å åpne manuelt, men det finnes en godt gjemt "nødutløser" inne i bakluka.