-
Innholdsteller
19 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
myrion's Achievements
-
Hehe, jeg er sikkert useriøs bimmereier som ikke synes 32 på mørke uoversiktlige småveier er ekstemt lavt Men virker å være et problem på flere merker med at sånne assistentsystem først skrur på flomlyset når en passerer 40+, eller hva grensa var på Teslaen.
-
Det er vel bare det at jeg gjerne vil ha den adaptive funksjonaliteten til å pumpe ut så mye lys som mulig uten å blende som er greia her. Såvidt jeg tolker dere er dette ikke mulig, men man må heller kjøre manuelt i lav fart eller mye lys i omgivelsene, og heller skru på full automatikk på landeveien.
-
Ja, akkurat det der irriterte meg og, så var derfor jeg begynte å lure på om jeg har misforstått sammenhengene her, og like godt kan kjøre med fjernlyshendelen dytta fram, og lysvelgeren satt på Auto. På helsvarte småveier i bøgdaland med mye dyr vil jeg jo gjerne ha mest mulig lys selv om jeg ikke passerer 35 km/t. Syntes nå forsåvidt det var litt sparsomt med lys selv i byen da jeg kjørte sent ei natt her på regnvåte og svarte sideveier med begge valgene stilt på auto.
-
Og det som forvirret meg, er at i tråd med de fleste definisjoner jeg finner på adaptive lys, har adaptiv funksjon også med det å maskere ut lys for møtende biler å gjøre. Og dermed antok jeg kanskje man også med å skyve bryteren fram ville maskere ut møtende trafikk hvis det var sånn at dette alltid er på (hvertfall sålenge man har Auto påskrudd på lysvelgeren), men beholde fjernlys i den delen av lysbildet som ikke blender andre. Syntes også det er litt rart at manualer og offisielle videoer for i4 kun nevner det med å rotere lyskildene for å unngå blending, og ikke nevner dette med matriselys med pixelbasert opplegg der deler av lyset skrus av og på. Tror nesten jeg må ta en tur innom Sulland og høre om de kan gi en kortfatta oppsummering
-
Forøvrig ser jeg at i5-konfiguratoren nevner matriseteknologi og mer detaljert om å unngå å blende motgående trafikk når man legger til adaptive lys. Kanskje lysene er simplere enn jeg har antatt på i4? Antok funksjonaliteten med roterende lyskilder til en viss grad ga samme funksjon jeg har testet på andre biler med matriseutforming av lysene. i4: i5:
-
Såvidt jeg leser dere sier den ene at man må kjøre med fjernlysassistent på for å unngå å blende motgående, mens den andre sier at adaptiv funksjon alltid er påskrudd. Gitt at vi er enige i at adaptiv også betyr at bilen tilpasser lysbildet for å ikke blende motgående trafikk virker det nå som to litt ulike ting? (Unnskyld om jeg er irriterende treig )
-
Begrepet adaptive lys har nå vel med mer å gjøre, da det også brukes om det å tilpasse bilens lysbilde på generell basis, som feks å maskere lysbildet for møtende trafikk. Som er noe av grunnen til at jeg ikke helt forstår hvorfor fjernlysassistent er en så stor greie i utstyrslista hvis det var sånn at den kun har ansvar for å bytte mellom nær/fjernlys. Men slik jeg forstår @Saltkjelen må den være påskrudd for å ha adaptiv funksjonalitet i lysa. Når jeg har kjørt Polestar synes jeg hvertfall det var mye tydeligere når du hadde aktivert full adaptiv funksjon på lysa der. Jeg synes dette forklares litt uklart i manualen til bilen også, mest snakk om å bytte mellom nær/fjern, og "Selective beam". Dette står ikke på utstyrslista mi, men adaptive lys står nå. Ser ikke "Selective beam" nevnt noe sted når jeg går inn i konfiguratoren på bmw.no nå, kjapp titt viser meg kun adaptive lys og fjernlysassistent. Mulig jeg er treg til å forstå dette, men synes kanskje det hadde vært mulig å forklare sammenhengene litt tydeligere enn det de som har skrevet manualen gjør. Med moderne adaptive lys har jeg jo egentlig tenkt at begrepene nær/fjernlys ikke er så relevante mer.
-
myrion endret sitt profilbilde
-
Det begynner å bli mørkt, og jeg tenker det er verdt å sjekke om jeg har forstått systemene rett som ny Bimmer-eier. Med Fully Charged-pakka på 2025-modellen har jeg bl.a i følge bestillinga Adaptive LED frontlykter Icon Lights og Fjernlysassistent. Jeg stusser litt på samspillet mellom disse to funksjonene, fjernlysassistenten har vel ikke noe med den adaptive biten å gjøre, men kun som automatikken jeg hadde på gammelbilen min der den bytter mellom nær- og fjernlys? Noe av poenget med adaptive lys sånn jeg ser det er jo å pumpe mer lys i de delene av lysbildet der du ikke plager folk, men fortsatt ser elgen som kommer, så ser liksom ikke hensikten med et system som bytter til nærlys i det du møter motgående trafikk. Er det sånn at jeg like godt kan kjøre med permanent fjernlys på uten å bruke fjernlysassisten hvis jeg vil ha best mulig lys, og at disse da fortsatt vil være adaptive og forhåpentligvis unngå blending av møtende trafikk? Eller er det noe jeg misforstår? (Jeg kan jo såklart kjøre meg en tur og se om jeg får mye irriterende blink fra motgående trafikk, men tenkte det var interessant å spørre noen voksne her først ) Den ene turen jeg har hatt så langt i skikkelig mørke forhold gjorde meg litt frustrert over at fjernlysassistenten tydeligvis ikke skrur på noe særlig med lys før man kommer litt opp i fart, jeg farter ofte på veier der jeg gjerne vil ha mye lys også i lavere fart, noe som også irriterte meg med automatikken i min gamle Tesla Model 3.
-
Skal bli spennende å se om alle funksjoner funker på min da Enda ikke fått henta den ut, da jeg har litt logistikk med å kvitte meg med gammel bil, og flytte noe penger som ikke er helt klart enda, tar irriterende lang tid å få aksjefond realisert når jeg sendte det via aksjesparekonto.
-
Ja, jeg tipper kanskje det er en innafor løsning. Tenkte det var verdt å høre hva slags muligheter folk benytter seg av, jeg er jo neppe den eneste i byen i samme situasjon. Men lurer på om jeg har lest om steder som er ganske strenge overfor de som står med egen bøtte. Er kanskje vanskelig å kontrollere om folk har fylt egen kjemi på bøtta før de dro hjemmefra, men det er vel kanskje mest av køhensyn folk ikke vil at aspirerende detailere skal stå i fellesanlegget i evigheter.
-
Beklager om dette er et gjennomdiskutert tema som heller bør postes i en annen tråd. Men henter straks ut en ny i4 M50, og da har jeg jo lyst til å vite hvordan jeg best kan ta vare på nybilutseendet. Som mange andre kanskje gjør, bor jeg i leilighet der vi ikke har noe areal for å vaske bil (det er forbudt og på eiendommen og i garasjen), og må da finne meg et annet sted å vaske. Så er litt på utkikk etter tips til hva jeg skal ha av ambisjoner for bilvask av den nye bilen. Idealet er jo så klart å få lagt lakkforsegling, og ha et sted jeg kan vaske bilen med eget utstyr ihht anbefalingene for lakkforseglingen. Men når jeg ikke har den muligheten, prøver jeg å kartlegge hvordan jeg best kan ta vare på bilen, eller om jeg bare må ta et mer pragmatisk standpunkt og kjøre på med børstevask hos en av byens mer avanserte vaskeanlegg med jevne mellomrom og kanskje ikke engang legge forsegling på. Jeg ser jo at feks Ditec sier garantien ryker bare du vasker bilen i børsteløs maskin og virker å forutsette at du har mulighet til hjemmevask. Det meste jeg har funnet med Google er gjerne litt gamle treff om steder som K2000 der du i større grad kunne ta med eget utstyr, men virker som det meste av dagens selvvaskanlegg er rimelig strenge på denne fronten. Dive In sier vel at du får lov til å ta med en bøtte med vann for å gjøre berøringsvask hvis det er rolige forhold, sålenge du ikke har med egen gøyal kjemi. Å utelukkende basere seg på børsteløst virker heller ikke aktuelt, når jeg ser hvordan dagens bil ser ut der jeg for det meste har brukt Circle K og Dive Ins børsteløse program.
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne: i4 tråden
-
Marius2002 reagerte på et innlegg i et emne: i4 tråden
-
Det vet jeg ikke, for jeg venter på noe transaksjoner som må gå gjennom før jeg har penger på plass til å betale og hente den ut Som BMW-nybegynner er jeg usikker hva som typisk følger med. Var bare kontrakten jeg tegna i går for å sikre meg at bilen ikke forsvant, de hadde visst solgt unna flere på få dager, og hadde såvidt jeg forsto kun to-tre biler igjen da jeg stakk innom.