Gå til innhold

Min LeMansblå E91 - Solgt


Frode D
 Share

Anbefalte innlegg

Som E.H.D skriver, er det lik grill på E90 og E91. Med mindre du har lci utgaven (etter 2008). Jeg har også BMW Performance grillen som har perfekt passform og er sort blank.

Hvis du har pre-lci kan du bruke disse delenr:

51712151895

51712151896

51712151897

51712151898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 436
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har lenge savnet litt ekstra bass i bilen, så fikk endelig somlet meg til å bygge en liten subkasse i bagasjerommet. Planen var å lage det til slik at det ikke tok noe plass i bagasjerommet. Siden det er en stasjonsvogn er det greit å kunne bruke bagasjerommet skikkelig også :) Tenkte å skrive litt om det i tilfelle andre har lyst å gjøre det samme.

I bagasjen på E91 er det et oppbevaringsrom som jeg aldri har brukt. Tok ut trekket som var nedi der og endte opp med dette utgangspunktet:

DSC_0519.jpg

Brukte 19mm MDF for å bygge kassen. Prøvemontering:

DSC_0521.jpg

Uheldigvis var det ingen vinkler som var 90 grader, så ble en del prøving før montering. Og eneste mulighet for å få plass til en 10" sub var å følge vinklene som var i bilen:

DSC_0524.jpg

DSC_0527.jpg

Limte/og fuget mellom alle plater og hjørner for å sikre at det ble tett.

DSC_0530.jpg

Ferdig kasse. Både bredden innvendig i toppen og hullet er 27.5cm i diameter :P :

DSC_0529.jpg

Så var det tid for å lage platen som forsterkeren skulle på. Mye kanter her så det tok litt tid.

DSC_0531.jpg

Til slutt ble det lagt på sort filt og montert. Er meget fornøyd med resultatet selv :)

DSC_0532.jpg

Med deksel over:

DSC_0535-1.jpg

Hentet ut signal fra subene som ligger under setene foran. Måtte ut med setene for å komme til, men etter litt styr fikk jeg ut elementene og loddet på kabler. Glemte selvfølgelig å ta bilder av det men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for positiv respons :)

Hadde ikke altfor store forhåpninger siden kassen bare er 15 liter og lukket pluss at subwooferen er rimelig stor innvendig. Men lyden er veldig bra faktisk! Hadde trodd jeg måtte ha en del "Gain" på forsterkeren for å få nok lyd, men endte faktisk opp med å skru ned "gain" en hel del for å få den lyden jeg ville ha. Vil ikke ha overdreven bass men mer fylde i lyden når jeg skrur opp volumet litt.

Absolutt å anbefale hvis man vil ha mer bass, men samtidig ha bagasjeplassen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn å forstå at du ikke har entet noe signal fra spilleren? Sånn at du ikke trengte å demontere noe fremme i dashbordet for å få dette til? Og subbene under setet er fremdeles i drift? Ble veldig bra det der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn å forstå at du ikke har entet noe signal fra spilleren? Sånn at du ikke trengte å demontere noe fremme i dashbordet for å få dette til? Og subbene under setet er fremdeles i drift? Ble veldig bra det der :)

Har kun hentet ut signal fra begge subbene som ligger under setet, og strekt ledningen bak til forsterker. Forsterkeren får bare signal den veien, slik at det ikke blir noe ekstra belastning på den originale stereoen. Subbene under setet fungerer enda ja. Så det blir egentlig tre subber i bilen nå som spiller. Selv om de to under setet fader ut når volumet økes.. Som igjen var hovedgrunnen til at jeg ville ha en ekstra sub :)

Genialt! Må nesten gjøres selv :) Evt av Bilradiospesialisten :P

Nydelig bil forresten!

Har sett ferdig kit man kan kjøpe som passer nedi der. Men syns det er gøyere å lage det til selv.

Takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja. Akkurat slik jeg går å planlegger om dagene. Jeg har liksom ramla litt utav bilstereoen etter jeg slutta med det som jobb. Men nå siden jeg får mye lengre vei til jobb (flytter sjappa) enn tidligere må jeg ha bedre lyd.

Regner med jeg vil få bittelitt mer enn 15 liter siden jeg kommer til å støpe kassa i glassfiber. Men nå har jeg i alle fall fått sett at en 10er går fint nedi der.

Hvordan er det med skrangling? Har du gjort noe med selve gulvplata?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget pent med skjult stereo, det skal ikke være noe store stygge kasser å se. Godt å se at du går for riktig merke på bassen også:)

Takk for det. Pioneeren slår godt den :)

Se her ja. Akkurat slik jeg går å planlegger om dagene. Jeg har liksom ramla litt utav bilstereoen etter jeg slutta med det som jobb. Men nå siden jeg får mye lengre vei til jobb (flytter sjappa) enn tidligere må jeg ha bedre lyd.

Regner med jeg vil få bittelitt mer enn 15 liter siden jeg kommer til å støpe kassa i glassfiber. Men nå har jeg i alle fall fått sett at en 10er går fint nedi der.

Hvordan er det med skrangling? Har du gjort noe med selve gulvplata?

Var innom tanken å bygge i glassfiber selv, men har aldri støpt noe i glassfiber før så holdt meg til mdf-plater. Du kan sikkert få over 20 liter utav kassen med glassfiber, da det er flere profiler som tar opp volum.

Det er ingen skranling slik jeg har stilt inn subben nå. Men når jeg koblet opp første gangen var delefrekvensen på ca 120hz, da var det mye skrangling baki der. Nå er den stilt til ca 60hz og passer mye bedre for mine ører. Har ikke gjort noe med plata enda, og tviler på jeg kommer til å gjøre noe med den. Det virker som at lyden blir godt ledet frem i kupeen i dette karosseriet :) Har prøvd uten plate også, men det er ikke store forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info Frode. Dette kan jo bli bra :) Støpte litt selv da jeg jobbet hos Bilradiospesialisten. Men ikke så enormt. Men jeg vet hva det går i. Og her er det ingen nødvendighet med finish. :P

Tenkte kanskje at jeg måtte fore opp gulvplata for å få frem lyden men da trenger jeg ikke tenke på det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg 2-3cm fra toppen av sub til plata, bare for at den skal få bevege seg fritt. Hadde egentlig tankt å lage noen riller for å slippe ut lyden, men ser ikke poenget med det lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...