Gå til innhold

Rogne Påserud

Medlem
  • Innholdsteller

    15
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    E39 530d

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Rogne Påserud's Achievements

  1. Nei det er kanskje ikke det men hadde håpet på at det skulle være en annen løsning da jeg ikke vet hvordan jeg evt. skal få løsnet slangen uten at det blir et helvettes søl i området rundt 😅. Men takk for svar 🙂
  2. Har en e39 530d som har begynt å tulle litt med servoen. Kjennes ut som den er litt svak og ellers kjennes ikke helt rett ut. Tok en titt oppi tanken og så væsken var litt brun og så ikke helt bra ut så tenkte jeg skulle skifte ut den. Kjøpte olje og en sånn håndpumpe på biltema, men da jeg skulle sette igang oppdaget jeg jo at det er et filter/slags sil i veien så jeg får jo ikke denne pumpen særlig mye ned. Noen som vet om det er noen måte å komme seg rundt dette, eller om jeg eventuelt må av med en slange eller noe slikt for å få skiftet denne dårlige væsken i et febrilsk forsøk på å redde pumpa?
  3. Nå har jeg ikke rettet forkus på hastigheten til de forskjellige pumpene men da de pumpene som er vrange slår ut selv når jeg prøver med halvt trykk, tviler jeg på at det har noe med det å gjøre😅. Beste jeg klarer å gruble ut er kanskje noe om hvordan endestykket er utformet eller hvor fort sensoren slår ut 🤓
  4. Jeg hadde en langtur igår og funnet ut at dette bare er ren lotto for meg. Vet om pumpa jeg skal bruke fast hjemme, men måtte jo naturligvis fylle på flere plasser igår. Svingte først innom shell i Stjørdal og skulle fylle helt opp. Prøvde blant annet din kombinasjon, samt mange andre uten hell. Til og med å holde pumpa oppned, med tanken om at denne sensoren kanskje var på bunnen av munnstykket. Ingenting funket så måtte bare nøye meg med å bruke en stund på å fylle. Etterhvert kom jeg til shell Gudvangen der jeg skulle fylle og trykte inn pumpa og fylte ivei uten problem, og kunne gå vekk og slå av en prat med en som viste sin interresse for bilen mens det fylte. Orker ikke tenke på dette noe mere ettersom dette tydeligvis er noe som gjelder noen pumper men ikke andre. 😁 Selv om det kommer til å gnage litt i bakhodet mitt hvorfor dette er sånn...
  5. Var nå ikveld på den lokale Shell'en. Tredde inn pistolen og ga fullt trykk. Gikk som bare det, og kunne til og med sette inn denne splinten så fylte den av seg selv. Sto og trykket på mobilen mens det fylte opp da jeg plutselig fikk hjertet i halsen av å høre at det begynte å fylle opp gjennom slangen, og var redd at kanskje denne pistolen kunne være defekt i øyeblikket, da jeg aldri har hørt den lyden komme mens jeg fyller drivstoff. Før jeg rakk å stoppe den, stoppet den heldigvis av seg selv. Full tank, uten problemer 😁. Noterte meg derimot det at jeg har fylt på denne pumpen før, mens forrige gang jeg hadde problemer på samme bensinstasjon var det med en annen pumpe. Fyller på denne framover nå 👍
  6. Har prøvd det å fylle slik, men merker at jeg må fylle veldig sakte uansett om det skal ha noe for seg, for det virker som det skummer litt mer når man gjør det sånn. Men for alt jeg vet kan det vel være lufteslange og? Fordi jeg syns det er meget merkelig at flertallet av pumper skal være så vanskelig med denne bilen, når andre biler jeg har fylt drivstoff på ikke er likens.
  7. Prøvde sist igår å vri og vende og ha den i forskjellige vinkler uten hell. Det jeg skal prøve neste gang med mindre pistolen funker fint blir å prøve å holde pumpen opp ned 🤣
  8. Skjønner at jeg er MEGET sen til festen her, men er det noen som fant noe svar til dette? Sliter selv med dette problemet, noe jeg alltid tidvis har helt siden jeg fikk bilen. Det har hendt at jeg har fått fylt full tank uten problemer, men det er oftere at jeg sliter enn at jeg ikke gjør det. Det verste er jo det at når jeg har fylt på en stasjon og pumpe som har gått fint, slik at jeg har notert meg det og dratt tilbake til samme pumpe, kan problemet fremtre neste gang. Det er altså lotto for meg om det lar seg fylle.
  9. Tusen takk for linken. Leste gjennom hele tråden men ble ikke helt klok på det... Ble drøftet mange forskjellige muligheter til hva som forårsaket kast som stadig kom tilbake en stund etter bytte av klosser og skiver som ble bra straks etter bytte, men det ble liksom ingen konklusjon til tråden, samt at ingen addresserte det med at ristingen kom vekk med litt hardere bremsing. Så ut i fra det jeg ser, vil det være mange veier å gå. En ting jeg holder en liten finger på som jeg føler kan ha noe i seg derimot, grunnet det med at det forsvinner ved hardere bremsing, er jo det med trege calippere? Kan det være at en av de er trege men hvis man trykker litt ekstra godt blir disse litt bedre med, og at det er en synder?
  10. Okei, så kommer rett fra test av dette nå og melder her. Beklager at det har tatt tid, men kommer no med det nå som lovt! Dro 5 harde nedbremsinger fra 100km/t til 15-20km/t i et tidsrom på kanskje totalt 2 minutter. Etter dette kjørte jeg rundt 15 minutter kontinuerlig uten å røre bremsene. Da jeg omsider skulle prøve bremsene igjen var det enda kast. Tror mest sannsynlig det er ren placebo her, men jeg følte derimot at det ristet mindre etter dette da. Men igjen, dette syns jeg høres tvilsomt ut i og med at jeg ikke vil tro at om det skulle være belegg som skaper kasten, at det ville vært så mye at ikke alt ble borte av en slik sekvens med harde nedbremsinger. Noe jeg glemte å nevne som jeg er usikker er av relevans eller ikke, er det at om jeg bremser noe hardere enn vanlig rister det ikke, iallefall ikke like mye. Dette var altså både før og etter dette lille forsøket.
  11. Bare noterer her at jeg skal gjøre det men at det kommer om en stund da jeg har bilen på bukker for øyeblikket for andre ting.
  12. Ojda. Hvis det kan skje, da vil jeg tro det faktisk er kast og av ovennevnte grunn. Da jeg skulle av med framhjulene på denne var det et helvettes arbeid å få av boltene på grunn av hvor stramt de satte. Jaja, det var no kjedelig. Skal no likevel prøve meg på denne bråbremsingen i tilfelle. Syns jo det er litt rart om det faktisk er kast i og med at jeg har lest at dette blir feil på eu og den var jo på eu meget kort tid før jeg tok over den. Uansett. Takk for at du kom og orienterte @Otis
  13. Heisann. Har kast i en bremseskive (eller flere for alt jeg vet). Dette var slik da jeg kjøpte bilen for snart 2 mnd siden og siden jeg er jævlig treg så er det nok alt for sent å prøve å reklamere dette. Men jeg må vel eventuelt gjøre noe med dette og har søkt meg litt fram, blant annet på forumet her der jeg finner de som sier at om man gjør noen harde nedbremsinger fra høy hastighet slik at skivene kan bli litt varme for å så bare kjøre rolig uten å bruke de særlig og at dette kan rette opp kasten i noen tilfeller. Jeg syns det høres logisk ut at det kan fungere, samtidig som jeg er tvilsom til å belaste bremsene så hardt med kast i skivene. En annen grunn til at jeg blir vippet av pinnen litt er de som trøkker litt ekstra til og sier man skal kjøre i en søledam etterpå fordi du får herdet bremseskivene slik, noe jeg åpenbart forstår er humbug i hambug, men det at noen drar den litt ekstra langt her får meg til å tvile på om det er noe i dette trikset i det hele tatt. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
  14. Jøsse meg for et godt og utfyllende svar. Takker så mye!
  15. Heisann. Driver å skal kjøpe felger og dekk til e39’en, men etter å ha lett lenge stusser jeg litt på at det ikke er så mye info rundt om på nettet (iværtfall som jeg har klart å finne) om konsekvensene med å bli tatt med for brede dekk. Originalt så står det jo 225 oppført i vognkort men snuser på en felgpakke med 265 dekk bak og 245 fram, men vil helst unngå å bli avskiltet ved en eventuell kontroll. Noen her som har noen kunnskap om dette å dele? Et lite sidespørsmål er jo om leverandører som GS sender med papirer for godkjenning eller noe slikt kanskje?
×
×
  • Opprett ny...