Gå til innhold

Quaife diff installert! Førsteinntrykk (og Video!)

benjamin84
 Share

Anbefalte innlegg

Da er endelig den mest omfattende modifikasjonen jeg har planlagt på bilen på plass. Brukt rett under 15k og det er ingen som kan se det :P

Edit:

Førsteinntrykkene er svært gode: Ingen lyder, ingen slark i drivlinjen. Faktisk er det eneste som tilsier at noe er forandret en litt tyngre følelse i rattet. Når man gir på litt derimot så virker bilen helt fornyet! Betraktelig bedre grep ut av svinger og rundkjøringer på vått føre, og mye bedre kontroll når bilen omsider overstyrer. Kjennes rett og slett ut som om bilen burde vært slik fra fabrikken! Skal oppdatere denne tråden med flere inntrykk etterhvert, ikke fått kjørt så lenge med den enda.

Må også si jeg er veldig imponert over Arctic Trucks gjengen, kjempeinnsats og veldig hyggelig. De hadde heller ikke noe imot at jeg tok bilder og fulgte med på hele prosessen :) Her er bildene:

Hentet på posten! (Forøvrig ikke min hånd ;))

DSC_7215.jpg

Kvaliteten virker svært god, solid maskinering og overflatebehandling.

DSC_7225.jpg

Opp på operasjonsbordet...

DSC_7316.jpg

Ikke helt standard bil i forhold til det Arctic Trucks er vandt med!

DSC_7317.jpg

DSC_7319.jpg

DSC_7321.jpg

Regnvær. Perfekt for testing av diff! :D

DSC_7324.jpg

Hva mangler her?

DSC_7326.jpg

Jo, hele diff huset!

DSC_7327.jpg

Her er huset åpnet, og orginaldiffen kommer til syne.

DSC_7330.jpg

Quaife diff foran, orginal åpen diff i bakgrunnen.

DSC_7334.jpg

Kronhjul montert på den nye diffen :)

DSC_7336.jpg

Gummislangen er satt inn for å holde orden på belleville "fjær"-platene som sørger for pre-load på diffen.

Første forsøk uten denne slangen endte i most "fjær" og litt maskineringsarbeid. Litt dårlig forklart i

installasjonsprosedyren dette punktet egentlig!

DSC_7339.jpg

Vakkert... ;)

DSC_7341.jpg

Diff huset på vei inn igjen! :beer:

DSC_7346.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Flott! Likte spesielt dama på nest siste bildet! :D

Skulle akkurat til og si det samme... Til tross for at han har brukt 15k på noe under bilen som ikke syntes.. så syntes hvertfall dama bra! :P

Haha-- men grattis med diff :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det masse jobb når diffen er ute? lang tid brukte disse gutta?

Prosessen er som følger:

1. Fjern diff-huset fra bilen

2. Fjern gamle diffen fra huset

3. Fjern lagre og clips (pass på å noter hvilken side de kom fra!)

4. Fjern kronhjul fra gammel diff

5. Monter kronhjul på Quaife

6. Del Quaife diff i to

7. Monter sammen Quaife inni diff huset

8. Sett på lagre og clips

9. Mål backlash

10. Sett på output shaft foringer

11. Monter tilbake i bilen

Arctic Trucks brukte fra 07:00 til 13:00, inkludert lunch og et par feilsøkingspauser. De tok betalt for 4.5 timer :) Proffe folk, anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se noen bruke penger på skikkelig oppgraderinger! Gromt! :)

Takk takk :D Liker best å bruke penger på kjøreopplevelsen fremfor utseendet! Eneste problemet nå er at jeg har for mye grep bak, bilen tenderer faktisk til understyring...! Tror jeg skal gå opp fra 215 til 225 foran, og ned fra 245 til 235 bak, mulig det blir bedre balanse i bilen da :)

Grom Z3 forresten, en av de klart kuleste BMWene i nyere tid etter min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å funke veldig bra! Grom oppgradering! :D

Synd bmw ikke leverer diffbrems som ekstrautstyr lenger.

Takk :) Ja dette ville jo kostet betraktelig mindre om det ble levert slik fra fabrikken. Og det skal være en ordentlig "fit and forget" oppgradering, trenger ikke bytte diff-olje eller gjøre noe annet vedlikehold :) Men BMW vil vel ikke at de litt kraftigere modellene skal kunne ta salg fra M bilene. En 135i med Quaife diff og bedre dempere er jo en raskere bil enn en E92 M3!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :D Liker best å bruke penger på kjøreopplevelsen fremfor utseendet! Eneste problemet nå er at jeg har for mye grep bak, bilen tenderer faktisk til understyring...! Tror jeg skal gå opp fra 215 til 225 foran, og ned fra 245 til 235 bak, mulig det blir bedre balanse i bilen da :)

Alle vanlige BMW er satt opp for understyring fra fabrikk. Dette for at de skal være trygge å kjøre for vanlige sjåfører. En overstyrt bil er direkte livsfarlig i feil hender, så fabrikkene legger seg godt på safe side mot understyring.

For å endre karakteristikk må du gjøre noe med understellet. F.eks gir stivere stabilisatorstag forran understyring, stivere bak overstyring. På BMWCCN fora er det en god del kompetanse på slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vanlige BMW er satt opp for understyring fra fabrikk. Dette for at de skal være trygge å kjøre for vanlige sjåfører. En overstyrt bil er direkte livsfarlig i feil hender, så fabrikkene legger seg godt på safe side mot understyring.

For å endre karakteristikk må du gjøre noe med understellet. F.eks gir stivere stabilisatorstag forran understyring, stivere bak overstyring. På BMWCCN fora er det en god del kompetanse på slike ting.

Du har nok et poeng her, og stivere stab-stag bak er absolutt på listen over ønskede endringer etterhvert. Men bilen oppfører seg ganske så anderledes (og egentlig mer nøytralt) på vinterdekkene som er 17" med 205 bredde foran og bak, så det hjelper nok noe med bytte av dekk vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det ja.. Men husk at vinterdekk ikke kan sammenlignes da de er langt mykere i både oppbygning og gummiblanding.

Enda et godt poeng. Skal legge litt tid i valg av dekk til neste år (rundt 2mm igjen på disse så de må byttes uansett), prioriterer forutsigbar oppførsel og myk "break-away" fremfor mest mulig grep. Regner med det blir en del bedre rett og slett fordi jeg skal bytte vekk fra Run Flat dekk også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...