Gå til innhold

Scuirus2

Medlem
  • Innholdsteller

    31
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    2010 E60 525xD

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Scuirus2's Achievements

  1. Du må legge inn VIN nummer fra Finn annonsen
  2. Tenkte først at det er viktigst for en SUV å ha firehjulstrekk også i revers. Men så tenkte jeg på hovedårsaken til at jeg kjøpte en bil med xDrive da jeg kjøpte E60, det var at jeg flere ganger hadde kjørt meg fast på flatmark på gårdsplassen med E39 ved store snøfall. Så det er nok minst like viktig med firehjulstrekk også i revers for en bil med lav bakkeklaring, som i4, som for en SUV som brukes på hytta.
  3. Jeg tolker det slik at xDrive vil ha ASM motor på frontaksel. https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0448099EN/charge-faster-drive-further:-bmw-group-reveals-revolutionary-electric-drive-concept-with-800v-technology-for-the-neue-klasse?language=en Neue Klasse additionally incorporates ASM technology The Gen6 powertrain employs a second, additional electric motor technology in the form of the asynchronous motor (ASM). Here, instead of being generated by permanent magnets (PSM) or electrical excitation (EESM), the rotor’s magnetic field is induced by the stator. On this type of motor, the rotor takes the form of a metal cage. The asynchronous motor offers the advantage of a more compact design and superior cost efficiency. The ASM motor variants will be fitted at the front axle of Neue Klasse cars with BMW xDrive.
  4. Er det ikke alle som bryr seg om lydanlegg, jeg hører bare på podcaster og NRK alltid nyheter, aldri på musikk. Venter på ny i4 M50 med Harmon Kardon, får finne meg noe filmmusikk av Frank Zimmer, hans lydbilder er jo uansett tilstede i M50, bare for å prøve anlegget med musikk en gang😉
  5. Noen som har svar på dette? Det ser sånn ut i appen
  6. Er ikke aktuelt å kjøpe en annen eldre E60 hvis jeg ikke er fornøyd med i4 som vinterbil. Bilen min har riktig utstyr for meg, ser bra ut og jeg kjenner jo bilen svært godt siden den bare hadde vært brukt et halvt år da jeg kjøpte den. Så hvis jeg ikke er fornøyd med i4 M50 som vinterbil så er det risiko jeg ryker på en "iX3" Neue Klasse som vinterbil. Så da er jo alternativet å beholde E60en sannsynligvis svært rimelig. Bør jeg få skiftet veivhusventilasjon hvis jeg beholder den? Funderer også på om jeg bør få byttet dempere. Har vært minimalt med problemer med bilen. Er nye skiver og klosser foran, et hjullager ble byttet samtidig. Glødeplugger og glødekontroller er byttet. En lenkearm skal byttes neste uke. En fjær foran og en ryggesensor byttet. I tilegg er noe i forstillingen og skiver bak byttet. Bortsett i fra dette har det bare vært behov for oljeskift og service. Jeg har ikke skrudd bil på 26 år, siden jeg kjøpte en et år gammel E39 i 1999 så alle reperasjoner og service gjøres på verksted. Bruker et mindre verksted på bygda der jeg opprinnelig kommer fra som jo er mye rimeligere enn Bilia i Bærum. Er det noe annet som bør gjøres?
  7. Jeg har en 2010 E60 525d xDrive M-sport som har gått ca 210 000km, mye langkjøring. Jeg har hatt bilen siden 2011. Får snart levert en ny i4 M50. Er det noe særlig å få igjen for E60en, eller er det like greit å beholde den som vinterbil? Kan komme store snøfall der jeg bor og E60 xDrive har jo betydelig høyere bakkeklaring enn i4. Har heller ikke så veldig lyst til daglig å kjøre rundt i saltsuppa på E18 i Asker og Bærum med ny bil. Utstyr: Komfortseter Svart skinn Antrasitt tak Bamboo interiørlister CIC navigator Glossy shadowline lister Chrome grill Style 135M Sport MV2 18″ felger Tilhengerfeste Farge: Space grey
  8. Er det på MyBMW på bmw.no jeg skal legge inn VIN for å kunne følge bilen i fra når den kommer på nett i produksjonsprosessen.
  9. Jeg får levert min første elbil som er en i4 M50 om noen få uker. Jeg har fått innstallert en easee Charge Core der jeg bor. Dette er et sameie så jeg hadde ikke mulighet til å velge lader, men så vidt jeg kan bedømme er den grei nå etter at easee har fått godkjenningene på plass. Skal også installere en lader hos min mor hvor jeg bytter fra BMW til Pajero når jeg skal på hytta eller ut å dra 2,5 tonn med båthenger. Ønsker samme type lader på begge steder så da er det easee Charge Up som er aktuell. Hos min mor er det 230V trefas, dette støttes ikke av i4. Vil i4 lade med 7,4kW hvis laderen blir koblet til en 32A kurs? Planlegger å få installert en easee Equalizer også. Sørget heldigvis for å få oppdatert til 63A inntakssikringer da anlegget ble oppgradert for noen år siden.
  10. Har fått VIN og i My BMW står det at bilen leveres. I følge info jeg fikk for et par uker skal produksjonen starte i uken som startet med 10. mars (neste mandag) og bilen skal leveres i midten av april. Er bilen allerede produser siden det står leveres, eller kan jeg anta at produksjonen og levering blir i henhold til informasjonen jeg har mottatt?
  11. Takk for info. Leste at BMW brukte celler fra CATL, Samsung SDI og Northvolt. Var bekymret for at samme modell kunne ha celler fra forskjellige produsenter. Da kan jo batterikvaliteten variere mellom forskjellige eksemplarer av samme modell. Samsung SDI er av de 3-4 produsentene som har høyest kvalitet, kanskje den aller beste. Jeg har vært med å designe flere batteripakker for produktene vi utvikler og produserer. Valg av celler er det som har størst innvirkning på kvaliteten. Har også vært på noen batterikonferanser, slik at jeg har god oversikt over kvalitet og markedet. Det er vel bare 5 produsenter jeg ville ha benyttet celler fra i våre produkter. Denne podkasten fra Nikolai Tangen (sjefen for oljefondet) hvor han intervjuer sjefen i CATL er skremmende når det gjelder europeiske celleprodusenter, men jeg er redd han har rett. https://m.youtube.com/watch?v=5VIXjjw4u9A
  12. Er det mulig å finne i ut om batteriet i i4 har CATL, Samsung SDI eller Northvolt celler?
  13. Med det norske avgiftsnivået må en ha svært sterk aversjon mot elbiler eller være ekstrem fan av forbrenningsmotorer for å velge noe annet enn elbil når en skal handle ny bil. Jeg har kjørt 5-serie siden 1999, først en 1998 520iA jeg hadde i 12 år og så en 2010 525d xDrive jeg har hatt i 14 år. Er veldig godt fornøyd med 525d, men det gikk plutselig opp for meg at bilen ble 15 år i februar slik at det var på tide å handle. Begge bilene kjøpt et år gamle med 12-18 tusen km på telleren og langt under listepris. For en et år gammel 525d gått 12000km betalte jeg 300k mindre enn listeprisen året i forveien. Prisene på nyere dieselbiler nå er svært høye og for nye biler ekstremt mye høyere enn en elbil. Jeg venter nå på en i4 M50 som etter planen skal produseres om et par uker. Konfigurerte opp en M440i xDrive med identisk utstyr som bilen jeg har bestilt, prisen var nord om 1,5M. En greit utstyrt 520d xDrive kom på 1,25M i konfiguratoren, identisk effekt med min 525d som jo er litt lite etter dagens standard, men kjempemanglelen er at det er 2 sylindre for lite. Så selv med over 30år i oljeservicebransjen og uten noe stort ønske om elbil gjorde prisene valget enkelt. Går for i4 M50 fordi den har et flott utseende, kjører bra, ser ut som en klassisk BMW både utvendig og innvendig og det at tilsvarende bil kan også fås med forbrenningsmotor trekker i positiv retning. Kombinert med vanlig skiltnummer så slipper jeg da å annonsere for folk flest at jeg kjører elbil. For er det noe jeg hater så er det elbilentusiaster og Tesla😉 Hadde jeg bodd i et land med samme prisnivå for elbil og bil med forbrenningsmotor så hadde det nok blitt forbrenningsmotor igjen. Med norske priser er det totalt uinteressant å diskutere bil med forbrenningsmotor annet enn på teoretisk plan, det får være nok å betale halve lønna i skatt om en ikke skal betale også halvparten av det bilen koster til statskassen.
  14. Det har vært mange klager på at BMW har gått vekk fra laser hovedlys. Men hvis vi skal stole på denne testen er VAG LED matrix bedre enn BMW laser, bortsett kanskje på lang avstand, så alternativet til å gå for ren LED matrise ville vært å utvikle en ny generasjon laserlys med forbedret LED matrise. Og siden laser teknologien ikke kan utnyttes til det fulle i USA og kostnadene er så høye så er det forståelig at de går for ren LED matrise. Får håpe i4 LCI adaptiv LED er minst like bra som den på Skoda Superb i testen. Det mest interessante er fra 14:18. https://youtu.be/iElE9_RFDGA?feature=shared Når jeg får bilen min skal jeg prøve å få gjort en test på E6 i området rundt Espa der det mangler belysning og sammenligne med en iX med laserlys.
  15. De må jo også ta hensyn til prisingen av i3 Neue Klasse, selv om den vel blir noen måneder forsinket.
×
×
  • Opprett ny...